Terug
Gepubliceerd op 02/09/2025

2025_BURG_00029 - 2025-046 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende tijdelijk ALCOHOLVERBOD EN SAMENSCHOLINGSVERBOD op welbepaalde plaatsen in Kortrijk

Burgemeesterbeslissing
vr 29/08/2025 - 17:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe

Secretaris

Ruth Vandenberghe
2025_BURG_00029 - 2025-046 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende tijdelijk ALCOHOLVERBOD EN SAMENSCHOLINGSVERBOD op welbepaalde plaatsen in Kortrijk 2025_BURG_00029 - 2025-046 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende tijdelijk ALCOHOLVERBOD EN SAMENSCHOLINGSVERBOD op welbepaalde plaatsen in Kortrijk

Motivering

Aanleiding en context

Verwijzende naar:

  • Aanslepende overlast gepleegd door een groep personen die zich dagelijks in wisselende samenstelling ophoudt op en rond de zitbank ter hoogte van de ingang van de ondergrondse parking op het Schouwburgplein ;
  • Talloze klachten van omwonenden, passanten, handelaars en de exploitant van de ondergrondse parking over de uiteenlopende moeilijkheden die deze groep veroorzaakt en hun steeds luider klinkende roep om daar een einde aan te maken door het opleggen van een bestuurlijke maatregel ;
  • Tussenkomsten door politieraadsleden over die hinder waarbij zij aandringen op een oplossing ;
  • De aard van die overlast, nl overmatig alcoholgebruik, vechtpartijen, roepen en tieren, wildplassen, zwerfvuil, vervuiling van de openbare toiletten in de parking, onderlinge ruzies en confrontaties, intimideren van voorbijgangers, etc ;
  • Dagelijkse politionele interventies, vaak zelfs meermaals per dag, waarbij de groep dient aangemaand te worden om het kalmer aan te doen en/of zich te verspreiden over andere locaties ; dat die tussenkomsten evenwel weinig indruk maken op de leden van de groep die snel weer terugkeren naar hun plek en daar in hun vaste gewoontes vervallen ;
  • Tal van maatregelen die al genomen werden in een poging om de overlast te temperen, zoals het afsluiten van de toiletten, het wegnemen van een groot deel van de zitbank, een gesprek met de burgemeester, continue begeleiding vanuit het straathoekwerk, dreiging met bestuurlijke maatregelen, burgemeestersbesluit, etc ;
  • De vaststelling dat de overlast spijts al die inspanningen niet gaat liggen en dat integendeel de groep in aantal aangroeit ; dat die nieuwkomers amper of niet aan te spreken vallen op hun gedrag door de vaste leden en de straathoekwerker waardoor spanningen ontstaan en de hinder nog meer toeneemt ;
  • De zeer recente afspraak met de groep om een proefperiode in te stellen waarbij zij tot 1 augustus de kans kregen om te bewijzen dat zij elkaar daar kunnen ontmoeten zonder overlast maar dat maatregelen zouden volgen indien zij die verantwoordelijkheid niet aankunnen ;
  • Moeilijkheden op 15 juli waardoor de politie meermaals moest tussenkomen wegens rumoerige ruzies onder ferm beschonken personen en luidkeels gebral van mensen die op of naast de zitbank zaten/lagen en eveneens zwaar boven hun theewater waren ; meerdere klachten van handelaars en omwonenden die onomwonden te kennen gaven dat nu echt wel de grens bereikt is en dat paal en perk moet gesteld worden aan al dat wangedrag ;
  • Artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet op grond waarvan de burgemeester een politieverordening kan maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners; deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd;
  • Artikel 135 § 2, 1°, 2° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet;
  • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur op grond waarvan de burgemeester bevoegd is voor het nemen van dringende politieverordeningen;

Argumentatie

Overwegende dat:

  • De vele nobele pogingen om met deze groep in der minne afspraken te maken over gedragsregels in de openbare ruimte stranden op onvermogen én onwil om die afspraken en regels na te komen ;
  • De overlast bovendien toeneemt onder meer omdat de groep aangroeit ; dat het Schouwburgplein in bepaalde kringen de twijfelachtige reputatie opbouwt als trefplaats voor mensen in de marge van de samenleving ;
  • Een forse bestuurlijke maatregel zich opdringt om deze nefaste evolutie kordaat een halt toe te roepen ; dat de zomermaanden met hun warme temperaturen immers bijzonder precair zijn voor nieuwe ontsporingen ;
  • Daarbij zowel op het alcoholmisbruik als op het aanzwellen van de groep moet gefocust worden ;
  • Het opleggen van een tijdelijk verbod op het bezitten en consumeren van alcohol op het Schouwburgplein een proportionele en gerechtvaardigde maatregel is ;
  • Het instellen van een tijdelijk verbod om zich met meer dan 4 personen tegelijk op te houden op het Schouwburgplein eveneens een proportionele en gerechtvaardigde maatregel is;
  • Het noodzakelijk is om beide maatregelen aan te houden tot eind september om de rust te doen weerkeren op het Schouwburgplein en te voorkomen dat de openbare orde daar opnieuw wordt verstoord ; dat die periode tevens de kans biedt aan de groepsleden om zich te verspreiden over andere locaties ;
  • Het opleggen van beide maatregelen tot eind september de aantrekkingskracht van het plein voor mensen om daar te komen rondhangen en drinken, zal breken waardoor zij zullen wegblijven ;
  • Deze maatregelen een gerechtvaardigde, proportionele en redelijke maatregel zijn met het oog op het herstellen en waarborgen van de openbare orde, rust en veiligheid aldaar;

Oordelende dat:

  • Het de burgemeester toekomt uit te maken welke maatregel de meest passende is om in dit geval de openbare orde, rust en veiligheid te herstellen en te voorkomen dat die in de toekomst nog kunnen worden verstoord;
  • Het doel van de politieverordening is de burgers van Kortrijk te beschermen tegen mogelijke nieuwe verstoring van de openbare rust, orde en veiligheid;
  • Onderhavige politieverordening hoogdringend is en zonder uitstel moet genomen worden, aangezien verdere verstoring van de openbare rust, orde en veiligheid dient te worden vermeden;
  • Een beslissing van de gemeenteraad niet kan worden afgewacht; dat deze verordening moet worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad, op straffe van verval, conform artikel 134 § 1 Nieuwe Gemeentewet;

Juridische grond

  • Artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet op grond waarvan de burgemeester een politieverordening kan maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners; deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd;
  • Artikel 135 § 2, 1°, 2° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet;
  • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur op grond waarvan de burgemeester bevoegd is voor het nemen van dringende politieverordeningen;

Regelgeving bevoegdheid

De burgemeester is bevoegd.

Besluit

De burgemeesterbeslissing beslist:

Punt 1

 

1.           Dat ter vrijwaring van de openbare orde, rust en veiligheid het vanaf 01.09.2025 tot en met 30.09.2025 verboden is om op het Schouwburgplein en in de hele Doorniksestraat te 8500 Kortrijk, met uitzondering van de horecaterrassen aldaar, alcoholhoudende dranken bij zich te hebben of daar op het openbaar domein alcoholhoudende dranken te nuttigen; 

 

2.           Dat het vanaf 01.09.2025 tot en met 30.09.2025 verboden is om zich met vier personen of meer tegelijk op te houden op het Schouwburgplein;

 

3.           Dat de burgemeester als officier van de bestuurlijke politie en als hoofd van de lokale politiediensten belast is met de uitvoering van onderhavig besluit en hierop het toezicht uitoefent en de handhaving uitvoert of dit doet uitvoeren;

 

4.           Dat bij niet-naleving van deze tijdelijke verboden vermeld onder punt 1 en 2 de overtreder bestuurlijk opgesloten kan worden en dat een proces-verbaal opgesteld kan worden op grond van artikel 439 van de Algemene Politieverordening van de Stad Kortrijk ; dat elke overtreding van dit tijdelijk verbod kan gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 500 euro (voor meerderjarigen) en 175 euro (voor minderjarigen);

 

5.           Dat bij niet-naleving van het betreffende tijdelijk alcoholverbod de politie de aangetroffen alcoholische dranken bestuurlijk in beslag zal nemen met het oog op de onmiddellijke vernietiging ervan op grond van artikel 30 Wet politieambt; dat de gebeurlijke kosten dienaangaande ten laste zijn van de overtreder;

 

6.           Dat dit besluit in werking treedt op 01.09.2025 en wordt gepubliceerd op de website van de stad Kortrijk conform artikel 286§1 van het Decreet Lokaal Bestuur;

 

7.           Dat binnen de 60 dagen vanaf kennisgeving of bekendmaking van onderhavig besluit een verzoekschrift tot nietigverklaring of schorsing kan worden neergelegd bij de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel;

 

8.           Dat dit besluit wordt overgemaakt ter kennisgeving aan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en aan de korpschef van de politiezone Vlas;

 

9.           Dat dit besluit conform artikel 134 § 1 van de Nieuwe Gemeentewet ter bekrachtiging zal worden voorgelegd in de eerstvolgende vergadering van de Gemeenteraad.