Terug
Gepubliceerd op 19/03/2025

2025_CBS_00510 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/03/2025 - 15:00 Nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Hannelore Vanhoenacker, schepen; Maxim Veys, schepen; Felix De Clerck, schepen; Trui Steenhoudt, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Wouter Allijns, schepen; Giovanny Saelens, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2025_CBS_00510 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2025_CBS_00510 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Markekerkstraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner, die voldoet aan de voorwaarden. 


In het Scheermolenerf, op de parkeerzone aan de achterzijde van de woningen 11-13-15, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap. 

Reden: in algemeen belang. 


In de Koning Leopold I-straat, t.h.v. huisnummer 7, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: Deze parkeerplaats heeft een hele lage bezetting. Er zijn voldoende parkeerplaatsen voor personen met handicap in de omgeving. 


In de Rijmsnoerstraat, t.h.v. huisnummer 3, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: De aanvrager is verhuisd, en op vraag van de nieuwe eigenaars.


In de Kasteelkaai, t.h.v. de Belfaststraat, markeren we 1 parkeervak voor betalend parkeren.

Reden: het nieuwe appartementencomplex op deze locatie beschikt over een autolift. Met dit parkeervak wordt vermeden dat voertuigen te dicht bij deze autolift parkeren. 


In de Bellegemsestraat, voeren we een parkeerverbod in vanaf huisnummer 21 tot huisnummer 41 (kant oneven huisnummers).

Reden: bij geparkeerde voertuigen is er onvoldoende vrije ruimte.


In de Meersstraat, t.h.v. huisnummer 11-13, voeren we een parkeerverbod (blokarcering) in tussen de garages.

Reden: vermijden dat wagens te dicht bij de garages parkeren.


In de Beverlaai, tussen huisnummer 1 en 3, vervangen we het ruime stilstaan- en parkeerverbod door een kort parkeerverbod.

Reden: Tussen de inritten is onvoldoende ruimte om reglementair te parkeren. Op vraag van de handelaars wordt laden en lossen nu wel toegelaten. 


In de Munkendoornstraat, t.h.v. huisnummer 18, brengen we een toegetrokken parkeerhaak aan ter hoogte van de inrit.

Reden: om te verhinderen dat voertuigen te dicht bij de inrit parkeren.


In de Goethalslaan, t.h.v. huisnummer 5, breiden we de busparkeerplaats uit, van enkel op zaterdag naar elke dag.

Reden: de parkeerplaats wordt op weekdagen ook gebruikt door De Lijn om bussen te stationeren tussen ritten of in pauzes. 


In de Kortrijksestraat, t.h.v. kruispunt met de Molenstraat en Leynvaalstraat, verwijderen we de verkeersspiegel.

Reden: door de heraanleg van het kruispunt is deze spiegel overbodig. 


In de Wielewaallaan, tussen de Merellaan en de Albert Einsteinlaan, vervangen we het parkeerverbod door een stilstaan- en parkeerverbod. 

Reden: op vraag van de school verbieden we laden en lossen. 


In de Wielewaallaan, t.h.v. huisnummer 24, korten we de parkeerstrook in met 2 meter. 

Reden: op vraag van school, om te verhinderen dat voertuigen die achteruit rijden tot aan het zebrapad komen.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Markekerkstraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In het Scheermolenerf, op de parkeerzone aan de achterzijde van de woningen 11-13-15, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Koning Leopold I-straat, t.h.v. huisnummer 7, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 In de Rijmsnoerstraat, t.h.v. huisnummer 3, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 5

In de Kasteelkaai, t.h.v. de Belfaststraat, markeren we 1 parkeervak voor betalend parkeren.


Artikel 6

§1 In de Bellegemsestraat, voeren we een parkeerverbod in vanaf huisnummer 21 tot huisnummer 41 (kant oneven huisnummers).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden E1 aan de kant van de onpare huisnummers.


Artikel 7

§1 In de Meersstraat, t.h.v. huisnummer 11-13, voeren we een parkeerverbod (blokarcering) in tussen de garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter tussen de garages.


Artikel 8

§1 In de Beverlaai, tussen huisnummer 1 en 3, vervangen we het stilstaan- en parkeerverbod door een parkeerverbod.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E3 en het aanbrengen van de borden E1. 


Artikel 9

§1 In de Munkendoornstraat, t.h.v. huisnummer 18, brengen we een toegetrokken parkeerhaak aan ter hoogte van de inrit.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een parkeerhaak.


Artikel 10

§1 In de Goethalslaan, t.h.v. huisnummer 5, breiden we de busparkeerplaats uit, van enkel op zaterdag naar elke dag.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanpassen van het onderbord naar “Lijnbussen”. 


Artikel 11

In de Kortrijksestraat, t.h.v. kruispunt met de Molenstraat en Leynvaalstraat, verwijderen we de verkeersspiegel.


Artikel 12 

§1 In de Wielewaallaan, tussen de Merellaan en de Albert Einsteinlaan, vervangen we het parkeerverbod door een stilstaan- en parkeerverbod. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E1 en het aanbrengen van de borden E3. 


Artikel 13

In de Wielewaallaan, t.h.v. huisnummer 24, korten we de parkeerstrook in met 2 meter.