Terug
Gepubliceerd op 05/03/2025

2025_CBS_00400 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen: Schaekenstraat. - Vaststellen aanvullend reglement: Schaekenstraat - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/02/2025 - 15:00 Nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Hannelore Vanhoenacker, schepen; Maxim Veys, schepen; Felix De Clerck, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Wouter Allijns, schepen; Giovanny Saelens, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Trui Steenhoudt, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2025_CBS_00400 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen: Schaekenstraat. - Vaststellen aanvullend reglement: Schaekenstraat - Goedkeuren 2025_CBS_00400 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen: Schaekenstraat. - Vaststellen aanvullend reglement: Schaekenstraat - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De werken voor het vernieuwen van het voetpad en de parkeerstrook zijn lopende in de Schaekenstraat & Vaartstraat (tussen Stasegemsestraat & Groeningekaai). We gaan eenrichtingsverkeer invoeren in deze 2 straten. We doen dit omdat de Vaartstraat en Schaekenstraat erg smalle straten zijn waar we voldoende ruimte willen behouden voor de voetganger, fietser en auto. 

Er is een hoge parkeerdruk in de omgeving, door het eenrichtingsverkeer kunnen we maximaal inzetten op parkeren. Er zijn dan immers geen uitwijkzones nodig om dubbelrichtingsverkeer toe te laten. Er zal ook minder kans zijn op aanrijdingen door wagens die willen kruisen. 

Het doel van deze maatregel is een leefbare straat te maken waar iedereen graag verblijft. De nieuwe voetpaden, nieuwe parkeerstroken en het invoeren van eenrichtingsverkeer moeten hier toe bijdragen. 

In de Schaekenstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd, van de Stasegemsestraat richting Groeningekaai. 

In de Vaartstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd, van de Groeningekaai richting de Stasegemsestraat. 

Argumentatie

In de Schaekenstraat wordt beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd, van de Stasegemsestraat richting Groeningekaai. Fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs mogen wel nog in beide richtingen rijden. 

De Schaekenstraat blijft ondergeschikt aan de Stasegemsestraat en de Groeningekaai. 

De Schaekenstraat blijft deel van de zone 30.

In de Schaekenstraat t.h.v. nr. 27 brengen we een blokarcering aan over een lengte van 2 meter.

  • Reden: Er is wat (opvallende) vrije ruimte nodig voor de voordeur opdat de bewoonster met haar rolstoel buiten kan.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Dit reglement heft de vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer betreffende de Schaekenstraat op, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt. 

Punt 2

In de Schaekenstraat, vanaf Groeningekaai tot Stasegemsestraat geldt verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

In de Schaekenstraat, vanaf Stasegemsestraat tot Groeningekaai geldt toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord C1

  • Verkeersbord M12

  • Verkeersbord F19

  • Verkeersbord M18

Punt 3

Op het kruispunt van de Groeningekaai met de Schaekenstraat geldt het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord C31b

  • Verkeersbord M12

Punt 4

Op het kruispunt van de Schaekenstraat met de Groeningekaai geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord B1

Punt 5

Op het kruispunt van de Schaekenstraat met de Stasegemsestraat geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord B1

Punt 6

Op het kruispunt van de Schaekenstraat met de Stasegemsestraat geldt de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord F4a

  • Verkeersbord F4b

Punt 7

In de Schaekenstraat ter hoogte van huisnummer 27 geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkering van artikel WM77.4