Terug
Gepubliceerd op 19/02/2025

2025_CBS_00311 - Driekerkenstraat - aanvullend reglement m.b.t. verkeersfilter - Principiële goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/02/2025 - 15:00 Nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Hannelore Vanhoenacker, schepen; Maxim Veys, schepen; Felix De Clerck, schepen; Trui Steenhoudt, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Wouter Allijns, schepen; Giovanny Saelens, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2025_CBS_00311 - Driekerkenstraat - aanvullend reglement m.b.t. verkeersfilter - Principiële goedkeuring 2025_CBS_00311 - Driekerkenstraat - aanvullend reglement m.b.t. verkeersfilter - Principiële goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Ontwerp Driekerkenstraat en brug Overzetweg (zie precedente nota’s): de Driekerkenstraat is recent heringericht als fietszone met dubbelrichtingsverkeer tussen de N8 en de Wevelgemsevoetweg en enkelrichtingsverkeer (de ‘knip’) tussen de brug over de Leie (Wevelgemsevoetweg) en de Vrije Aardstraat. Verkeer komende van Marke wordt in dit ontwerp geweerd met uitzondering van plaatselijk verkeer naar de Wevelgemsevoetweg. Deze enkelrichting is in voege sinds de realisatie van de nieuwe brug over de Leie. In de praktijk werd deze knip gecontroleerd via ANPR.  

Het ontwerp werd voorafgegaan door een specifiek participatief proces. Zie: Vaak gestelde vragen Driekerkenstraat | Kortrijk 

 

Het nieuwe coalitieakkoord Kortrijk met Brio: Mobiliteitsaanpassingen worden pas uitgevoerd na dialoog met de inwoners, handelaars en andere stakeholders. Waar nodig evalueren we eerdere beslissingen zonder taboes. Zo draaien we de knip in Bissegem terug. We zorgen opnieuw voor tweerichtingsverkeer maar werken met beurtelingse verkeerslichten ter hoogte van de brug. Op die manier garanderen we de leefbaarheid en de veiligheid van de inwoners en schoolgaande kinderen in de Driekerkenstraat.’  

Einde werken Driekerkenstraat en openstelling voor verkeer nadert. De werfsituatie geldt nog tot 27 maart 2025. Tijdens de werfsituatie was terug dubbelrichtingsverkeer mogelijk als vorm van minder hinder en om te bereikbaarheid van de inwoners van de Driekerkenstraat te garanderen. Tijdens de werfsituatie zijn tijdelijke 3-kleurige werflichten voorzien langs weerszijden van de knip door de aannemer. De 3-kleurige werflichten zijn  enkel op de 2 takken van van de Driekerkenstraat zelf voorzien. De zijtak Wevelgemsevoetweg werd hierin niet opgenomen, noch overstekende fietsers.  

Argumentatie

Om terug dubbelrichtingsverkeer toe te laten tussen de Driekerkenstraat en de Overzetweg is zijn minimaal volgende maatregelen noodzakelijk:  

  • Een verkeerslichtenregeling die de 3 takken van het kruispunt Driekerkenstraat met de Wevelgemsevoetweg omvat, inclusief een aparte regeling voor overstekende fietsers van en naar de Wevelgemsevoetweg. 

Deze tijdelijke verkeerslichteninstallatie (VRI) dient ook als proefopstelling met het oog op de installatie van een definitieve VRI, al dan niet aangevuld met andere flankerende maatregelen.  In deze proefopstelling zullen een aantal scenario’s getest worden om het verkeer komende van Marke vertraagd toe te laten. Dit om de wachtrijlengte voor het kruispunt met de N8 (Meensesteenweg) te kunnen beïnvloeden.  

Dit zal gepaard gaan met een monitoring en evaluatie van de verkeerinstensiteiten in de Driekerkenstraat en de lengte van de wachtrij ter hoogte van de verkeerslichten aan de brug en aan die ter hoogte van de N8.  

Voor de installatie van de tijdelijke verkeerlichten zijn offertes opgevraagd. De raming bedraagt €28.000 voor een 3-taks VRI, aangevuld met verkeerlichten voor fietsers met drukknop, voor een periode van 300 dagen. Deze beperkte opdracht kan volgens de definitie van dagelijks bestuur via bestelbon verlopen. 

Om een definitieve verkeerslichtenregeling te installeren is een V-plan nodig en een ontwerp van het kruispunt met eventuele noodzakelijke fysieke aanpassingen. Hiervoor kan de stad beroep doen op de opdrachtencentrale voor de opmaak van lichtenregelingen, V-plannen en microsimulaties van AWV. Hiervoor moet een toetredingsacte onderstekend worden door de stad. Dit zal voorgelegd worden in een aparte nota. Voor deze opdracht is nog geen raming beschikbaar.  

Voorstel van timing  

  • 10 februari CBS beslissing over tijdelijke verkeerslichten en opnieuw toelaten dubbelrichtingsverkeer 

  • Kort nadien installatie nieuwe tijdelijke werflichten

  • Eind februari verwachte einde werfsituatie Driekerkenstraat 

  • In de loop van februari/maart: goedkeuring toetredingsacte opdrachtencentrale AWV. We verwachten voor het bouwverlof deze zomer een V-plan te kunnen voorleggen.  

  • Op basis van V-plan aanbestedingsprocedure en plaatsen verkeerlichten: ten vroegste eind 2025 

Om terug dubbelrichtingsverkeer mogelijk te maken stelt deze nota voor om een aanvullend reglement goed te keuren. Dit is een aanvulling op het nota ontwerp Driekerkenstraat (zie precedente nota).  

In de Driekerkenstraat tussen de Wevelgemsevoetweg en de Vrije-Aardstraat laten we opnieuw dubbelrichtingsverkeer toe.  

Reden: bereikbaarheid inwoners Marke en Bissegem.  


We maken dit duidelijk voor de weggebruikers d.m.v. volgende signalisatie:  

  • Verwijderen verplichte rechtsaf D1e voor kruispunt met de Wevelgemsevoetweg en  

  • Verwijderen C1 en F19 (enkelrichtingsverkeer) 

  • Driekleurige verkeerlichten:  

    • op de brughelling voor de rijbaanvermalling, richting Bissegem;  

    • in de Driekerkenstraat voor het kruispunt met de Wevelgemsevoetweg; 

    •  in de Wevelgemsevoetweg voor het kruispunt met de Driekerkenstraat;  

    • ter hoogte van het fietspad in de Wevelgemsevoetweg richting brug en tussen het fietspad in de Driekerkenstraat richting Bissegem en de rijweg.  

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing: 

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978; 

  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 

  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023; 

  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9); 

  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 

  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.  

  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur; 

  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. 

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 decreet lokaal bestuur.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

In de Driekerkenstraat wordt het eenrichtingsverkeer ter hoogte van de wegversmalling tussen de Wevelgemsevoetweg en huisnummer 137 opgeheven..  

We maken dit duidelijk voor de weggebruikers d.m.v.:  

  • Verwijderen verplichte rechtsaf D1e voor kruispunt met de Wevelgemsevoetweg en  

  • Verwijderen C1 en F19 (enkelrichtingsverkeer) 

Punt 2

In de Driekerkenstraat wordt het verkeer ter hoogte van de wegversmalling tussen de Wevelgemsevoetweg en huisnummer 137 alternerend geregeld door middel van 3-kleurige verkeerslichten. 

Punt 3

Op het kruispunt van de Driekerkenstraat met de Wevelgemsevoetweg geldt de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten naleven. 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: 

  • Verkeerslicht van artikel VL61.

Punt 4

Op het kruispunt van de Driekerkenstraat met de Wevelgemsevoetweg geldt de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de driekleurige verkeerslichten met het fietssilhouet naleven. 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: 

  • Verkeerslicht van artikel VL61.1.6