Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

2024_CBS_02235 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 16/12/2024 - 15:30 Nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Hannelore Vanhoenacker, schepen; Maxim Veys, schepen; Felix De Clerck, schepen; Trui Steenhoudt, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Wouter Allijns, schepen; Giovanny Saelens, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2024_CBS_02235 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_02235 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Sint-Rochuslaan, t. h.v. huisnummer 28, verwijderen we de 2 parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: Op vraag van de bewoner van huisnummer 28. De laadpaal staat pal voor een leefraam. 


In de Sint-Rochuslaan, t. h.v. huisnummer 70, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: ter compensatie van de weggenomen laadpaal t.h.v. huisnummer 28.

 

In de Hendrik Beyaertstraat, t.h.v. de garage-inrit van het gerechtsgebouw, vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor celwagens.

Reden: op vraag van de FOD Justitie.


In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 56, verwijderen we 1 parkeerplaats voor betalend parkeren.

Reden: dit is een nieuwbouwwoning en inrit bevindt zich ter hoogte van het parkeervak. 


In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, korten we de parkeerstrook links van de oprit in met 2,5 meter en breiden we de parkeerstrook rechts van oprit uit over een lengte van 2 meter.

Reden: wijziging locatie van de oprit van huisnummer 7.


In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 56, brengen we, tussen de laatste parkeerplaats en het begin van het fietspad een parkeerverbod (puntarcering) aan over een lengte van 5 meter.

Reden: vermijden dat  voertuigen te dicht bij het fietspad parkeren. 


In de Diksmuidekaai, t.h.v. huisnummer 15, brengen we aan beide kanten van de uitrit een parkeerverbod (puntarcering) aan over een lengte van 1 meter.

Reden: vermijden dat voertuigen te dicht bij de inrit parkeren. 


Op het kruispunt Damkaai – Ijzerkaai wijzigen we de voorrangsregeling, waarbij de Damkaai ondergeschikt wordt aan de IJzerkaai.

Reden: op vraag van de nabijgelegen school, de huidige voorrangsregeling is gevaarlijk voor fietsers die van de IJzerkaai en Collegebrug komen. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Sint-Rochuslaan, t.h.v. huisnummer 28, verwijderen we de 2 parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het wegnemen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markeringen.


Artikel 2

§1 In de Sint-Rochuslaan, t.h.v. huisnummer 70, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markeringen.


Artikel 3

§1 In de Hendrik Beyaertstraat, t.h.v. de garage-inrit van het gerechtsgebouw, vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor celwagens.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het verkeersbord E9a met onderbord “celwagens”. 

 

Artikel 4

§1 In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 56, verwijderen we 1 parkeerplaats voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de markeringen. 


Artikel 5

§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, korten we de parkeerstrook links van de oprit in met 2,5 meter en breiden we de parkeerstrook rechts van oprit uit over een lengte van 2 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanpassen van de markeringen. 


Artikel 6

§1 In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 56, brengen we, tussen de laatste parkeerplaats en het begin van het fietspad een parkeerverbod (puntarcering) aan over een lengte van 5 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 5 meter tussen het parkeervak en het fietspad. 


Artikel 7

§1 In de Diksmuidekaai, t.h.v. huisnummer 15, brengen we aan beide kanten van de uitrit een parkeerverbod (puntarcering) aan over een lengte van 1 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter aan beide zijden van de uitrit.


Artikel 8

§1 Op het kruispunt Damkaai – Ijzerkaai wijzigen we de voorrangsregeling, waarbij de Damkaai ondergeschikt wordt aan de IJzerkaai.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de voorrangsborden B15 in de IJzerkaai en B1 in de Damkaai en door het markeren van haaientanden in de Damkaai.