Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_BURG_00029 - 2024-033 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering ilv fietsdiefstallen

Burgemeesterbeslissing
do 16/05/2024 - 16:00 kabinet burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne

Secretaris

Vincent Van Quickenborne
2024_BURG_00029 - 2024-033 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering ilv fietsdiefstallen 2024_BURG_00029 - 2024-033 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Besluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering ilv fietsdiefstallen

Motivering

Aanleiding en context

Verwijzende naar:

      • De verontrustende stijging in het aantal fietsdiefstallen in Kortrijk gedurende het laatste jaar ; 
      • De vaststelling dat het gros van die fietsdiefstallen gebeuren in de Kortrijkse binnenstad;
      • De recente trend dat ook elektrische steps frequent worden gestolen en dat deze evolutie zich eveneens voornamelijk situeert binnen de geografische omschrijving van de R 36 ;
      • De oprichting van een Cel Fietsdiefstal binnen de politiezone Vlas waarbij agenten worden vrijgesteld van andere dienst om zich specifiek te focussen op het indijken van het fenomeen van de fietsdiefstallen ;  dat het onder meer tot hun takenpakket zal behoren om gerechtelijke acties op te zetten om fietsdieven op heterdaad te betrappen ; dat evengoed zal ingezet worden op het preventief controleren van mensen die zich verdacht gedragen op hotspots van fietsdiefstal ; dat dit alles kadert binnen een globale doelstelling om (potentiële) fietsdieven te arresteren en/of af te schrikken ;
      • De noodzaak binnen de politie om elkeen te kunnen controleren en/of te fouilleren die zich verdacht gedraagt in die mate dat het vermoeden ontstaat dat hij/zij het voornemen heeft om een fiets of een step te stelen of betrokken was bij zulke feiten ;
      • De noodzaak om tijdelijk systematische identiteitscontrole toe te laten van personen die zich op verdachte wijze ophouden binnen de kleine stadsring ; dat deze maatregel tot doel heeft om daar de openbare veiligheid duurzaam te herstellen door het aantal diefstallen terug te dringen ;
      • Het artikel 34 van de Wet op het Politieambt dat voorschrijft in welke omstandigheden en binnen welke voorwaarden de politie identiteitscontroles kan uitvoeren ;
      • Het principe dat identiteitscontroles a priori niet stelselmatig gebeuren maar dat uitzonderlijk, namelijk wanneer bepaalde plaatsen worden bedreigd of bijzondere gebeurtenissen zich voordoen, niet enkel een algemene controle en fouillering van personen toegelaten is maar ook dat die controle van hun identiteit op dusdanige wijze kan georganiseerd en gepland worden dat ze met een zekere stelselmatigheid wordt uitgevoerd ;
      • Het feit dat de overheden van bestuurlijke politie, i.c. de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen ;
      • De artikels 133-135 van de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 134§1;
      • Artikel 135 § 2 7° van de Nieuwe Gemeentewet;
      • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur;

       

       

Argumentatie

Oordelende dat:

  • Het geen twijfel lijdt dat de openbare orde binnen de R 36 ernstig verstoord wordt door groepen mensen en individuen die daar het openbaar domein en publiek toegankelijke plaatsen als scholen opzoeken om er straatcriminaliteit te plegen onder de vorm van alarmerend hoge aantallen fietsdiefstallen ;
  • De perimeter binnen de R 36 een hoog aantal locaties telt waar kwetsbare jeugd bijeenkomt (scholen, stationsomgeving, uitgaansbuurt, e.d.) die door de fietsdieven extra geviseerd worden ; dat een forse maatregel zich opdringt om te voorkomen dat deze jonge mensen het slachtoffer worden van deze dieven ;
  • De binnenstad eveneens druk bewoond wordt door senioren die niet zelden over dure elektrische fietsen beschikken ; dat ook hier alles moet gedaan worden wat mogelijk is om tegen te gaan dat deze oudere bevolking bestolen wordt ;
  • Ook het station een hotspot is waar zeer veel fietsen van reizigers en pendelaars gestolen worden ;
  • Deze fietsdiefstallenplaag moet beschouwd worden als een bijzondere gebeurtenis, zoals omschreven door het artikel 34 van de Wet op het Politieambt ;
  • De perimeter bestaande uit de geografische omschrijving van het binnengebied gelegen binnen de R 36, toneel van deze bijzondere gebeurtenis, moet worden beschouwd als een bijzondere plaats die wordt bedreigd ;
  • Burgers op die plaats beschermd moeten worden tegen deze bijzondere gebeurtenis ; dat een bestuurlijke maatregel zich opdringt om te voorkomen dat zij geconfronteerd worden met nieuwe straatcriminaliteit binnen deze perimeter ;
  • Stelselmatige identiteitscontroles in combinatie met veiligheidsfouillering in deze omgeving een gewettigd instrument zijn met het oog op het handhaven van de openbare orde ;
  • De betreffende maatregel een gerechtvaardigde, proportionele en redelijke maatregel is met het oog op het herstellen en waarborgen van de openbare orde, rust en veiligheid;

 

  • Het de burgemeester toekomt uit te maken welke maatregel de meest passende is om in dit geval de openbare orde, rust en veiligheid te herstellen en te voorkomen dat die in de toekomst nog kunnen worden verstoord;
  • Het doel van de politieverordening is de burgers van Kortrijk te beschermen tegen mogelijke nieuwe verstoring van de openbare rust en veiligheid;
  • Onderhavige politieverordening hoogdringend is en zonder uitstel moet genomen worden teneinde nieuwe straatcriminaliteit te voorkomen;
  • Een beslissing van de gemeenteraad niet kan worden afgewacht; dat deze verordening moet worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad, op straffe van verval, conform artikel 134 § 1 Nieuwe Gemeentewet;

Juridische grond

Artikel 34 van de Wet op het Politieambt

De artikels 133-135 van de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 134§1;

Artikel 135 § 2 7° van de Nieuwe Gemeentewet;

Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur;

Regelgeving bevoegdheid

De burgemeester is bevoegd.

Besluit

De burgemeesterbeslissing beslist:

Punt 1

1.           dat ter vrijwaring van de openbare orde vanaf heden 16.05.2024 tot en met 16.08.2024 stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de Wet op het Politieambt, gelegitimeerd zijn binnen de geografische omschrijving van de R 36 te Kortrijk.

 

2.           dat dit besluit onmiddellijk op 16.05.2024 in werking treedt.

 

3.           dat dit besluit wordt gepubliceerd op de website van de stad Kortrijk conform artikel 286§1 van het Decreet Lokaal Bestuur.

 

4.           dat binnen de 60 dagen vanaf kennisgeving of bekendmaking van onderhavig besluit een verzoekschrift tot nietigverklaring of schorsing kan worden neergelegd bij de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel.

 

5.           dat dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en aan de korpschef van de politiezone Vlas.