Terug
Gepubliceerd op 22/05/2024

2024_CBS_00871 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/05/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_00871 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_00871 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Dokter Snellaertstraat, t.h.v. huisnummer 7, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.


In de Spinnerijkaai, t.h.v. huisnummer 27-29, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner van huisnummer 29 die voldoet aan de voorwaarden én schriftelijke toestemming heeft van de bewoner van huisnummer 27.


In de Tuighuisstraat, tegenover huisnummer 30 (1e vak naast het plantvak) brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: voor algemeen gebruik. 


In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Jan Palfijnstraat, verwijderen we de P30- parkeerplaats. 

Reden: deze ligt te dicht bij het zebrapad.


Op parking Rietput worden de 2 resterende P30-parkeerplaatsen weggenomen en niet vervangen.

Reden: ruimte is nodig voor de “Batopin Cash Kiosk” en laadpaal. De P30-plaatsen hadden daar een lage bezettingsgraad.  


In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 76 (RHIZO), brengen we rechts bij het uitrijden van de uitrit een parkeerhaak aan. Links bij het uitrijden brengen we een puntarcering aan tot aan het boomvak.

Reden: om de uitrit RHIZO vrij te houden. 


Op het kruispunt Guido Gezellelaan – Moorseelsestraat, t.h.v. huisnummer 262, brengen we een puntarcering aan over een lengte van 4 meter.

Reden: zichtbaarheid uitrit parking school. 


In de Evarist Carpentierlaan, t.h.v. huisnummer 34, brengen we een blokarcering aan van 0,5 meter ter hoogte van de garage.

Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de garage geparkeerd staan. 


In de Zeger van Heulestraat, t.h.v. garageweg op de kleine parking aan OC De Vonke, markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg en brengen we 3 parkeervakken aan.

Reden: om manoeuvres tijdens de schoolstraat mogelijk te maken. 


In de Elfde-julilaan, tussen Deken Degryselaan en Oudenaardsesteenweg, delen we de parkeerstrook op in parkeervakken.

Reden: ordelijk indelen van de parkeerstrook.


In de Keizerstraat, deel parallel aan de E17 – buiten de bebouwde kom tussen rotonde en de bocht, rechts komende van de N43, brengen we een parkeerverbod aan. 

Reden: geparkeerde voertuigen vormen daar een risico voor voetgangers en fietsers. Dit is een zone 50 zonder voetpaden of fietspaden. Tevens vermijden we hierdoor het langdurig parkeren van vrachtwagens. 


In de Decauvillestraat, kant gelijkgrondse berm, verduidelijken we het reeds geldende parkeerverbod aan de kant van de smalle gelijkgrondse berm. 

Reden: Op vraag van de politie. Doordat de straat is verdeeld in rijstroken mag er niet geparkeerd worden. Dit is echter niet voor iedereen duidelijk want er staan vaak auto’s en tijdens het weekend staan er meerdere vrachtwagens geparkeerd.


In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummers 42-36 (vroegere bushalte), brengen we een parkeerverbod aan.

Reden: voldoende ruimte voorzien voor voertuigen die businesspark Boxx willen uitrijden. 


In de Oude-vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 19, brengen we een parkeerverbod aan.

Reden: om de garage te vrijwaren. 


In de Spinnerijkaai, t.h.v. de woonboot, verduidelijken we het dubbelrichtingsverkeer.

Reden: dit gedeelte is dubbelrichtingsverkeer aansluitend op een eenrichtingsdeel. Veel bestuurders  die uit het eenrichtingsdeel komen, verwachten daar geen tegenliggers.


In de Hoveniersstraat, t.h.v. de kruising met de hoofdas en t.h.v. de kruising met het woonerf, plaatsen we een paaltje.

Reden: verduidelijken/ondersteunen van het eenrichtingsverkeer. 


 De huidige zone tonnenmaatbeperking C21 "max 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening" in de Groenestraat-Aardbeziënstraat-deel Magerstraat-deel Izegemsestraat wordt uitgebreid met de Magerstraat (tussen Groenestraat en Sint-Katharinastraat), Grysperrestraat en deel Wittestraat (tussen inrit Volys en Sint-Katharinastraat). 

Reden: duidelijke, gesloten zone van de tonnenmaatbeperking. 


In de doorsteek De Kindervriend (tussen parking Weimeersen en Tombroekstraat) worden enkel nog voetgangers, (snor)fietsers en speedpedelecs toegelaten.

Reden: uniformiteit voor alle dergelijke doorsteken in Kortrijk. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Dokter Snellaertstraat, t.h.v. huisnummer 7, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Spinnerijkaai, t.h.v. huisnummer 27-29, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Tuighuisstraat, tegenover huisnummer 30 (1e vak naast het plantvak) brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Jan Palfijnstraat, verwijderen we de P30- parkeerplaats. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen en het aanbrengen van een verdrijvingsvlak.


Artikel 5

§1 Op parking Rietput worden de 2 resterende P30-parkeerplaatsen weggenomen en niet vervangen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.


Artikel 6

§1 In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 76 (RHIZO), brengen we rechts bij het uitrijden van de uitrit een parkeerhaak aan. Links bij het uitrijden brengen we een puntarcering aan tot aan het boomvak.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een witte dichtgetrokken parkeerhaak rechts bij het uitrijden en het markeren van een verdrijvingsvlak links bij het uitrijden, dit tot aan het boomvak.


Artikel 7

§1 Op het kruispunt Guido Gezellelaan – Moorseelsestraat, t.h.v. huisnummer 262, brengen we een puntarcering aan over een lengte van 4 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak over een lengte van 4 meter.


Artikel 8

§1 In de Evarist Carpentierlaan, t.h.v. huisnummer 34, brengen we een blokarcering aan van 0,5 meter ter hoogte van de garage.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 0,5 meter ter hoogte van de garage.


Artikel 9

§1 In de Zeger van Heulestraat, t.h.v. garageweg op de kleine parking aan OC De Vonke, markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg en brengen we 3 parkeervakken aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een denkbeeldige rand van de rijweg en het markeren van witte dichtgetrokken parkeerhaken om zo 3 parkeervakken te bekomen.


Artikel 10

§1 In de Elfde-julilaan, tussen Deken Degryselaan en Oudenaardsesteenweg, delen we de parkeerstrook op in parkeervakken.


Artikel 11

§1 In de Keizerstraat, deel parallel aan de E17 – buiten de bebouwde kom tussen rotonde en de bocht, rechts komende van de N43, brengen we een parkeerverbod aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van E1-verkeersborden.


Artikel 12

§1 In de Decauvillestraat, kant gelijkgrondse berm, verduidelijken we het reeds geldende parkeerverbod aan de kant van de smalle gelijkgrondse berm. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van E1-verkeersborden.


Artikel 13

§1 In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummers 42-36 (vroegere bushalte), brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep ter hoogte van de huisnummers 42-36.


Artikel 14

§1 In de Oude-vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 19, brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verlengen van de reeds aangebrachte gele onderbroken streep tot aan de garage van huisnummer 19.


Artikel 15

§1 In de Spinnerijkaai, t.h.v. de woonboot, verduidelijken we het dubbelrichtingsverkeer.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een dubbele pijl op de grond ter hoogte van de woonboot en ter hoogte van de lofts (huisnummer 47).


Artikel 16

In de Hoveniersstraat, t.h.v. de kruising met de hoofdas en t.h.v. de kruising met het woonerf, plaatsen we een paaltje.


Artikel 17

§1 De huidige zone tonnenmaatbeperking C21 "max 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening" in de Groenestraat-Aardbeziënstraat-deel Magerstraat-deel Izegemsestraat wordt uitgebreid met de Magerstraat (tussen Groenestraat en Sint-Katharinastraat), Grysperrestraat en deel Wittestraat (tussen inrit Volys en Sint-Katharinastraat). 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door:

  • het (ver)plaatsen van de zoneborden (begin en einde) C21 '5t, uitgezonderd plaatselijke bediening'
  • het verwijderen van (gewone) borden C21 '5t, uitgezonderd plaatselijke bediening' in Wittestraat en Groenestraat en bord C31b '5t, uitgez. plaatselijke bediening' in Wittestraat binnen de nieuwe zone.


Artikel 18

§1 In de doorsteek De Kindervriend (tussen parking Weimeersen en Tombroekstraat) worden enkel nog voetgangers, (snor)fietsers en speedpedelecs toegelaten.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van 5 borden C3M12 ter hoogte van alle toegangen van de doorsteek.