Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

2024_CBS_00707 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/04/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_00707 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_00707 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

Op Aalbekeplaats, t.h.v. de parking aan de kerk, vervangen we 3 gewone parkeerplaatsen naast de glascontainer door 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

Reden: ten behoeve van het OC.


In de Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 141 (voormalig buskader), brengen we een parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

Reden: voor algemeen gebruik
 

In de
- Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. huisnummer 17
- Graaf Gewijde van Namenstraat, t.h.v. huisnummer 4

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen. 

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


Op Bellegemplaats, tegenover huisnummer 16, brengen we na het laatste parkeervak een parkeerverbod (puntarcering) aan. 

Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de uitrit van de parking parkeren. 


In de Bozestraat, t.h.v. huisnummer 17 brengen we een parkeerverbod (puntarcering) aan van 1 meter rechts bij het uitrijden van Lucardi.

Reden: voertuigen staan te dicht bij de uitrit geparkeerd.


In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 63a, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 3 meter tussen de garage en het boomvak.

Reden: om te verhinderen dat voertuigen te dicht bij de garage parkeren. 


In de Papenstraat, t.h.v. de doorsteek naar de Dolfijnkaai, brengen we een parkeerverbod aan tussen de doorsteek en de parkeerplaats voor personen met een handicap. 

Reden: verhinderen dat voertuigen voor de doorsteek parkeren.


Naar aanleiding van de verdwenen bushaltes zullen we in de
- Mellestraat, t.h.v. huisnummers 40-46
- Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 192
- Sint-Denijsestraat, t.h.v. de Aldi
- Deerlijksestraat, t.h.v. de Zandbergstraat

 parkeren op deze locaties toelaten.

Reden: er is parkeerruimte vrijgekomen nu de bushaltes er verdwenen zijn. 


In de Abdijmolenweg, t.h.v. de Baliestraat, vervangen we het huidige B1-verkeersbord (voorrang verlenen) door een B5-verkeersbord (stopbord), markeren we een stopstreep en het woord “STOP” op de rijweg en plaatsen we op 50 meter van het kruispunt een vooraankondigingsbord.

Reden: verduidelijken voorrangsregeling om ongevallen te vermijden. 


In de IJzerfrontlaan, Invalidenlaan en Vuurkruiserslaan wordt de rijrichting omgedraaid.
 Alle verkeer wordt toegelaten in de Ijzerfrontlaan in de richting van de Vuurkruiserslaan; in de Invalidenlaan in de richting van de Ijzerfrontlaan en in de Vuurkruiserslaan in de richting van de Elfde Novemberlaan. In de omgekeerde richtingen worden enkel fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten. 

Reden: op algemene vraag van de bewoners. 


In de Kortrijksestraat, t.h.v. huisnummer 104, trekken we de fietspadmarkeringen door.

Reden: de bushalte op die locatie is verdwenen, waardoor we de fietspadmarkeringen kunnen doortrekken. 


Op het kruispunt Pannebakkersstraat / Marksesteenweg plaatsen we een verkeersspiegel.

Reden: beperkte zichtbaarheid na het verdwijnen van de bushalte. 


In de Leiestraat, t.h.v. huisnummer 22 (Fietskot) verwijderen we 12 fietsbeugels type “nietjes”, 3 fietsbeugels worden teruggeplaatst naast de reeds bestaande fietsbeugels ter hoogte van huisnummer 3 (hoek Leiestraat – Grote Markt).

Reden: er is extra ruimte nodig naar de nieuwe ingang van “Fietskot”.


In de Sint-Rochuslaan worden de fietsenstallingen (type Gent) weggenomen en verplaatst naar de Lode de Boningelaan 36 en 48.

Reden: de fietsenstallingen in de Sint-Rochuslaan maken plaats voor fietskluizen. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 Op Aalbekeplaats, t.h.v. de parking aan de kerk, vervangen we 3 gewone parkeerplaatsen naast de glascontainer door 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de 3 gewone parkeerplaatsen en het aanbrengen van 2 borden E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 141 (voormalig buskader), brengen we een parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de
- Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. huisnummer 17
- Graaf Gewijde van Namenstraat, t.h.v. huisnummer 4
 
brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op de bovenstaande locaties.


Artikel 4

§1 Op Bellegemplaats, tegenover huisnummer 16, brengen we na het laatste parkeervak een puntarcering aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak na het laatste parkeervak.


Artikel 5

§1 In de Bozestraat, t.h.v. huisnummer 17 brengen we een parkeerverbod (puntarcering) aan van 1 meter rechts bij het uitrijden van Lucardi.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak over een lengte van 1 meter rechts bij het uitrijden van Lucardi.


Artikel 6

§1 In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 63a, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 3 meter tussen de garage en het boomvak.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak over een lengte van 3 meter tussen de garage en het boomvak.


Artikel 7

§1 In de Papenstraat, t.h.v. de doorsteek naar de Dolfijnkaai, brengen we een parkeerverbod aan tussen de doorsteek en de parkeerplaats voor personen met een handicap. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep tussen de doorsteek en de parkeerplaats voor personen met een handicap.


Artikel 8

§1 Naar aanleiding van de verdwenen bushaltes zullen we in de
- Mellestraat, t.h.v. huisnummers 40-46
- Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 192
- Sint-Denijsestraat, t.h.v. de Aldi
 - Deerlijksestraat, t.h.v. de Zandbergstraat

 parkeren op deze locaties toelaten.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van parkeervakken of parkeerhaken op bovenstaande locaties.


Artikel 9

§1 In de Abdijmolenweg, t.h.v. de Baliestraat, vervangen we het huidige B1-verkeersbord (voorrang verlenen) door een B5-verkeersbord (stopbord), markeren we een stopstreep en het woord “STOP” op de rijweg en plaatsen we op 50 meter van het kruispunt een vooraankondigingsbord.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het vervangen van het B1-verkeerbord door een B5-verkeersbord, het markeren van een stopstreep en het woord “STOP” en het plaatsen van een B7-verkeersbord op 50 meter van het kruispunt.


Artikel 10

§1 In de IJzerfrontlaan, Invalidenlaan en Vuurkruiserslaan wordt de rijrichting omgedraaid.
Alle verkeer wordt toegelaten in de Ijzerfrontlaan in de richting van de Vuurkruiserslaan; in de Invalidenlaan in de richting van de Ijzerfrontlaan en in de Vuurkruiserslaan in de richting van de Elfde Novemberlaan. In de omgekeerde richtingen worden enkel fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten

 §2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het omwisselen van de borden F19/M18 en C1/M12 en door het verplaatsen van borden C31/M12.


Artikel 11

§1 In de Kortrijksestraat, t.h.v. huisnummer 104, trekken we de fietspadmarkeringen door.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door markering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen (niet breed genoeg voor het autoverkeer).


Artikel 12

Op het kruispunt Pannebakkersstraat / Marksesteenweg plaatsen we een verkeersspiegel.


Artikel 13

In de Leiestraat, t.h.v. huisnummer 22 (Fietskot) verwijderen we 12 fietsbeugels type “nietjes”, 3 fietsbeugels worden teruggeplaatst naast de reeds bestaande fietsbeugels ter hoogte van huisnummer 3 (hoek Leiestraat – Grote Markt).


Artikel 14

In de Sint-Rochuslaan worden de fietsenstallingen (type Gent) weggenomen en verplaatst naar de Lode de Boningelaan 36 en 48.