Terug
Gepubliceerd op 03/07/2024

2024_CBS_01160 - Verkeerswijzigingen Rijselsestraat - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/06/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_01160 - Verkeerswijzigingen Rijselsestraat - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_01160 - Verkeerswijzigingen Rijselsestraat - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de wegenwerken in de Rijselsestraat en het Sint-Michielsplein worden enkele verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren en team publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Rijselsestraat en omgeving zullen er na de werken minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Omwille van de parkeerdruk is het aangewezen de parkeerregimes op de overgebleven plaatsen te evalueren. Er geldt momenteel betalend parkeren KOR1. Er zijn geen plaatsen voorbehouden voor bewoners. Er zijn 14 plaatsen voorbehouden voor kortparkeren, waarvan er 3 ingenomen zijn door een werf. Er zijn 10 plaatsen voorbehouden voor personen met een handicap en 2 plaatsen voor het laden van een elektrisch voertuig. 

De parkeerplaatsen voor kort gebruikt hebben een hoge bezetting. Ze zijn gemiddeld genomen 58% van de tijd gebruikt. De gemiddelde parkeerduur is 17minuten. Er is een duidelijke behoefte aan kortparkeren maar ook aan parkeren voor personen met een beperking, parkeren voor bewoners en parkeren voor het opladen van een elektrisch voertuig. 

Na de heraanleg zijn er 37 parkeerplaatsen waarvan de parkeerregimes als volgt worden bepaald 

  • 9 parkeerplaatsen voor personen met een handicap
    • 4 ter hoogte van huisnummers 2 tot 8
    • 1 ter hoogte van huisnummer 20
    • 2 ter hoogte van huisnummer 32-36
    • 2 ter hoogte van huisnummer 57-59
  • 4 parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen 
    • 2 ter hoogte van huisnummer 26
    • 2 ter hoogte van huisnummer 39
  • 10 parkeerplaatsen KOR1 - Bewonersparkeren 
    • 3 ter hoogte van huisnummers 10-14
    • 3 ter hoogte van huisnummer 41
    • 3 ter hoogte van huisnummer 43-45
    • 1 ter hoogte van huisnummer 53
  • 14 Kort parkeerplaatsen (max 30min) waarvan 3 ingenomen door een private werf. 
    • 12 aan de onpare kant tussen de Grote Markt en de Jan Persijnstraat
    • 2 ter hoogte van huisnummer 55


Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Rijselstraat, t.h.v. huisnummers 4 tot 8, brengen we 3 extra parkeerplaatsen voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.

Artikel 2

§1 In de Rijselstraat, t.h.v. huisnummers 32-36, brengen we 1 extra parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.

Artikel 3

§1 In de Rijselstraat, t.h.v. huisnummers 10 tot 14, ter hoogte van huisnummers 41-45 en ter hoogte van huisnummer 53 wordt bewonersparkeren ingevoerd..

§2  Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht door aan de kant van het park de borden E9 + onderbord “betalend” aan te brengen en aan de kant van de bebouwing de borden E9 + onderbord “BEWONERS maandag tot vrijdag van 19u tot 09u en zaterdag, zondag en feestdagen” aan te brengen.

Artikel 4

§1 In de Rijselstraat, t.h.v. huisnummer 26 en t.h.v. huisnummer 39  brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.