Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
In de Tombroekstraat t.h.v. huisnummer 253, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.
In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 57, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: de woning wordt verkocht.
In de Peperleenstraat, t.h.v. huisnummer 11, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: de woning wordt verkocht.
In de Onze-Lieve-Vrouwestraat, t.h.v. huisnummer 35, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
Reden: nieuwe uitrit waardoor de parkeerplaats deels voor de uitrit ligt.
In de Kloosterstraat, t.h.v. huisnummer 5, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
Reden: de handelszaak waarvoor de parkeerplaats oorspronkelijk werd aangelegd is stopgezet.
In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
Reden: de P30 is reeds buiten werking en hindert het vlot in- en uitrijden van het Sint-Janshof.
In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 23, brengen we 1 parkeerplaats aan voor betalend parkeren.
Reden: Er is hoge nood aan gewone parkeerplaatsen.
In de
- Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 67
- Rijselsestraat, t.h.v. huisnummer 39
brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
Langs de zuidelijke tak van het Casinoplein:
Reden: omwille van de bochtstralen voor de bussen.
Reden: ter vervanging van de parkeerplaats voor minder validen die voorheen op de parking lag.
Reden: omwille van de bochtstraal van de bussen.
Reden: omwille van de parkeerdruk.
Op de hoek Handelskaai – Kasteelbrug, verwijderen we 3 parkeerplaatsen, en plaatsen we 1 anti-parkeerpaal aan de meest oostelijke kant, ter hoogte van de Kasteelbrug.
Reden: ten behoeve van de Waterrecreatie Handelskaai (cfr. Apart cbs-besluit ref. 2024_CBS_00738).
In de Gasstraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we de parkeerhaken.
Reden: vrijwaren van de toegang tot de hoogspanningscabine.
In de Minister Vanden Peereboomlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 1 meter tussen de opritten.
Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de opritten geparkeerd staan.
In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 89, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan tussen de oprit en de boomspiegel.
Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de opritten geparkeerd staan.
In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van nieuwe uitrit van de school.
Reden: in functie van de nieuwe toegang naar de school.
In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een parkeerverbod aan in de binnenbocht.
Reden: om de weg vrij te houden voor de hulpdiensten.
In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 73, brengen we een parkeerstrook aan over een lengte van 5 meter.
Reden: correct laten parkeren van voertuigen.
In de Zevekotestraat, in de bocht, t.h.v. huisnummer 7,markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg, verwijderen we de huidige houten palen ter hoogte van de obstakels en plaatsen we 2 flexibele paaltjes om de obstakels aan te duiden.
Reden: voor de verkeersveiligheid.
De huidige tonnenmaatbeperking “C21” in het centrum van Kooigem wordt aangevuld met borden C29 “hoogtebeperking tot max. 3 m” en “uitgezonderd plaatselijke bediening”. We plaatsen ook een vooraankondigingsbord op 100m voor het begin van de tonnenmaatbeperking. Dit t.h.v. Kooigemsestraat 37.
Reden: digitale controle op doorgaand zwaar verkeer in Kooigem.
In de Bruyningstraat, t.h.v. huisnummer 52 verlengen we de bestaande busstrook over een lengte van 35 meter (tussen oprit school en zebrapad).
Reden: voorbehouden plaats voor schoolbussen tijdens de schoolspits.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Tombroekstraat t.h.v. huisnummer 253, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 57, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 In de Peperleenstraat, t.h.v. huisnummer 11, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 4
§1 In de Onze-Lieve-Vrouwestraat, t.h.v. huisnummer 35, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.
Artikel 5
§1 In de Kloosterstraat, t.h.v. huisnummer 5, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.
Artikel 6
§1 In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.
Artikel 7
§1 In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 23, brengen we 1 parkeerplaats aan voor betalend parkeren.
Artikel 8
§1 In de
- Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 67
- Rijselsestraat, t.h.v. huisnummer 39
brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op de bovenstaande locaties.
Artikel 9
§1 Langs de zuidelijke tak van het Casinoplein:
§2 Deze maatregelen zullen ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door:
Artikel 10
§1 Op de hoek Handelskaai – Kasteelbrug, verwijderen we 3 parkeerplaatsen, en plaatsen we 1 anti-parkeerpaal aan de meest oostelijke kant, ter hoogte van de Kasteelbrug.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de markeringen en het plaatsen van 1 anti-parkeerpaal.
Artikel 11
In de Gasstraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we de parkeerhaken.
Artikel 12
§1 In de Minister Vanden Peereboomlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 1 meter tussen de opritten.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter ter hoogte van de opritten.
Artikel 13
§1 In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 89, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan tussen de oprit en de boomspiegel.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak tussen de oprit en de boomspiegel.
Artikel 14
§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van de nieuwe uitrit van de school.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 3 meter rechts bij het uitrijden.
Artikel 15
§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een parkeerverbod aan in de binnenbocht.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van gele onderbroken strepen in de binnenbocht.
Artikel 16
In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 73, brengen we een parkeerstrook aan over een lengte van 5 meter.
Artikel 17
In de Zevekotestraat, in de bocht t.h.v. huisnummer 7, markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg en vervangen we de huidige houten palen door 2 flexibele paaltjes om de obstakels aan te duiden.
Artikel 18
§1 De huidige tonnenmaatbeperking “C21” in het centrum van Kooigem wordt aangevuld met borden C29 “hoogtebeperking tot max. 3 m” en “uitgezonderd plaatselijke bediening”.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden C29 (hoogtebeperking tot max. 3 meter) en de onderborden “uitgezonderd plaatselijke bediening” bij de huidige bestaande C21-borden in de Koninklijkestraat en de Kooigemsestraat.
§3 In de Kooigemsestraat t.h.v. huisnummer 37 plaatsen we een C29 (hoogtebeperking tot max. 3m) met onderbord “uitgezonderd plaatselijke bediening” en een onderbord “100m”, bij het bestaande vooraankondigingsbord van de tonnenmaatbeperking.
Artikel 19
§1 In de Bruyningstraat, t.h.v. huisnummer 52 verlengen we de bestaande busstrook over een lengte van 35 meter (tussen oprit school en zebrapad).
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de nodige markeringen en het plaatsen van de borden E9d aan het begin en einde van de busstrook.