Terug
Gepubliceerd op 17/07/2024

2024_CBS_01089 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/07/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_01089 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_01089 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Tombroekstraat t.h.v. huisnummer 253, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.


In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 57, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de woning wordt verkocht. 


In de Peperleenstraat, t.h.v. huisnummer 11, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de woning wordt verkocht. 


In de Onze-Lieve-Vrouwestraat, t.h.v. huisnummer 35, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

Reden: nieuwe uitrit waardoor de parkeerplaats deels voor de uitrit ligt. 


In de Kloosterstraat, t.h.v. huisnummer 5, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

Reden: de handelszaak waarvoor de parkeerplaats oorspronkelijk werd aangelegd is stopgezet.


In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

Reden: de P30 is reeds buiten werking en hindert het vlot in- en uitrijden van het Sint-Janshof.


In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 23, brengen we 1 parkeerplaats aan voor betalend parkeren.

Reden: Er is hoge nood aan gewone parkeerplaatsen.


In de
- Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 67
- Rijselsestraat, t.h.v. huisnummer 39

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


Langs de zuidelijke tak van het Casinoplein:

  • Verplaatsen we de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het Conservatoriumplein met 6m. 

    Reden: omwille van  de bochtstralen voor de bussen. 

  • Brengen we een bijkomende parkeerplaats voor personen met een handicap aan ter hoogte van huisnummers 1-3. 

    Reden: ter vervanging van de parkeerplaats voor minder validen die voorheen op de parking lag.

  • Brengen we puntarceringen aan ter hoogte van huisnummers 1-3, tussen  de parkeerplaats voor personen met een handicap en het zebrapad

    Reden: omwille van de bochtstraal van de bussen.

  • Voeren we bewonersparkeren in op de parkeerplaatsen ter hoogte van de huisnummers 4, 5, 5a, 6 en 6a. 

Reden: omwille van de parkeerdruk. 


Op de hoek Handelskaai – Kasteelbrug, verwijderen we 3 parkeerplaatsen, en plaatsen we 1 anti-parkeerpaal aan de meest oostelijke kant, ter hoogte van de Kasteelbrug. 

Reden: ten behoeve van de Waterrecreatie Handelskaai (cfr. Apart cbs-besluit ref. 2024_CBS_00738).


In de Gasstraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we de parkeerhaken.

Reden: vrijwaren van de toegang tot de hoogspanningscabine. 


In de Minister Vanden Peereboomlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 1 meter tussen de opritten.

Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de opritten geparkeerd staan. 


In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 89, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan tussen de oprit en de boomspiegel.

Reden: verhinderen dat voertuigen te dicht bij de opritten geparkeerd staan. 


In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van nieuwe uitrit van de school.

Reden: in functie van de nieuwe toegang naar de school. 


In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een parkeerverbod aan in de binnenbocht.

Reden: om de weg vrij te houden voor de hulpdiensten. 


In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 73, brengen we een parkeerstrook aan over een lengte van 5 meter. 

Reden: correct laten parkeren van voertuigen. 


In de Zevekotestraat,  in de bocht, t.h.v. huisnummer 7,markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg, verwijderen we de huidige houten palen ter hoogte van de obstakels en plaatsen we 2 flexibele paaltjes om de obstakels aan te duiden.

Reden: voor de verkeersveiligheid.


De huidige tonnenmaatbeperking “C21” in het centrum van Kooigem  wordt aangevuld met borden C29 “hoogtebeperking tot max. 3 m” en “uitgezonderd plaatselijke bediening”. We plaatsen ook een vooraankondigingsbord op 100m voor het begin van de tonnenmaatbeperking. Dit t.h.v. Kooigemsestraat 37.

Reden: digitale controle op doorgaand zwaar verkeer in Kooigem. 


In de Bruyningstraat, t.h.v. huisnummer 52 verlengen we de bestaande busstrook over een lengte van 35 meter (tussen oprit school en zebrapad). 

Reden: voorbehouden plaats voor schoolbussen tijdens de schoolspits. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Tombroekstraat t.h.v. huisnummer 253, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 57, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Peperleenstraat, t.h.v. huisnummer 11, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 In de Onze-Lieve-Vrouwestraat, t.h.v. huisnummer 35, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.


Artikel 5

§1 In de Kloosterstraat, t.h.v. huisnummer 5, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.


Artikel 6

§1 In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min.”, ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met bijhorende markeringen.


Artikel 7

§1 In de Slachthuisstraat, t.h.v. huisnummer 23, brengen we 1 parkeerplaats aan voor betalend parkeren.


Artikel 8

§1 In de
- Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 67
 - Rijselsestraat, t.h.v. huisnummer 39

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op de bovenstaande locaties.


Artikel 9

§1 Langs de zuidelijke tak van het Casinoplein:

  • Verplaatsen we de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het Conservatoriumplein 6m. 
  • Brengen we een bijkomende parkeerplaats voor personen met een handicap aan ter hoogte van huisnummers 1-3. 
  • Brengen we puntarceringen aan ter hoogte van huisnummers 1-3, tussen de parkeerplaats voor personen met een handicap en het zebrapad
  • Voeren we bewonersparkeren in op de parkeerplaatsen ter hoogte van de huisnummers 4,5,5a,6 en 6a. 

§2 Deze maatregelen zullen ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door: 

  • Het verplaatsen van de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap met 6 meter
  • Het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen ter hoogte van huisnummers 1-3.
  • Het aanbrengen van een verdrijvingsvlak ter hoogte van huisnummer 1-3, tussen de parkeerplaats voor personen met een handicap en het zebrapad
  • Het aanbrengen van de borden E9a met onderbord “BEWONERS maandag tot vrijdag van 19u tot 09u en zaterdag, zondag en feestdagen” ter hoogte van de huisnummer 4, 5, 5a, 6 en 6a. 


Artikel 10

§1 Op de hoek Handelskaai – Kasteelbrug, verwijderen we 3 parkeerplaatsen, en plaatsen we 1 anti-parkeerpaal aan de meest oostelijke kant, ter hoogte van de Kasteelbrug. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de markeringen en het plaatsen van 1 anti-parkeerpaal. 


Artikel 11

In de Gasstraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we de parkeerhaken.


Artikel 12

§1 In de Minister Vanden Peereboomlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 1 meter tussen de opritten.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter ter hoogte van de opritten.


Artikel 13

§1 In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 89, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan tussen de oprit en de boomspiegel.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak tussen de oprit en de boomspiegel.


Artikel 14

§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 7, brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van de nieuwe uitrit van de school.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 3 meter rechts bij het uitrijden.


Artikel 15

§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een parkeerverbod aan in de binnenbocht.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van gele onderbroken strepen in de binnenbocht.


Artikel 16

In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 73, brengen we een parkeerstrook aan over een lengte van 5 meter. 


Artikel 17

In de Zevekotestraat, in de bocht t.h.v. huisnummer 7, markeren we de denkbeeldige rand van de rijweg en vervangen we de huidige houten palen door 2 flexibele paaltjes om de obstakels aan te duiden.


Artikel 18

§1 De huidige tonnenmaatbeperking “C21” in het centrum van Kooigem wordt aangevuld met borden C29 “hoogtebeperking tot max. 3 m” en “uitgezonderd plaatselijke bediening”.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden C29 (hoogtebeperking tot max. 3 meter) en de onderborden “uitgezonderd plaatselijke bediening” bij de huidige bestaande C21-borden in de Koninklijkestraat en de Kooigemsestraat.

§3 In de Kooigemsestraat t.h.v. huisnummer 37 plaatsen we een C29 (hoogtebeperking tot max. 3m) met onderbord “uitgezonderd plaatselijke bediening” en een onderbord “100m”, bij het bestaande vooraankondigingsbord van de tonnenmaatbeperking.


Artikel 19

§1 In de Bruyningstraat, t.h.v. huisnummer 52 verlengen we de bestaande busstrook over een lengte van 35 meter (tussen oprit school en zebrapad). 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de nodige markeringen en het plaatsen van de borden E9d aan het begin en einde van de busstrook.