Terug
Gepubliceerd op 25/09/2024

2024_CBS_01589 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 16/09/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_01589 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_01589 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 58, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan. 

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden, en een schriftelijk akkoord heeft van de buren. 


In de Masurestraat, t.h.v. huisnummer 7, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op algemene vraag. 


Op volgende locaties wordt telkens 1 autodeelplaats voorzien

- Sint-Amandslaan, t.h.v. huisnummer 26 (omvormen 1 P30-parkeerplaats)

- Minister de Taeyelaan, t.h.v. huisnummer 18

Reden: De Groep Ubuntu wil, in samenwerking met Cambio, nabij hun vestigingen deelwagens plaatsen. De deelwagens staan op openbaar domein en kunnen gebruikt worden door Ubuntu en andere Cambioklanten. 


In de Stadelaan, t.h.v. huisnummer 50, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de aanvrager is verhuisd.


In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 32, verwijderen we de P30-parkeerplaats.

Reden: de handelszaak waarvoor de parkeerplaats werd aangevraagd is gestopt. Er zijn geen andere handelszaken in de buurt die deze parkeerplaats gebruiken. 


In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 32, onderbreken we de parkeerstrook ter hoogte van de garage.

Reden: om te verhinderen dat men voor de garagepoort parkeert. 


In de Kasteelstraat, t.h.v. huisnummer 29, verwijderen we 1 parkeerplaats voor bewonersparkeren. Hierdoor zijn er nog 3 parkeerplaatsen voor bewonersparkeren in plaats van 4.

Reden: in het kader van de werken Handelskaai wordt op deze locatie een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers aangebracht waardoor het laatste parkeervak onbruikbaar wordt. 


In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 16-14, breiden we het parkeerverbod uit vanaf nr. 14 in plaats vanaf nr. 16.

Reden: vrijhouden van inrit huisnummer 16.


In de Goethalslaan, t.h.v. huisnummer 5, brengen we een parkeerverbod aan dat enkel op zaterdag geldt zodat lijnbussen er kunnen parkeren.

Reden: De Lijn heeft, omwille van een nieuwe route, op zaterdagen plaats nodig om bussen te bufferen. 


In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 79 (vroegere bushalte), korten we het parkeerverbod in zodat er, vanaf de oversteekplaats voor voetgangers, nog 6 meter parkeerverbod geldt.

Reden: nu de bushalte verdwenen is kunnen er opnieuw voertuigen parkeren.


Het Casinoplein wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertstraat. Er geldt hier dubbelrichtingsverkeer. Aan de noordzijde en op het plein kan men niet meer parkeren. 

Reden: heraanleg naar autoluwe zone. 


In de Jean Catteauxstraat, t.h.v. huisnummer 12, plaatsen we een flexpaaltje in de fiets- en voetgangersdoorsteek.

Reden: om te verhinderen dat auto’s in deze doorsteek rijden.


In de Rollegemsestraat, op 50m voor de fietsoversteek van het Tramstatiepad, voeren we een zone 50 in.  

Reden: De fietsoversteek valt momenteel buiten de bebouwde kom. Omwille van fietsveiligheid, is het beter dat deze binnen een zone 50 valt.  

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 58, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Masurestraat, t.h.v. huisnummer 7, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 Op volgende locaties wordt telkens 1 autodeelplaats voorzien

- Sint-Amandslaan, t.h.v. huisnummer 26 (omvormen 1 P30-parkeerplaats)

- Minister de Taeyelaan, t.h.v. huisnummer 18

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de oude signalisatie en markeringen en het plaatsen van een  bord E9a met onderbord “Autodelen” op alle bovenstaande locaties.


Artikel 4

§1 In de Stadelaan, t.h.v. huisnummer 50, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 5

§1 In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 32, verwijderen we de P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van een bord E9a “max. 30min. maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en de bijhorende markering.


Artikel 6

§1 In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 32, onderbreken we de parkeerstrook ter hoogte van de garage.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van 2 parkeerhaken, aan beide kanten van de garagepoort. 


Artikel 7

In de Kasteelstraat, t.h.v. huisnummer 29, verwijderen we 1 parkeerplaats voor bewonersparkeren. Hierdoor zijn er nog 3 parkeerplaatsen voor bewonersparkeren in plaats van 4.


Artikel 8

§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, t.h.v. huisnummer 16-14, breiden we het parkeerverbod uit vanaf nr. 14 in plaats vanaf nr. 16.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen van het verkeersbord E1 met onderbord GXa van huisnummer 16 naar huisnummer 14.


Artikel  9

§1 In de Goethalslaan, t.h.v. huisnummer 5, brengen we een parkeerverbod aan dat enkel op zaterdag geldt zodat lijnbussen er kunnen parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord E9a met onderbord “uitgez. Lijnbussen op zaterdag”. 


Artikel  10

§1 In de Heulsestraat, t.h.v. huisnummer 79, aan de vroegere bushalte, korten we het parkeerverbod in zodat er, vanaf de oversteekplaats voor voetgangers, nog 6 meter parkeerverbod geldt.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van gele onderbroken strepen. 


Artikel  11

§1 Het Casinoplein wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertstraat. Er geldt hier dubbelrichtingsverkeer. Aan de noordzijde en op het plein kan men niet meer parkeren. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van volgende signalisatie op het Casinoplein:

  • F19 - C1 aan noordzijde 
  • E9a met onderbord 'bewoners' 
  • E9a met onderbord '30min maandag tem zaterdag van 9 tot 19u' 
  • E9a met handicap-embleem

En door het aanbrengen van volgende signalisatie op het Casinoplein:

  • C3 + M12 aan de hoek met de K.Albertstraat 
  • Fietsflex paaltjes thv het zebrapad aan de Koning Albertstraat
  • D1e + M12 aan het kruispunt met Conservatoriumplein
  • F45b voor verkeer komende van het Conservatoriumplein 
  • C1 + M12 voor verkeer komende van Tolstraat

En door het aanbrengen van volgende signalisatie:

  • C31 + M12 in de K. Albertstraat

Artikel  12

In de Jean Catteauxstraat, t.h.v. huisnummer 12, plaatsen we een flexpaaltje in de fiets- en voetgangersdoorsteek.


Artikel 13

Op de Rollegemsestraat vanaf het einde van de bebouwde kom, tot 50m voorbij de fietsoversteek Tramstatiepad, in de richting van Rollegem, is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C43
  • C45