Terug
Gepubliceerd op 24/07/2024

2024_CBS_01303 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/07/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Philippe De Coene, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_01303 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_01303 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

Op de parking President Rooseveltplein, t.h.v. de Belfaststraat (tegenover huisnummer 11), vormen we de eerste P30-parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: Er zijn reeds veel P30-parkeerplaatsen in de buurt en er is nood aan een parkeerplaats voor personen met een handicap. 


Op de buurtparking Kortrijksestraat brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op algemene vraag. 


In de Bozestraat, t.h.v. de parkeerstrook op het kruispunt met de Kortrijksestraat, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 5 meter (1e 5 meter rechts bij het uitrijden van de Bozestraat).

Reden: door de geparkeerde voertuigen is de bocht moeilijk te nemen met een bus.


In de Sint-Godelievestraat voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Bozestraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten. Bijkomend verwijderen we de haaientanden en de aslijn.

Reden: na een wijkoverleg, is de meerderheid van de buurt akkoord met het invoeren van éénrichtingsverkeer richting Bozestraat.


In de Sint-Godelievestraat brengen we over een lengte van 16 meter een parkeerverbod aan ter hoogte van huisnummers 1-3-5, en een parkeerverbod ter hoogte van huisnummer 2, over een lengte van 11 meter.

Reden: door het verwijderen van de aslijn, vervalt het parkeerverbod. Om te verhinderen dat voertuigen te dicht bij het kruispunt parkeren, brengen we een parkeerverbod aan. 


In de Violierenlaan, t.h.v. de garage van huisnummer 4, brengen we een puntarcering aan van 1 meter.

Reden: vermijden dat voertuigen te dicht bij de garage parkeren. 


In de Volksvertegenwoordiger De Jaegerelaan, t.h.v. huisnummer 58, brengen we een puntarcering aan van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.

Reden: voertuigen parkeren te dicht bij de uitrit van de Building. 


In de Zuidstraat, t.h.v. huisnummer 1, brengen we 2 rijbaankussens aan.

Reden: omwille van de hoge snelheden in de straat.


In de Oude-Ieperseweg, tussen de Oogststraat en Lenteleven, brengen we 2 rijbaankussens aan.

Reden: omwille van de hoge snelheden in de straat.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 Op de parking President Rooseveltplein, t.h.v. de Belfaststraat (tegenover huisnummer 11), vormen we de eerste P30-parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen en door het aanbrengen van een bord E9a met gehandicapten-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 Op de buurtparking Kortrijksestraat brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markeringen.


Artikel 3

§1 In de Bozestraat, t.h.v. de parkeerstrook op het kruispunt met de Kortrijksestraat, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 5 meter (1e 5 meter rechts bij het uitrijden van de Bozestraat).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 5 meter ter hoogte van de parkeerstrook.


Artikel 4

§1 In de Sint-Godelievestraat voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Bozestraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten. Bijkomend verwijderen we de haaientanden en de aslijn.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden F19M18 en C1M12 in de Sint-Godelievestraat, een C31M12 in de Bozestraat en een D1eM12 in de Pastoor Dewittestraat. De oude markeringen worden verwijderd in de Sint-Godelievestraat.


Artikel 5

§1 In de Sint-Godelievestraat brengen we een parkeerverbod aan over een lengte van 16 meter aan de huisnummers 1-3-5 en een parkeerverbod van 11 meter ter hoogte van huisnummer 2.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummers 1-3-5 en huisnummer 2.


Artikel 6

§1 In de Violierenlaan, t.h.v. de garage van huisnummer 4, brengen we een puntarcering aan van 1 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter ter hoogte van de garage.


Artikel 7

§1 In de Volksvertegenwoordiger De Jaegerelaan, t.h.v. huisnummer 58, brengen we een puntarcering aan van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.


Artikel 8

§1 In de Zuidstraat, t.h.v. huisnummer 1, brengen we 2 rijbaankussens aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “75 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer.


Artikel 9

§1 In de Oude-Ieperseweg, tussen de Oogststraat en Lenteleven, brengen we 2 rijbaankussens aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “50 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer.