Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
Op de parking President Rooseveltplein, t.h.v. de Belfaststraat (tegenover huisnummer 11), vormen we de eerste P30-parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: Er zijn reeds veel P30-parkeerplaatsen in de buurt en er is nood aan een parkeerplaats voor personen met een handicap.
Op de buurtparking Kortrijksestraat brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op algemene vraag.
In de Bozestraat, t.h.v. de parkeerstrook op het kruispunt met de Kortrijksestraat, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 5 meter (1e 5 meter rechts bij het uitrijden van de Bozestraat).
Reden: door de geparkeerde voertuigen is de bocht moeilijk te nemen met een bus.
In de Sint-Godelievestraat voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Bozestraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten. Bijkomend verwijderen we de haaientanden en de aslijn.
Reden: na een wijkoverleg, is de meerderheid van de buurt akkoord met het invoeren van éénrichtingsverkeer richting Bozestraat.
In de Sint-Godelievestraat brengen we over een lengte van 16 meter een parkeerverbod aan ter hoogte van huisnummers 1-3-5, en een parkeerverbod ter hoogte van huisnummer 2, over een lengte van 11 meter.
Reden: door het verwijderen van de aslijn, vervalt het parkeerverbod. Om te verhinderen dat voertuigen te dicht bij het kruispunt parkeren, brengen we een parkeerverbod aan.
In de Violierenlaan, t.h.v. de garage van huisnummer 4, brengen we een puntarcering aan van 1 meter.
Reden: vermijden dat voertuigen te dicht bij de garage parkeren.
In de Volksvertegenwoordiger De Jaegerelaan, t.h.v. huisnummer 58, brengen we een puntarcering aan van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.
Reden: voertuigen parkeren te dicht bij de uitrit van de Building.
In de Zuidstraat, t.h.v. huisnummer 1, brengen we 2 rijbaankussens aan.
Reden: omwille van de hoge snelheden in de straat.
In de Oude-Ieperseweg, tussen de Oogststraat en Lenteleven, brengen we 2 rijbaankussens aan.
Reden: omwille van de hoge snelheden in de straat.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 Op de parking President Rooseveltplein, t.h.v. de Belfaststraat (tegenover huisnummer 11), vormen we de eerste P30-parkeerplaats om naar een parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen en door het aanbrengen van een bord E9a met gehandicapten-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 Op de buurtparking Kortrijksestraat brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markeringen.
Artikel 3
§1 In de Bozestraat, t.h.v. de parkeerstrook op het kruispunt met de Kortrijksestraat, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan van 5 meter (1e 5 meter rechts bij het uitrijden van de Bozestraat).
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 5 meter ter hoogte van de parkeerstrook.
Artikel 4
§1 In de Sint-Godelievestraat voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Bozestraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten. Bijkomend verwijderen we de haaientanden en de aslijn.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden F19M18 en C1M12 in de Sint-Godelievestraat, een C31M12 in de Bozestraat en een D1eM12 in de Pastoor Dewittestraat. De oude markeringen worden verwijderd in de Sint-Godelievestraat.
Artikel 5
§1 In de Sint-Godelievestraat brengen we een parkeerverbod aan over een lengte van 16 meter aan de huisnummers 1-3-5 en een parkeerverbod van 11 meter ter hoogte van huisnummer 2.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummers 1-3-5 en huisnummer 2.
Artikel 6
§1 In de Violierenlaan, t.h.v. de garage van huisnummer 4, brengen we een puntarcering aan van 1 meter.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter ter hoogte van de garage.
Artikel 7
§1 In de Volksvertegenwoordiger De Jaegerelaan, t.h.v. huisnummer 58, brengen we een puntarcering aan van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 2 meter aan beide zijden van de uitrit.
Artikel 8
§1 In de Zuidstraat, t.h.v. huisnummer 1, brengen we 2 rijbaankussens aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “75 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer.
Artikel 9
§1 In de Oude-Ieperseweg, tussen de Oogststraat en Lenteleven, brengen we 2 rijbaankussens aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “50 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer.