De voorzitter verwelkomt de raadsleden op de gemeenteraadszitting van 9 september 2024.
Agenda
Toevoeging HD-nota aan de agenda van de raad
Zoals reeds meegedeeld in de 1ste raadscommissie dd. 3 september 2024 wordt hierbij gevraagd om een punt bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen, meer bepaald het punt:
Dit punt is hoogdringend omwille van het feit dat het burgemeestersbesluit moet bekrachtigd worden in de eerstvolgende gemeenteraad.
De raad gaat eenparig akkoord met de toevoeging van dit hoogdringend punt aan de agenda van de gemeenteraad (M. Ahouna, W. Allijns, P. Avijn, N. Beugnies, K. Byttebier, T. Castelein, M. Cattebeke, L. Claassen, M. Cottenier, D. D'Alwein, P. De Coene, V. Decaluwe, P. Dejaegher, J. Demeersseman, S. Demeyer, R. Deseyn, K. Detavernier, M. Gheysens, B. Herrewyn, P. Jolie, H. Kints, N. Lybeer, L. Maddens, W. Maddens, N. Maghroud, C. Matthieu, A. Ronse, C. Ryheul, P. Soens, T. Soens, V. Van Quickenborne, M. Vandemaele, R. Vandenberghe, S. Vandevelde, H. Vanhoenacker, L. Vercaemst, W. Vermeersch, M. Veys, D. Wemel, A. Weydts - afwezig: J. de Béthune).
Interpellaties en voorstellen van beslissing
Er zijn 2 interpellaties toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad:
Er is 1 voorstel van beslissing ingediend voor de agenda van de gemeenteraad, meer bepaald:
Raadslid Wouter Vermeersch vraagt het woord in verband met de aanvullende punten. Hij verwijst naar de interpellatie die was ingediend over de flitspalen in Kortrijk en de evaluatie er van. Hij wijst op het feit dat er heel wat controverse is over de flitspalen in Bellegem. De betrokken interpellatie is echter verdwenen van de agenda, terwijl die problematiek volgens hem aan de orde is, en zeker een debat verdient in de gemeenteraad. Hij had graag meer duiding over waarom dit van de agenda werd gehaald.
De voorzitter geeft hiervoor het woord aan de interpellant zelf. Raadslid Pieter Soens legt uit waarom hij de interpellatie heeft ingetrokken. Hij verwijst naar een technisch probleem, en de beslissing - samen met zijn fractie - om de interpellatie in de volgende gemeenteraad in te dienen. Hij benadrukt dat hij intussen wel al het signaal heeft gegeven dat het effectief leeft bij de bevolking.
Samen behandelen van punten
Er staan verschillende identieke punten op de agenda van zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad. Om te vermijden dat verschillende malen hetzelfde debat moet gevoerd worden wordt voorgesteld om de betrokken punten samen te behandelen in de raadszitting waar de discussiepunten eerst worden behandeld, en dit in toepassing van artikel 18 HHR.
Concreet gaat het om volgende discussiepunten:
De stemmingen gaan vervolgens door in de respectieve vergaderingen.
De raad gaat hiermee eenparig akkoord.
Verzoek om punt 3 van de agenda te halen
Raadslid David Wemel vraagt om punt 3. "Gemeentelijke administratieve sancties - Aanpassing van de Algemene Politieverordening (GAS 1) - Goedkeuren" van de agenda te halen omdat het niet aan de decretale vormvereisten zou voldoen. Hij verwijst daarvoor naar het advies van de eigen stadsdiensten die naar de decretale verplichting verwijzen omtrent het advies van de jeugdraad.
Raadslid Vermeersch sluit zich hierbij aan.
De voorzitter antwoordt dat het punt op de agenda kan staan omdat er geen formele jeugdraad is.
De burgemeester vult aan en meldt dat er in de hogere bepalingen letterlijk staat genoteerd: "indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve sanctie ten aanzien van minderjarigen op te leggen (...) wint hij vooraf het advies in betreffende het reglement of de verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente."
Hij benadrukt dat er niettegenstaande informeel advies werd ingewonnen bij verschillende instanties verbonden aan jeugdzaken en jeugddiensten, en aan een aantal jongeren via JOPO. Volgens hem is het dossier in staat om beslist te worden. Hij stelt voor om straks het debat ten gronde te voeren.
Raadslid David Wemel verwijst naar de geest van het decreet, meer bepaald dat volgens hem zo'n belangrijke beslissingen niet worden genomen zonder dat er jongeren bij betrokken worden. De eigen diensten doen een uitgewerkt voorstel voor de raad van oktober. Het raadslid benadrukt dat de organisaties die genoemd werden door de burgemeester organisaties zijn van stad Kortrijk zelf. Het is bovendien niet duidelijk wat de samenstelling is van het JOPO. Het feit dat de eigen diensten uitstel vragen tot oktober, doet raadslid David Wemel besluiten dat het haastwerk betreft met het oog op de verkiezingen.
Raadslid Wouter Vermeersch zegt al 4 jaar het vuur aan de schenen te leggen van de bevoegde schepen van jeugd dat er een jeugdraad ontbreekt, terwijl dat nochtans een decretaal verplicht advies is. Hij verwijst ook naar de adviesverplichting van de jeugdraad bij de meerjarenplanning.
Mededelingen
De voorzitter meldt dat de gouverneur uitspraak heeft gedaan in de klacht van raadslid Wouter Vermeersch betreffende het niet-aanvaarden van een interpellatie voor de gemeenteraad van 10 juni 2024. In zijn klacht had raadslid Wouter Vermeersch opgeworpen dat de voorzitter haar marginaal toetsingsrecht ver te buiten was gegaan door de interpellatie over ‘de verkiezingen van 9 juni 2024’ onontvankelijk te verklaren.
Het onderzoek van de gouverneur wijst echter uit dat die klacht ongegrond is, en wel om volgende redenen:
De gouverneur is van oordeel dat de motivering van de voorzitter tot weigering van de ingediende interpellatie voldoende duidelijk is en steunt op de juiste motieven. De voorzitter is daarbij haar bevoegdheid niet te buiten gegaan.
Raadslid Wouter Vermeersch vraagt het woord en komt nogmaals terug op de argumenten in zijn klacht.
De voorzitter benadrukt aan raadslid Wouter Vermeersch dat hij zijn klacht daaromtrent heeft ingediend, en dat de gouverneur hierover reeds uitspraak heeft gedaan en het raadslid in het ongelijk werd gesteld. Er hoeft hier niet opnieuw op de argumenten te worden ingegaan.
De voorzitter gaat verder met de raadszitting.
Datum raadszitting van oktober
In verband met de raadszittingen van oktober meldt de voorzitter dat aan de fractieleiders werd voorgesteld om de raadszittingen van oktober te laten doorgaan op maandag 21 oktober 2024 (i.p.v. op maandag 14 oktober, de dag na de lokale verkiezingen).
Concreet betekent dit het volgende:
Aan de fractieleiders werd eerder die dag verduidelijkt dat een kwalitatieve gemeenteraad nood heeft aan een gedegen voorbereiding, en aangezien alle leden van de gemeenteraad in de week van 7 oktober 2024 (i.e. de week van de raadscommissies) volop bezig zullen zijn met de laatste aanloop naar de verkiezingen, zal dit ten koste gaan van een goed debat. Het lijkt dan ook een kwestie van goed bestuur om de gemeenteraad een week op te schuiven.
Raadslid Wouter Vermeersch reageert hierop dat zijn fractie niet akkoord is met een verplaatsing van de gemeenteraad. Hij benadrukt dat het college van burgemeester en schepenen betaald wordt om hun job te doen tot aan de installatie van een nieuwe gemeenteraad, en verkiezingen geen reden zijn om niet langer te werken aan dossiers of dossiers te beheren. Hij verwijt de voorzitter dat ze de agenda van de gemeenteraad aan het aanpassen is opdat er geen debat zou kunnen plaatsvinden de dag na de verkiezingen, en geeft aan dat zijn fractie zich zal verzetten tegen het opschuiven van de gemeenteraad.
Onafhankelijk raadslid
Raadslid Marc Cottenier heeft op vrijdag 6 september 2024 aan de voorzitter meegedeeld dat hij zich voortaan distantieert van het Vlaams Belang en voor de nog resterende gemeenteraadszittingen van de legislatuur wens te zetelen als onafhankelijke.
Raadslid Wouter Vermeersch benadrukt dat hij - sinds zijn aantreden in 2016 in de Kortrijkse politiek - zich heeft ingezet om het Vlaams Belang Kortrijk te vernieuwen en te verjongen, een operatie die - naar eigen zeggen - gepaard ging met moeilijke keuzes, ook menselijk. Knopen doorhakken is kiezen en kiezen is altijd verliezen, zo gaat hij verder. Hij noemt de operatie geslaagd en verwijst dienaangaande naar de voorstelling de dag voordien van de jongste VB-lijst ooit voor Kortrijk voor de komende lokale verkiezingen.
De voorzitter vraagt raadslid Wouter Vermeersch om terug te komen tot het agendapunt betreffende Marc Cottenier.
Raadslid Wouter Vermeersch verwijst vervolgens naar de mail waarin raadslid Marc Cottenier aan de voorzitter meldt dat hij als onafhankelijke zal zetelen, mail die raadslid Wouter Vermeersch in uitvoering van zijn inzagerecht heeft ontvangen van de voorzitter. De mail was enkel gericht aan de voorzitter. Raadslid Wouter Vermeersch legt uit dat de journalist die het artikel over de heer Marc Cottenier heeft geschreven op vrijdag namiddag reeds op de hoogte was van het onafhankelijk zetelen van de heer Marc Cottenier, en dat de journalist zelf had aangegeven dat hij Marc Cottenier nog niet persoonlijk had kunnen spreken. Hieruit blijkt volgens raadslid Wouter Vermeersch dat enkel de voorzitter op de hoogte was van de ontwikkelingen, en dus volgens hem haar functie als voorzitter heeft misbruikt om de pers te informeren. Hij gaat verder dat dit een voorzitter onwaardig is en indruist tegen alle deontologische regels, en hij dan ook het ontslag vraagt van de voorzitter.
De voorzitter geeft eerst het woord aan de burgemeester. De burgemeester verwijst naar de houding van raadslid Wouter Vermeersch in de gemeenteraad van juli, waarbij er een ontslag werd behandeld van een raadslid van een andere fractie. De burgemeester feliciteert raadslid Marc Cottenier omwille van de moed om duidelijke taal te spreken. De burgemeester geeft verder nog een overzicht van alle mensen die vertrokken zijn uit de fractie Vlaams Belang. Hij benadrukt dat het VB uit elkaar valt. Hij noemt het een pure one-man-show en benadrukt aan Wouter Vermeersch dat hij geen hoop moet hebben dat er partijen zullen zijn die met hem willen samenwerken, nu er zelfs geen mensen meer zijn binnen zijn eigen partij die met hem willen samen werken.
De voorzitter vraagt raadslid Wouter Vermeersch waar hij het vandaan haalt dat ze de pers zou hebben geïnformeerd hierover, en benadrukt dat iedereen haar pc mag komen inzien. Ze ontkent ten stelligste en zegt klacht te zullen neerleggen tegen deze aantijging.
Raadslid Wouter Vermeersch verwijst vervolgens opnieuw naar het indienen van de jongste lijst ooit in Kortrijk. Op 15 oktober 2018 heeft hij de heren Deweer, Demeersseman en Cottenier gefeliciteerd met de verkiezingsresultaten. Hij zegt dat hij er toen in een adem heeft bij vermeld dat ze er niet moesten op rekenen dat ze als tachtigers in 2024 opnieuw op de lijst zouden staan. Raadslid Marc Cottenier was gedurende 6 jaar OCMW raadslid en 9 jaar lid van het bijzonder comité. Hij bedankt Marc Cottenier voor het engagement voor de partij. Hij benadrukt er minder begrip voor te hebben dat hij op 80-jarige leeftijd niet bereid is om de fakkel door te geven aan jonge en gemotiveerde personen op de lijst, en zijn kennis en ervaring in de weegschaal te gooien en kansen te geven aan een nieuwe generatie.
De voorzitter benadrukt dat de interne keuken van de partij niet relevant is.
Schepen Axel Ronse komt tussen en meldt dat de gemeenteraad al een half uur bezig is met onnozelheden terwijl de mensen verwachten dat de raadsleden bezig zijn met de problemen waar de mensen dag in dag uit mee bezig zijn. Hij roept op om te starten met de gemeenteraad.
Goedkeuring notulen
Er worden geen opmerkingen geformuleerd op de notulen van de zitting van 8 juli 2024. De notulen zijn derhalve goedgekeurd.
In de rand van de goedkeuring van de notulen verwijst raadslid Wouter Vermeersch naar het verslag van de 3de raadscommissie. In dat verslag staat dat de schepenen Ruth Vandenberghe, Axel Ronse en Philippe De Coene niet aanwezig waren op de betrokken vergadering. De voorzitter van de betrokken raadscommissie had laten optekenen dat ze dat weinig respectvol vond ten opzichte van de aanwezige raadsleden. Raadslid Wouter Vermeersch meldt dat hij zich daarbij kan aansluiten, verwijst opnieuw naar zijn verkiezingsprogramma, en meldt verder dat hij het een schepencollege onwaardig vindt.
Schepen Axel Ronse, schepen Philippe De Coene en schepen Ruth Vandenberghe reageren op de aantijgingen van raadslid Wouter Vermeersch. Ze benadrukken dat ze een gegronde reden hadden om niet aanwezig te zijn en de nodige maatregelen hadden genomen om eventuele vragen te beantwoorden. De voorzitter van de 3de raadscommissie, raadslid Tine Soens, verduidelijkt haar standpunt dienaangaande, zoals opgetekend in het betrokken verslag.
Nadien komt Wouter Vermeersch hierop nogmaals terug en zegt dat het problematisch is als er niemand van het college van burgemeester en schepenen aanwezig is op de raadscommissies.
Hamerpunten gemeenteraad
Voor de aanvang van deze zitting werd voor punten 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 24, 26, 27, 28, 29 en 30 een bespreking gevraagd.
Punten 1, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 25 zijn hamerpunten en worden door afroeping geacht eenparig te zijn goedgekeurd:
Aan de gemeenteraad wordt het besluit van de burgemeester van 30.08.2024 ter bekrachtiging voorgelegd, zoals bepaald door artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet.
Het burgemeestersbesluit heeft als voorwerp de legitimatie, in het licht van het blijvend onveiligheidsprobleem in de brede stationsomgeving waar het aantal overlastincidenten en criminele feiten dermate is gegroeid, om vanaf 01.09.2024 tot en met 01.12.2024 over te gaan tot stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de wet op het politieambt, binnen de geografische omschrijving van de R36 te Kortrijk, dit ter bescherming van de openbare orde en veiligheid.
Aan de gemeenteraad wordt het besluit van de burgemeester van 30.08.2024 ter bekrachtiging voorgelegd, zoals bepaald door artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet.
Het burgemeestersbesluit heeft als voorwerp de legitimatie, in het licht van het blijvend onveiligheidsprobleem in de brede stationsomgeving waar het aantal overlastincidenten en criminele feiten dermate is gegroeid, om vanaf 01.09.2024 tot en met 01.12.2024 over te gaan tot stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de wet op het politieambt, binnen de geografische omschrijving van de R36 te Kortrijk, dit ter bescherming van de openbare orde en veiligheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te verlenen met een verlaging van de minimumleeftijd van 16 jaar naar 14 jaar voor de toepassing van de GAS 1-procedure, wanneer deze minderjarigen door de burgemeester opgelegde bevelen niet zouden naleven (inbreuk op artikel 439, eerste lid van de APV).
Artikel 3 van het decreet van 22 maart 2024 over de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26 april 2024 en in werking getreden met ingang vanaf 6 mei 2024, bracht een wijziging aan artikel 29quater, §2, 4° van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (hierna "de wegverkeerswet" genoemd).
Vermits artikel 2 van de bijzondere politieverordening betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) (hierna "de BPV" genoemd) van de stad Kortrijk :
wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de hierna voorgestelde wijziging van artikel 2 van de BPV goed te keuren.
In de maanden oktober en november zullen er diverse evenementen in Kortrijk plaatsvinden. De organisatoren doen er alles aan om de veiligheid van de bezoekers te garanderen. Hierbij worden privé-organisaties of vrijwilligers van de eigen organisatie ingeschakeld om bewakingsactiviteiten uit te oefenen. Deze kunnen echter pas ingezet worden na het privatiseren van het openbaar domein, via een tijdelijke politieverordening.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerde publiciteitsbladen en -kaarten, catalogi en kranten en gelijkgestelde producten goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 december 2022 punt 6, op te heffen en een nieuw belastingreglement goed te keuren met ingang van 1 oktober 2024.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op filmvoorstellingen vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 5 december 2022 punt 13 op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 oktober 2024.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op het verstrekken van logies vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 5 december 2022 punt 11 op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 oktober 2024.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 5 december 2022 punt 15 op te heffen en opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2024.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op geldautomaten vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 5 december 2022 punt 10 op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2025.
Er wordt voorgesteld het belastingreglement op masten en pylonen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 16 januari 2023 punt 13, op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2024.
Er wordt beslist dat:
Dit stedelijk reglement - dat ter goedkeuring voorgelegd wordt met deze nota - stelt zich tot doel het maken van afspraken voor de aanleg en onderhoud agro-ecologische stroken van het project Water+Land+Schap 2.0 “Van beek tot Bodem”.
Met deze premie krijgen landbouwers en jagers in het projectgebied de kans om in te zetten op meer biodiversiteit in de open ruimte via de inzaai van een mengsel dat het hele jaar door voedsel of schuilgelegenheid biedt aan een brede groep van faunasoorten. De strook draagt bij tot humusopbouw in de bodem en het vormen van een groene corridor of stapsteen in het landschap. Bijen en hommels worden aangetrokken door de bloeiende kruiden en de kleurrijke kruiden zorgen voor een opfleuring van de omgeving en versterking van het imago van de lokale landbouw- en jachtsector. Om sterker in te zetten op lange landschapslinten in plaats van versnipperde stukken, wordt eveneens een extra burenpremie voorzien. Ook voor stroken langs kwetsbare elementen (knotboom, poel, waterloop, houtkant, heg…) wordt een extra premie voorzien. Deze extra premies zijn eveneens voorwerp van het regelement.