Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

2024_GR_00186 - 2024-048 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Bekrachtiging van burgemeestersbesluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering binnen de R36

Gemeenteraad
ma 09/09/2024 - 19:00 raadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Helga Kints, voorzitter; Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Stephanie Demeyer, raadslid; Jean de Béthune, raadslid; Moniek Gheysens, raadslid; Cathy Matthieu, raadslid; Pieter Soens, raadslid; Koen Byttebier, raadslid; Roel Deseyn, raadslid; Hannelore Vanhoenacker, raadslid; Mohamed Ahouna, raadslid; Liesbet Maddens, raadslid; Mattias Vandemaele, raadslid; David Wemel, raadslid; Philippe Avijn, raadslid; Tiene Castelein, raadslid; Wouter Vermeersch, raadslid; Veronique Decaluwe, raadslid; Nicolas Beugnies, raadslid; Niels Lybeer, raadslid; Lien Claassen, raadslid; Nawal Maghroud, raadslid; Tine Soens, raadslid; Maxim Veys, raadslid; Philippe Dejaegher, raadslid; Jacques Demeersseman, raadslid; Carmen Ryheul, raadslid; Lies Vercaemst, raadslid; Mia Cattebeke, raadslid; Dieter D’Alwein, raadslid; Marc Cottenier, raadslid; Sien Vandevelde, raadslid; Patrick Jolie, raadslid; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Helga Kints, voorzitter
2024_GR_00186 - 2024-048 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Bekrachtiging van burgemeestersbesluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering binnen de R36 2024_GR_00186 - 2024-048 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - Bekrachtiging van burgemeestersbesluit inhoudende legitimatie stelselmatige ID-controles en fouillering binnen de R36

Motivering

Aanleiding en context

Voor de aanleiding van het betreffende burgemeestersbesluit wordt verwezen naar:

    • Het blijvend onveiligheidsprobleem in de brede stationsomgeving waar het aantal overlastincidenten en criminele feiten dermate is gegroeid dat thans 20 % van alle aanvankelijke processen-verbaal van de hele politiezone worden opgesteld voor inbreuken gepleegd in die buurt ;
    • De problematiek van groepjes jongeren die na schooltijd rondhangen op het openbaar domein en zich daar onledig houden met uiteenlopende kleine straatcriminaliteit ;
    • De noodzaak om geregeld controleacties te houden op bepaalde druk bezette buslijnen tegen zwartrijden en agressie tegenover chauffeurs ;
    • De vaststelling dat fastfoodrestaurants en het openbaar domein in hun buurt evolueren tot trefplaatsen van groepen jongeren die daar blijven rondhangen, voorbijgangers treiteren en drugs gebruiken en verkopen ;
    • Het toenemend halsbrekend rijgedrag van patsers die op straat racen en andere weggebruikers in gevaar brengen ; de verkeersonveiligheid die bestuurders van steps en scooters vaak veroorzaken ;
    • De plaag van fiets- en stepdiefstallen die maar niet luwt en die zich vooral concentreert binnen de R 36 met het station als brandpunt ;
    • De overlast die dagelijks wordt gepleegd door groepjes dakloze en kansarme mensen die zich op het openbaar domein overgeven aan alcoholmisbruik ;
    • De dagelijkse tussenkomsten van de politie voor illegalen die voor problemen zorgen in de binnenstad en die niet zelden in beeld komen voor step- en fietsdiefstallen ;
    • De aanvang van het schooljaar in september en de start van het academiejaar in oktober die duizenden studenten aantrekken naar de stad ; de bekommernis om zoveel kwetsbare jeugd niet bloot te stellen aan hogergenoemde risico’s ;
    • Het initiatief van de politie om gedurende de maanden september en oktober 2024 intensief in te zetten op deze problematieken en die projectmatig, integraal en geïntegreerd aan te pakken ;
    • De noodzaak binnen de politie om elkeen te kunnen controleren en/of te fouilleren die zich verdacht gedraagt of die (mogelijks) betrokken was bij criminele of overlastfeiten ;
    • De noodzaak om tijdelijk systematische identiteitscontrole toe te laten van personen die zich op verdachte wijze ophouden binnen de kleine stadsring ; dat deze maatregel tot doel heeft om daar de openbare veiligheid duurzaam te herstellen door het aantal criminele en overlastfeiten terug te dringen ;
    • Het artikel 34 van de Wet op het Politieambt dat voorschrijft in welke omstandigheden en binnen welke voorwaarden de politie identiteitscontroles kan uitvoeren ;
    • Het principe dat identiteitscontroles a priori niet stelselmatig gebeuren maar dat uitzonderlijk, namelijk wanneer bepaalde plaatsen worden bedreigd of bijzondere gebeurtenissen zich voordoen, niet enkel een algemene controle en fouillering van personen toegelaten is maar ook dat die controle van hun identiteit op dusdanige wijze kan georganiseerd en gepland worden dat ze met een zekere stelselmatigheid wordt uitgevoerd ;
    • Het feit dat de overheden van bestuurlijke politie, i.c. de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen ;
    • Artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet op grond waarvan de burgemeester een politieverordening kan maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners; deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd;
    • Artikel 135 § 2, 1°, 2° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet;
    • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur op grond waarvan de burgemeester bevoegd is voor het nemen van dringende politieverordeningen;

Argumentatie

De maatregel van tijdelijke machtiging tot stelselmatige identiteitscontroles en fouillering rust op volgende elementen:


    • Het geen twijfel lijdt dat de openbare orde binnen de R 36 ernstig verstoord wordt door groepen mensen en individuen die daar het openbaar domein en publiek toegankelijke plaatsen opzoeken om er straatcriminaliteit en overlast te plegen ;
    • De perimeter binnen de R 36 een hoog aantal locaties telt waar kwetsbare jeugd bijeenkomt (scholen, stationsomgeving, uitgaansbuurt, e.d.) die door deze groepen en individuen geteisterd worden ; dat een forse maatregel zich opdringt om te voorkomen dat deze jonge mensen hun slachtoffer worden ;
    • Deze onveiligheidsproblematieken moeten beschouwd worden als een bijzondere gebeurtenis, zoals omschreven door het artikel 34 van de Wet op het Politieambt ;
    • De perimeter bestaande uit de geografische omschrijving van het binnengebied gelegen binnen de R 36, toneel van deze bijzondere gebeurtenis, moet worden beschouwd als een bijzondere plaats die wordt bedreigd ;
    • Burgers op die plaats beschermd moeten worden tegen deze bijzondere gebeurtenis ; dat een bestuurlijke maatregel zich opdringt om te voorkomen dat zij geconfronteerd worden met nieuwe straatcriminaliteit binnen deze perimeter ;
    • Stelselmatige identiteitscontroles in combinatie met veiligheidsfouillering in deze omgeving een gewettigd instrument zijn met het oog op het handhaven van de openbare orde ; dat hiertoe de gecontroleerde en/of gefouilleerde personen gehouden zijn om binnen de betreffende perimeter steeds in het bezit te zijn van hun identiteitsdocumenten en deze met een medewerkende houding dienen voor te leggen; dat dit een gerechtvaardigde, proportionele en redelijke maatregel is met het oog op het herstellen en waarborgen van de openbare orde orde, rust en veiligheid;

    • Het de burgemeester toekomt uit te maken welke maatregel de meest passende is om in dit geval de openbare orde, rust en veiligheid te herstellen en te voorkomen dat die in de toekomst nog kunnen worden verstoord ;
    • Het doel van de politieverordening is de burgers van Kortrijk te beschermen tegen mogelijke nieuwe verstoring van de openbare rust, orde en veiligheid;
    • Onderhavige politieverordening hoogdringend is en zonder uitstel moet genomen worden, aangezien verdere verstoring van de openbare rust, orde en veiligheid dient te worden vermeden;
    • Een beslissing van de gemeenteraad niet kan worden afgewacht; dat deze verordening moet worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad, op straffe van verval, conform artikel 134 § 1 Nieuwe Gemeentewet;

Na grondige overwegingen van alle elementen kwam de burgemeester tot het in bijlage gevoegde gemotiveerde besluit van 30.08.2024.

De hoogdringendheid van dit burgemeestersbesluit kan als volgt verantwoord worden:
Er is een specifiek project, SOM project (stationsomgevingsproject), lopende vanaf 01.09.2024 waarbij de politiezone Vlas specifiek wenst op te treden tegen allerlei vormen van overlast binnen de geografische omschrijving van de R36. De betreffende maatregel - voorwerp van het besluit - is dringend om de openbare veiligheid hoogdringend te herstellen door het aantal overlastincidenten terug te dringen. Burgers dienen op deze plaats hoogdringend te worden beschermd tegen de straatcriminaliteit aldaar. Waar de politie een specifieke project uitwerkte dienen zij dringend aan het werk te kunnen gaan. Om effectief te kunnen optreden is de legitimatie tot het uitvoeren van stelselmatige ID-controles en fouillering noodzakelijk.

Conform artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet wordt de gemeenteraad verzocht dit besluit te bekrachtigen.


Raadslid Wouter Vermeersch stelt volgend amendement voor: met name de toevoeging van het Astridpark.

De raad gaat over tot stemming in openbare zitting over het amendement, zoals geformuleerd door raadslid Wouter Vermeersch waaraan 41 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt:

  • 3 ja-stemmen: C. Ryheul, L. Vercaemst, W. Vermeersch.
  • 37 nee-stemmen: M. Ahouna, W. Allijns, P. Avijn, N. Beugnies, K. Byttebier, T. Castelein, M. Cattebeke, L. Claassen, D. D'Alwein, J. de Béthune, V. Decaluwe, P. De Coene, P. Dejaegher, J. Demeersseman, S. Demeyer, R. Deseyn, K. Detavernier, M. Gheysens, B. Herrewyn, P. Jolie, H. Kints, N. Lybeer, L. Maddens, W. Maddens, N. Maghroud, C. Matthieu, A. Ronse, P. Soens, T. Soens, M. Vandemaele, R. Vandenberghe, S. Vandevelde, H. Vanhoenacker, V. Van Quickenborne, M. Veys, D. Wemel, A. Weydts.
  • 1 onthouding: M. Cottenier. 

De raad keurt het amendement niet goed.

Juridische grond

artikel 134 § 1 nieuwe gemeentewet

Regelgeving bevoegdheid

De GR is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur.

Besluit

De raad gaat over tot de stemming in openbare zitting over het punt zelf, waaraan 41 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt:

  • 33 ja-stemmen: M. Ahouna, W. Allijns, N. Beugnies, K. Byttebier, T. Castelein, M. Cattebeke, L. Claassen, D. D'Alwein, J. de Béthune,  P. De Coene, V. Decaluwe, P. Dejaegher, J. Demeersseman, S. Demeyer, R. Deseyn, K. Detavernier, M. Gheysens, B. Herrewyn, P. Jolie, H. Kints, N. Lybeer, L. Maddens, W. Maddens, N. Maghroud, A. Ronse, P. Soens, T. Soens, V. Van Quickenborne, R. Vandenberghe, S. Vandevelde, H. Vanhoenacker, M. Veys, A. Weydts.  
  •  4 nee-stemmen: P. Avijn, C. Matthieu, M. Vandemaele, D. Wemel.
  •  4 onthoudingen: M. Cottenier, C. Ryheul, L. Vercaemst, W. Vermeersch.

    De raad beslist het volgende:


De gemeenteraad beslist:

Punt 1

Over te gaan tot bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30.08.2024, zoals opgenomen in bijlage, waarin het onderhavige werd beslist :

1.           Dat ter vrijwaring van de openbare orde, rust en veiligheid vanaf 01.09.2024 tot en met 01.12.2024 stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de Wet op het Politieambt gelegitimeerd zijn binnen de perimeter van de R 36 te Kortrijk; dat de betreffende gecontroleerde en/of gefouilleerde personen gehouden zijn om steeds in het bezit te zijn van hun identiteitsdocumenten en deze dienen voor te leggen met een medewerkende houding;

 

2.           dat dit besluit in werking treedt op 01.09.2024.

 

3.           dat binnen de 60 dagen vanaf kennisgeving of bekendmaking van onderhavig besluit een verzoekschrift tot nietigverklaring of schorsing kan worden neergelegd bij de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel.

 

4.           Dat dit besluit wordt overgemaakt ter kennisgeving aan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en aan de korpschef van de politiezone Vlas.