Terug
Gepubliceerd op 17/01/2024

2023_CBS_02329 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/01/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Ronse, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2023_CBS_02329 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_02329 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 54 brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: voor algemeen gebruik en op vraag van ’t Kinehuis.


In de Handelskaai, t.h.v. huisnummer 1B (eerste parkeervak naast de poort) brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: voor algemeen gebruik.


In de Hemelrijkstraat, t.h.v. huisnummer 6, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: voor algemeen gebruik.


In de Wandelingstraat, t.h.v. huisnummer 33 vervangen we de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap door een P-30 parkeerplaats. We brengen 1 nieuwe parkeerplaats voor personen met een handicap aan in het begin van de parkeerstrook, ter hoogte van de toegangspoort.

Reden: op de huidige parkeerplaats is het niet makkelijk in- en uitstappen voor personen met een handicap. 


In de Zwinstraat, t.h.v. de Rekkemsestraat, duiden we het parkeerverbod anders aan (vervanging onderbroken aslijn door onderbroken gele strepen aan weerszijden).

Reden: voertuigen blijven te dicht bij het kruispunt parkeren. 


Op de parking Markeplaats voeren we op zondag een tijdelijke parkeerverbodszone in.

Reden: naar aanleiding van de wekelijkse zondagsmarkt die verhuist van de Marktstraat naar de parking.


Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.

Reden: de P30-parkeerplaatsen zijn te vaak bezet waardoor er met een vrachtwagen frequent op de rijweg moet gelost worden. 


In de Vlaanderenkaai, t.h.v. huisnummers 4-6, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

Reden: de P30-parkeerplaatsen werden aangebracht op vraag van de nabijgelegen dagbladhandel die inmiddels verdwenen is. Deze parkeerplaatsen hebben bijgevolg maar een zeer lage bezettingsgraad.


In de Pluimstraat, t.h.v. huisnummer 52, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door parkeerplaatsen voor bewoners.

Reden: De P30-parkeerplaatsen werden aangebracht op vraag van de slagerij in de straat die inmiddels verdwenen is. Er zijn geen andere  handelszaken in de onmiddellijke buurt.  


In de Rekkemsestraat brengen we op volgende locaties P30-parkeerplaatsen aan

  • t.h.v. huisnummer 179 (Bakkerij Santy): 2 parkeerplaatsen
  • t.h.v. huisnummer 167 (nightshop en tegenover dagbladhandel): 1 parkeerplaats
  • t.h.v. huisnummer 237 (Slager Carl en traiteur Katty): 1 parkeerplaats

Reden: Wegens de herinrichting van de Rekkemsestraat.


In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 21 (ingang Tinekesbos), verplaatsen we de dwarsparkeervakken tegen het voetpad (zuidkant) naar het middenblok.

Reden: vrijwaring ingang Tinekesbos.


In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 64, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 3 meter rechts bij het uitrijden van de oprit.

Reden: de huidige ruimte (9m) is te krap voor het parkeren van twee voertuigen waardoor er te dicht bij de oprit wordt geparkeerd.


Op het kruispunt Beeklaan – Leo Baekelandlaan, t.h.v. de groenzone aan de garage, brengen we, rechts bij het inrijden van de dienstweg vanaf de Beeklaan, een parkeerverbod aan.

Reden: voertuigen parkeren te dicht bij het kruispunt en de garage.


In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummer 173, onderbreken we de parkeerstrook ter hoogte van de nieuwe garage.

Reden: door de nieuwe garage moet de parkeerstrook onderbroken worden.


In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 88-90, brengen we 2 parkeervakken aan.

Reden: na de herinrichting van de Steenstraat dienden deze parkeervakken nog te worden aangebracht om het parkeren plaatselijk te ordenen.


In de Loofstraat, t.h.v. huisnummer 64 (zone voor voetpadparkeren), verdelen we de voetpadparkeerstroken onder in parkeervakken. 

Reden: uniformiteit binnen de betalende zone. 


In de Oude Kasteelstraat wordt de rijrichting definitief gedraaid waarbij verkeer toegelaten is richting President Rooseveltplein. Fietsers mogen wel in tegenovergestelde richting rijden. 

Reden: momenteel is de rijrichting gedraaid door de werken aan de Leieboorden. Als deze werken voltooid zijn, is het behoud van de huidige rijrichting noodzakelijk gezien er in de Kasteelkaai/Dolfijnkaai eenrichting in de richting van de Leiebug komt. 

 

In de Rekkemsestraat brengen we op volgende locaties fietsenstallingen type “nietjes” aan:

  • t.h.v. huisnummer 259: 4 nietjes
  • t.h.v. huisnummer 265: 1 nietje
  • t.h.v. huisnummer 115: 1 nietje
  • t.h.v. huisnummer 91: 6 nietjes

Reden: wegens de herinrichting van de Rekkemsestraat.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Burgemeester Pyckestraat, t.h.v. huisnummer 54 brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Handelskaai, t.h.v. huisnummer 1B (eerste parkeervak naast de poort) brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Hemelrijkstraat, t.h.v. huisnummer 6, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 In de Wandelingstraat, t.h.v. huisnummer 33 vervangen we de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap door een P-30 parkeerplaats. We brengen 1 nieuwe parkeerplaats voor personen met een handicap aan in het begin van de parkeerstrook, ter hoogte van de toegangspoort.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap en deze te vervangen door een P30-parkeerplaats door middel van het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min”. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” met de voorziene markeringen en door op het einde van de parkeerstrook het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 5

§1 In de Zwinstraat, t.h.v. de Rekkemsestraat, duiden we het parkeerverbod anders aan (vervanging onderbroken aslijn door onderbroken gele strepen aan weerszijden).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de onderbroken aslijn en het markeren van een gele onderbroken streep aan weerszijden over een afstand van 15m.


Artikel 6

§1 Op de parking Markeplaats voeren we op zondag een tijdelijke parkeerverbodszone in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het  aanbrengen van een bord (begin en einde) ZE1 met volgende tekst: “op ZONDAG van 06u tot 14u” “uitgez. parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen (= aangeduid met afbeelding verkleinde fig. E9a met logo van stekker).


Artikel 7

§1 Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de 2 P30- parkeerplaatsen en deze te vervangen door een laad- en loszone over een lengte van 12 meter. Deze laad- en loszone wordt aangeduid met 2 E1-verkeersborden en een zigzagmarkering.


Artikel 8

§ 1 In de Vlaanderenkaai, t.h.v. huisnummers 4-6, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van borden E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 9

In de Pluimstraat, t.h.v. huisnummer 52, vervangen we de 2 P30-parkeerplaatsen door parkeerplaatsen voor bewoners.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van borden E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen en door het aanbrengen de borden E9a “bewoners – van maandag tot vrijdag van 19u tot 9u, zaterdag, zondag en feestdagen” en bijhorende markeringen.


Artikel 10

§1 In de Rekkemsestraat brengen we op volgende locaties P30-parkeerplaatsen aan

  • Ter hoogte van huisnummer 179 (Bakkerij Santy): 2 parkeerplaatsen
  • Ter hoogte van huisnummer 167 (nightshop en tegenover dagbladhandel): 1 parkeerplaats
  • Ter hoogte van huisnummer 237 (Slager Carl en traiteur Katty): 1 parkeerplaats

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 11

§1 In de Stijn Streuvelslaan, t.h.v. huisnummer 21 (ingang Tinekesbos), verplaatsen we de dwarsparkeervakken tegen het voetpad (zuidkant) naar het middenblok.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen van de rechtse parkeervakken (tegen te gevel) naar het centrale vlak en door het plaatsen van een E1-bord ter hoogte van de gevel.


Artikel 12

§1 In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 64, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 3 meter rechts bij het uitrijden van de oprit.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak over een lengte van 3 meter.


Artikel 13

§1 Op het kruispunt Beeklaan – Leo Baekelandlaan, t.h.v. de groenzone aan de garage, brengen we, rechts bij het inrijden van de dienstweg vanaf de Beeklaan, een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een E1-verkeersbord recht bij het inrijden vanaf de Beeklaan.

 

Artikel 14

§1 In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummer 173, onderbreken we de parkeerstrook ter hoogte van de nieuwe garage.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het onderbreken van de parkeerstrook, het inkorten van de gele onderbroken streep over een lengte van 2 meter links bij het uitrijden van de garage en het markeren van 1 parkeervak waar de gele onderbroken streep werd verwijderd zodat er geen parkeerplaatsen verdwijnen.


Artikel 15

§1 In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 88-90, brengen we 2 parkeervakken aan.


Artikel 16

In de Loofstraat, t.h.v. huisnummer 64 (zone voor voetpadparkeren), verdelen we de voetpadparkeerstroken onder in parkeervakken. 


Artikel 17

§1 In de Oude Kasteelstraat wordt de rijrichting definitief gedraaid waarbij verkeer toegelaten is richting President Rooseveltplein. Fietsers mogen wel in tegenovergestelde richting rijden.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van F19-borden in de Oude Kasteelstraat, het aanbrengen van een D1f-verkeersbord in de Oude Kasteelstraat t.h.v. het President Rooseveltplein en het aanbrengen van een verkeersbord C31b met onderbord M12 op het President Rooseveltplein t.h.v. de Oude Kasteelstraat. 


Artikel18

In de Rekkemsestraat brengen we op volgende locaties fietsenstallingen type “nietjes” aan:

  • t.h.v. huisnummer 259: 4 nietjes
  • t.h.v. huisnummer 265: 1 nietje
  • t.h.v. huisnummer 115: 1 nietje
  • t.h.v. huisnummer 91: 6 nietjes