Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
In de Rijkswachtstraat, t.h.v. de Deelfabriek, brengen we, naast de bestaande, 1 extra parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: op vraag van de Deelfabriek.
In de Izegemsestraat, t.h.v. huisnummer 77, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: de aanvrager is overleden.
In de Ten Akkerdeef, t.h.v. huisnummer 55, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.
Reden: op vraag van de nabijgelegen handelszaak.
Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we 3 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.
Reden: op vraag van het woonzorgcentrum Sint-Vincentius.
In de
- Camiel Deschampsstraat (2 eerste dwarsparkeervakken thv Goedendaglaan)
- Bozestraat t.h.v. huisnummer 56
- Edgar Tinellaan t.h.v. huisnummer 23
- Maandagweg t.h.v. huisnummer 38
- Oude Aalbeeksestraat t.h.v. huisnummer 28
brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) vervangen we de parkeerverbodszone door een “verboden toegang, uitgezonderd aangelanden”
Reden: op vraag van de garagehouders.
In de doorsteek Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat laten we nog fietsers, speedpedelecs, bromfietsen kl A en aangelanden toe.
Reden: op vraag van de gebruikers van de doorsteek.
In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 31, voeren we, naast de garage, een parkeer- en stilstandverbod in dmv een puntarcering.
Reden: momenteel parkeren er toch nog voertuigen ter hoogte onderbroken gele streep naast de garage.
In de Baliestraat, t.h.v. de doorsteek Karbeelstraat, brengen we een zebrapad aan (na uitvoering van wat verharding).
Reden: gebruik van de doorsteek door schoolgaande kinderen.
In de Scheutistenlaan, t.h.v. de doorsteek Beekstraat, brengen we een zebrapad aan.
Reden: verplaatsing van de bushalte.
In de Tombroekmolenstraat voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t, uitgezonderd landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening) in.
Reden: metingen wezen uit dat er meer dan 7% zwaar verkeer is in de smalle, landelijke Tombroekmolenstraat. Tevens is de Tombroekmolenstraat een deelweg met de Stad Moeskroen, en ook zij zijn vragende partij.
In de Burgemeester Felix de Bethunelaan, tussen Aalbeeksesteenweg en rotonde Weggevoerdenlaan, voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening en Lijnbussen) in.
Reden: mijden van zwaar verkeer in deze schoolomgeving.
In de omgeving Visserskaai – Kanaalstraat – Luipaardstraat – Spinnerijstraat worden de maximum toegestane snelheden aangepast, dit in samenspraak met de stad Harelbeke.
Spinnerijstraat/Stasegemsesteenweg
In de Stasegemsesteenweg en Spinnerijstraat voeren we (buiten de bebouwde kom) een snelheidsbeperking van max. 50km/u in.
Visserskaai/Kanaalstraat
In de Visserskaai voeren we een snelheidsbeperking van max 50km/u in ter hoogte van de op- en afritten van de R8. Op het overige deel van de Visserskaai tussen R8 en grens met Harelbeke behouden we max. 70km/u.
Luipaardstraat/Kapel Ter Bede
In de deelweg Luipaardstraat en Kapel ter Bede voeren we een snelheidsbeperking van max 50 in (buiten de bebouwde kom)
Reden: duidelijke en eenvormige snelheidsreglementering.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Rijkswachtstraat, t.h.v. de Deelfabriek, brengen we, naast de bestaande, 1 extra parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 In de Izegemsestraat, t.h.v. huisnummer 77, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 In de Ten Akkerdeef, t.h.v. huisnummer 55, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.
Artikel 4
§1 Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we 3 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de 3 P30- parkeerplaatsen en deze te vervangen door een laad- en loszone over een lengte van 18 meter. Deze laad- en loszone wordt aangeduid met 2 E1-verkeersborden en een zigzagmarkering.
Artikel 5
§1 In de
- Camiel Deschampsstraat (2 eerste dwarsparkeervakken thv Goedendaglaan)
- Bozestraat t.h.v. huisnummer 56
- Edgar Tinellaan t.h.v. huisnummer 23
- Maandagweg t.h.v. huisnummer 38
- Oude Aalbeeksestraat t.h.v. huisnummer 28
brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op alle bovenstaande locaties.
Artikel 6
§1 In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) vervangen we de parkeerverbodszone door een “verboden toegang, uitgezonderd aangelanden”
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de zoneborden E1 en door het aanbrengen van een bord C3M2en onderbord “uitgezonderd aangelanden”.
Artikel 7
§1 In de doorsteek Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat laten we nog fietsers, speedpedelecs, bromfietsen kl A en aangelanden toe.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het vervangen van de huidige signalisatie (C3M2) door C3M12 (verboden toegang, uitgez. fietsers, bromfietsen kl A en speedpedelecs) + een onderbord (kant Kortrijksestraat) “uitgez. aangelanden.
Artikel 8
§1 In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 31, voeren we, naast de garage, een parkeer- en stilstandverbod in dmv een puntarcering.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de gele onderbroken strepen en het markeren van een verdrijvingsvlak.
Artikel 9
§1 In de Baliestraat, t.h.v. de doorsteek Karbeelstraat, brengen we een zebrapad aan (na uitvoering van wat verharding).
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 10
§1 In de Scheutistenlaan, t.h.v. de doorsteek Beekstraat, brengen we een zebrapad aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 11
§1 In de Tombroekmolenstraat voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t, uitgezonderd landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening) in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C21 met onderbord “uitgez. landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening”.
Artikel 12
§1 In de Burgemeester Felix de Bethunelaan, tussen Aalbeeksesteenweg en rotonde Weggevoerdenlaan, voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening en Lijnbussen) in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C21 met onderbord “uitgez. plaatselijke bediening en Lijnbussen”.
Artikel 13
§1 In de omgeving Visserskaai – Kanaalstraat – Luipaardstraat – Spinnerijstraat worden de maximum toegestane snelheden aangepast, dit in samenspraak met de stad Harelbeke.
Spinnerijstraat/Stasegemsesteenweg
In de Stasegemsesteenweg en Spinnerijstraat voeren we (buiten de bebouwde kom) een snelheidsbeperking van max. 50km/u in.
Visserskaai/Kanaalstraat
In de Visserskaai voeren we een snelheidsbeperking van max 50km/u in ter hoogte van de op- en afritten van de R8. Op het overige deel van de Visserskaai tussen R8 en grens met Harelbeke behouden we max. 70km/u.
Luipaardstraat/Kapel Ter Bede
In de deelweg Luipaardstraat en Kapel ter Bede voeren we een snelheidsbeperking van max 50 in (buiten de bebouwde kom).
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van borden C43 ‘50’ in vermelde straten. Alle overige borden C43 ‘70’ en C43 ‘40’ worden verwijderd.