Terug
Gepubliceerd op 24/01/2024

2024_CBS_00104 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/01/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Afwezig

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2024_CBS_00104 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_00104 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Rijkswachtstraat, t.h.v. de Deelfabriek, brengen we, naast de bestaande, 1 extra parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de Deelfabriek. 


In de Izegemsestraat, t.h.v. huisnummer 77, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de aanvrager is overleden.


In de Ten Akkerdeef, t.h.v. huisnummer 55, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.

Reden: op vraag van de nabijgelegen handelszaak.


Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we 3 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.

Reden: op vraag van het woonzorgcentrum Sint-Vincentius.


In de
- Camiel Deschampsstraat (2 eerste dwarsparkeervakken thv Goedendaglaan)
- Bozestraat t.h.v. huisnummer 56
- Edgar Tinellaan t.h.v. huisnummer 23
- Maandagweg t.h.v. huisnummer 38
- Oude Aalbeeksestraat t.h.v. huisnummer 28

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) vervangen we de parkeerverbodszone door een “verboden toegang, uitgezonderd aangelanden”

Reden: op vraag van de garagehouders.


In de doorsteek Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat laten we nog fietsers, speedpedelecs, bromfietsen kl A en aangelanden toe.

Reden: op vraag van de gebruikers van de doorsteek.


In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 31, voeren we, naast de garage, een parkeer- en stilstandverbod in dmv een puntarcering.

Reden: momenteel parkeren er toch nog voertuigen ter hoogte onderbroken gele streep naast de garage.


In de Baliestraat, t.h.v. de doorsteek Karbeelstraat, brengen we een zebrapad aan (na uitvoering van wat verharding).

Reden: gebruik van de doorsteek door schoolgaande kinderen. 


In de Scheutistenlaan, t.h.v. de doorsteek Beekstraat, brengen we een zebrapad aan.

Reden: verplaatsing van de bushalte. 


In de Tombroekmolenstraat voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t, uitgezonderd landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening) in.

Reden: metingen wezen uit dat er meer dan 7% zwaar verkeer is in de smalle, landelijke Tombroekmolenstraat. Tevens is de Tombroekmolenstraat een deelweg met de Stad Moeskroen, en ook zij zijn vragende partij. 

 

In de Burgemeester Felix de Bethunelaan, tussen Aalbeeksesteenweg en rotonde Weggevoerdenlaan, voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening en Lijnbussen) in.

Reden: mijden van zwaar verkeer in deze schoolomgeving.


In de omgeving Visserskaai – Kanaalstraat – Luipaardstraat – Spinnerijstraat worden de maximum toegestane snelheden aangepast, dit in samenspraak met de stad Harelbeke. 

Spinnerijstraat/Stasegemsesteenweg

In de Stasegemsesteenweg en Spinnerijstraat voeren we (buiten de bebouwde kom) een snelheidsbeperking van max. 50km/u in. 

Visserskaai/Kanaalstraat 

In de Visserskaai voeren we een snelheidsbeperking van max 50km/u in ter hoogte van de op- en afritten van de R8. Op het overige deel van de Visserskaai tussen R8 en grens met Harelbeke behouden we max. 70km/u. 

Luipaardstraat/Kapel Ter Bede

In de deelweg Luipaardstraat en Kapel ter Bede voeren we een snelheidsbeperking van max 50 in (buiten de bebouwde kom)

Reden: duidelijke en eenvormige snelheidsreglementering. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Rijkswachtstraat, t.h.v. de Deelfabriek, brengen we, naast de bestaande, 1 extra parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Izegemsestraat, t.h.v. huisnummer 77, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Ten Akkerdeef, t.h.v. huisnummer 55, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 4

§1 Op het Plein, t.h.v. huisnummer 34, vervangen we 3 P30-parkeerplaatsen door een gewone laad- en loszone.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de 3 P30- parkeerplaatsen en deze te vervangen door een laad- en loszone over een lengte van 18 meter. Deze laad- en loszone wordt aangeduid met 2 E1-verkeersborden en een zigzagmarkering.

 

Artikel 5

§1 In de
- Camiel Deschampsstraat (2 eerste dwarsparkeervakken thv Goedendaglaan)
- Bozestraat t.h.v. huisnummer 56
- Edgar Tinellaan t.h.v. huisnummer 23
- Maandagweg t.h.v. huisnummer 38
 - Oude Aalbeeksestraat t.h.v. huisnummer 28

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op alle bovenstaande locaties.


Artikel 6

§1 In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) vervangen we de parkeerverbodszone door een “verboden toegang, uitgezonderd aangelanden”

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de zoneborden E1 en door het aanbrengen van een  bord C3M2en onderbord “uitgezonderd aangelanden”.


Artikel 7

§1 In de doorsteek Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat laten we nog fietsers, speedpedelecs, bromfietsen kl A en aangelanden toe.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het vervangen van de huidige signalisatie (C3M2) door C3M12 (verboden toegang, uitgez. fietsers, bromfietsen kl A en speedpedelecs) + een onderbord (kant Kortrijksestraat) “uitgez. aangelanden.


Artikel 8

§1 In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 31, voeren we, naast de garage, een parkeer- en stilstandverbod in dmv een puntarcering.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de gele onderbroken strepen en het markeren van een verdrijvingsvlak. 


Artikel 9

§1 In de Baliestraat, t.h.v. de doorsteek Karbeelstraat, brengen we een zebrapad aan (na uitvoering van wat verharding).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 10

§1 In de Scheutistenlaan, t.h.v. de doorsteek Beekstraat, brengen we een zebrapad aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 11

§1 In de Tombroekmolenstraat voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t, uitgezonderd landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening) in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C21 met onderbord “uitgez. landbouwvoertuigen en plaatselijke bediening”.

 

Artikel 12

§1 In de Burgemeester Felix de Bethunelaan, tussen Aalbeeksesteenweg en rotonde Weggevoerdenlaan, voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5t, uitgezonderd plaatselijke bediening en Lijnbussen) in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C21 met onderbord “uitgez. plaatselijke bediening en Lijnbussen”.


Artikel 13

§1 In de omgeving Visserskaai – Kanaalstraat – Luipaardstraat – Spinnerijstraat worden de maximum toegestane snelheden aangepast, dit in samenspraak met de stad Harelbeke. 

Spinnerijstraat/Stasegemsesteenweg

In de Stasegemsesteenweg en Spinnerijstraat voeren we (buiten de bebouwde kom) een snelheidsbeperking van max. 50km/u in. 

Visserskaai/Kanaalstraat 

In de Visserskaai voeren we een snelheidsbeperking van max 50km/u in ter hoogte van de op- en afritten van de R8. Op het overige deel van de Visserskaai tussen R8 en grens met Harelbeke behouden we max. 70km/u. 

Luipaardstraat/Kapel Ter Bede

In de deelweg Luipaardstraat en Kapel ter Bede voeren we een snelheidsbeperking van max 50 in (buiten de bebouwde kom).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van borden C43 ‘50’ in vermelde straten. Alle overige borden C43 ‘70’ en C43 ‘40’ worden verwijderd.