Terug
Gepubliceerd op 21/02/2024

2024_CBS_00290 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/02/2024 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wout Maddens, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Wouter Allijns, schepen; Philippe De Coene, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur
2024_CBS_00290 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2024_CBS_00290 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Pannebakkersstraat, t.h.v. huisnummer 16, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: de aanvrager voldoet aan de voorwaarden en heeft een schriftelijk akkoord van de buren van huisnummer 14. 


In de
- Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 10
- Senator Bossuytstraat, t.h.v. de parking aan de kerk (parkeervakken naast de parkeerplaatsen voor personen met een handicap)
- Pijlstraat, t.h.v. de parking aan de kerk (parkeervakken naast de parkeerplaatsen voor personen met een handicap)
- Hoveniersstraat, t.h.v. huisnummer 27
- Koning Leopold I-straat, t.h.v. huisnummer 25

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


In de Kuurnsesteenweg, tegenover huisnummer 77, vervangen we het parkeervak door 1 P30 parkeerplaats.

Reden: op vraag van de nabijgelegen wasserij.


In de Ten Akkerdreef, t.h.v. huisnummer 57, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.

Reden: op vraag van de nabijgelegen handelszaak.


In de Kortrijksestraat, t.h.v. huisnummer 403, vervangen we de 2 huidige P30 parkeerplaatsen door gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

Reden: de bezettingsgraad van deze 2 P30 parkeerplaatsen was amper 25%. Er is meer nood in de straat aan gewone parkeerplaatsen. 


In de Koning Albertstraat, t.h.v. huisnummer 7, verwijderen we de puntarcering en brengen we een parkeerplaats aan voor betalend parkeren.

Reden: wegens verbouwwerken aan de woning is de garagepoort verdwenen en is er plaats voor 1 extra parkeerplaats.


In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummer 220, verplaatsen we het 1e parkeervak met 1 meter en verkleinen we het 2e parkeervak met 1 meter.

Reden: mogelijk maken om voor de poort te parkeren. 


In de wijkstraten Lijsterstraat, Krugerstraat, Ommegangstraat, Ledeganckstraat, Kanariestraat, Vinkenstraat, Nachtegaalstraat, Oudstrijderslaan, Aalbekekerkstraat en Aalbekeplaats voeren we een parkeerverbod in voor voertuigen van meer van 3,5 ton, ’s avonds op weekdagen en tijdens het weekend.

Reden: aanhoudende klachten van wijkbewoners over langdurig storend geparkeerde vrachtwagens. Voorstel op vraag van de politie. 


Op de parking Koffiehoekstraat – Gullegemsesteenweg, voeren we op dinsdag een tijdelijk parkeerverbod in ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Gullegemsesteenweg.

Reden: naar aanleiding van de wekelijkse dinsdagmarkt die verhuist van de Driekerkenstraat naar deze parking. 


In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 133-135, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 1 meter tussen de 2 garages.

Reden: er wordt te dicht bij de oprit geparkeerd.


Op het Zomerplein voeren we een woonerf in en de doorsteken naar het Zomerplein worden verboden voor snelle tweewielers.

Reden: momenteel heeft het Zomerplein geen statuut waardoor het niet duidelijk is welke weggebruikers voorrang hebben. Ook is het niet duidelijk wie gebruik mag maken van de doorsteken naar het Zomerplein. 


In de Bosstraat voeren we een zone-30 in.

Reden: de straat bevindt zich in het fietsroutenetwerk en wordt ook vaak gebruikt door wandelaars.


Op het kruispunt Graaf Karel de Goedelaan – Sint-Martens-Latemlaan wijzigen we voorrangsregeling.

Reden: momenteel geldt de “voorrang-van-rechts”-regel, maar omwille van het doorlopende fietspad in de Graaf Karel De Goedelaan is dit een onveilige situatie. Het is duidelijker als de Sint-Martens-Latemlaan ondergeschikt wordt. 


In de Veldstraat, t.h.v. de Gentsesteenweg (N43), laten we  toe om linksaf te slaan.

Reden: Sedert de Vlaanderenkaai afgesloten is (door werken) slaat veel verkeer illegaal linksaf vanuit de Veldstraat naar de N43 (Gentsepoort) en staat er file in de Vaartstraat. Het lijkt ons aangewezen om de linksafbeweging wettelijk toe te laten. Er wordt later ook nog een vluchtheuvel voorzien op de N43 (Gentsesteenweg) ter hoogte van het zebrapad om de voetgangers toe te laten in twee keer over te steken en de linksafslag beter te geleiden. 


In de voetgangerszone sluiten we de doorgang op de ‘kruispunten’ Potterijstraat – Voorstraat en  Veemarkt – Romeinselaan voor autoverkeer af dmv grijze flexpaaltjes. Deze paaltjes zijn overrijdbaar door de hulpdiensten. 

Reden: Op vraag van IT tot het bekomen van een sluitend toegangscontrolesysteem (via ANPR-camera’s)  in het winkel-wandelgebied. 


In de Oude Aalbeeksestraat, t.h.v. de Rollegemkerkstraat, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

Reden: op vraag van de nabijgelegen school, omwille van een schoolrij. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Pannebakkersstraat, t.h.v. huisnummer 16, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de
- Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 10
- Senator Bossuytstraat, t.h.v. de parking aan de kerk (parkeervakken naast de parkeerplaatsen voor personen met een handicap)
- Pijlstraat, t.h.v. de parking aan de kerk (parkeervakken naast de parkeerplaatsen voor personen met een handicap)
- Hoveniersstraat, t.h.v. huisnummer 27
 - Koning Leopold I-straat, t.h.v. huisnummer 25

 brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op alle bovenstaande locaties.


Artikel 3

§1 In de Kuurnsesteenweg, tegenover huisnummer 77, vervangen we het parkeervak door 1 P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 4

§1 In de Ten Akkerdreef, t.h.v. huisnummer 57, brengen we 1 P30-parkeerplaats aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 5

§1 In de Kortrijksestraat, t.h.v. huisnummer 403, vervangen we de 2 huidige P30-parkeerplaatsen door gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 6

§1 In de Koning Albertstraat, t.h.v. huisnummer 7, verwijderen we puntarcering en brengen we een parkeerplaats aan voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de arcering en het markeren van 1 parkeerplaats. 


Artikel 7

§1 In de Bissegemsestraat, t.h.v. huisnummer 220, verplaatsen we het 1e parkeervak met 1 meter en verkleinen we het 2e parkeervak met 1 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanpassen van de 2 parkeervakken.


Artikel 8

§1 In de wijkstraten Lijsterstraat, Krugerstraat, Ommegangstraat, Ledeganckstraat, Kanariestraat, Vinkenstraat, Nachtegaalstraat, Oudstrijderslaan, Aalbekekerkstraat en Aalbekeplaats voeren we een parkeerverbod in voor voertuigen van meer van 3,5 ton, ’s avonds op weekdagen en tijdens het weekend.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de zoneborden E9a “max. 3,5 ton – van maandag tot vrijdag van 22u tot 17u en op zaterdagen, zon- en feestdagen”.


Artikel 9

§1 Op de parking Koffiehoekstraat – Gullegemsesteenweg, voeren we op dinsdag een tijdelijk parkeerverbod in ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Gullegemsesteenweg.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van vaste E1-verkeersborden met blauw onderbord “op dinsdag van 6u tot 14u” en pijlen (en een extra oranje bord “wekelijkse markt op dinsdag (6u-14u)).

 

Artikel 10

§1 In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 133-135, brengen we een parkeerverbod (blokarcering) aan over een lengte van 1 meter tussen de 2 garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak over een lengte van 1 meter.


Artikel 11

§1 Op het Zomerplein voeren we een woonerf in en de doorsteken naar het Zomerplein worden verboden voor snelle tweewielers.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden F12a en F12b aan alle toegangswegen, het plaatsen van een verkeersbord C3M3 met onderbord “uitgez. aangelanden” aan de doorsteek kant Dottenijsestraat en het plaatsen van de borden F12a, F12b en C3M3 ter hoogte van de doorsteek kant Bellegemkerkdreef.


Artikel 12

§1 In de Bosstraat voeren we een zone 30 in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruiker gebracht worden door het herschikken van de verkeersborden F4a en F4b zodat de Bosstraat opgenomen wordt in de bestaande zone 30 (onder andere St_Anna). Net voorbij de huidige F1 en F3- verkeersborden, plaatsen we F4a-herhalingsborden.


Artikel 13

§1 Op het kruispunt Graaf Karel de Goedelaan – Sint-Martens-Latemlaan wijzigen we voorrangsregeling.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruiker gebracht worden door het aanbrengen van de voorrangsborden B1 in de Sint-Martens-Laetemlaan en de borden B15 in de Graaf Karel de Goedelaan, alsook door het markeren van haaientanden.


Artikel 14

§1 In de Veldstraat, t.h.v. de Gentsesteenweg (N43), laten we toe om linksaf te slaan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruiker gebracht worden door het verwijderen van het verkeersbord D1d en de voorsorteerpijlen in de Veldstraat.


Artikel 15

In de voetgangerszone sluiten we de doorgang op de ‘kruispunten’ Potterijstraat – Voorstraat en  Veemarkt – Romeinselaan voor autoverkeer af dmv grijze flexpaaltjes. Deze paaltjes zijn overrijdbaar door de hulpdiensten. 


Artikel 16

§1 In de Oude Aalbeeksestraat, t.h.v. de Rollegemkerkstraat, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.