Terug
Gepubliceerd op 11/10/2023

2023_CBS_01768 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 02/10/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2023_CBS_01768 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_01768 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gewestwegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Monseigneur de Haernelaan (kasseigedeelte), voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5 ton uitgez. plaatselijke bediening) in. 

Reden: doorgaand vrachtverkeer vermijden omwille van de hinder door de kasseien.


In de Oudenaardsesteenweg (N8) wordt de linksafslagstrook ter hoogte van de oude Oudenaardsesteenweg (tussen hmp 82,3 en 82,5) omgevormd tot bijzonder overrijdbare bedding.

Reden: de oude Oudenaardsesteenweg wordt afgesloten voor (doorgaand) autoverkeer. Enkel de lijnbus, landbouwvoertuigen en (brom)fietsers gaan nog door mogen.
[Het afsluiten van de oude Oudenaardsesteenweg wordt in een volgende nota voorgelegd.]

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is. 
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Monseigneur de Haernelaan(kasseigedeelte), voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5 ton uitgez. plaatselijke bediening) in. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden C21 “5t, uitgez plaatselijke bediening” in de Monseigneur De Haernelaan en de borden C31a en C31b met onderbord “+5 ton en vrachtwagenembleem” op de N43 (Aalbeeksesteenweg) ter hoogte van de Monseigneur de Haernelaan.


Artikel 2

§1 In de Oudenaardsesteenweg (N8) wordt de linksafslagstrook ter hoogte van de oude Oudenaardsesteenweg (tussen hmp 82,3 en 82,5) omgevormd tot bijzonder overrijdbare bedding.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door de aanpassing van de markeringen: verwijderen voorsorteerpijlen en markeren letters BUS; vervangen van de aslijnen door twee brede witte strepen die een BOB aanduiden en door plaatsing van een bord F18 (met daarop vier rijstroken: rechtsaf, rechtdoor, BOB, rijstrook in de andere richting; telkens met (voorsorteer)pijl).