Terug
Gepubliceerd op 31/10/2023

2023_CBS_01942 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 23/10/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Van Quickenborne, burgemeester; Ruth Vandenberghe, schepen; Wout Maddens, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Van Quickenborne, burgemeester
2023_CBS_01942 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_01942 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Heirweg, t.h.v. huisnummer 136, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden. 


In de Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 28, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden. 


Op de parking Weimeersen vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

Reden: de parkeerplaatsen “Ouder met kind” zijn onwettig en er is nood aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap.


Op de parking Lagaeplein vervangen  we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

Reden: de parkeerplaatsen “Ouder met kind” zijn onwettig, en er is nood aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap.


In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Parfumeriecentrale (huisnummer 6), vervangen we 1 parkeerplaats voor bewoners door een P30-parkeerplaats.

Reden: op vraag van de Parfumeriecentrale.


In de Garenstraat zn (ter hoogte van Kortrijksestraat) brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


Op het Plein, t.h.v. huisnummer 13, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


In de Gullegemsestraat, tussen huisnummer 6 en 10, korten we het parkeervak 2 meter in.

Reden: het (te lange) parkeervak ligt te dicht bij de oversteekplaats voor voetgangers.


In Rijsland, tegenover huisnummer 10, voeren we, over een lengte van 15 meter (vanaf het  woonerf), een parkeerverbod in.

Reden: geparkeerde voertuigen aan de overkant beletten het op- en afrijden van de tegenovergelegen oprit. 


In de Pastoor Sterckstraat, t.h.v. de Remi Vermandelestraat, verduidelijken we het parkeerverbod in de bocht.

Reden: ter bevestiging van het geldende parkeerverbod.


Op het Halenplein, t.h.v. de fietsdoorsteek aan het café, brengen we een parkeerverbod aan.

Reden: Vrijwaren van de fietsdoorsteek.


Op het kruispunt Beekstraat – Maandagweg wordt de zijarm naar de Beekstraat ondergeschikt.

Reden: naar analogie met de andere zijstraten op deze as.


Op het kruispunt Industrielaan – Izegemsestraat verduidelijken we de voorrangsregeling.

Reden: er gebeuren ongevallen omwille van de onduidelijke situatie.


In de Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. de Minister Vanden Peereboomlaan, plaatsen we 2 oranje paaltjes ter hoogte van de haaientanden.

Reden: ter verduidelijking van het eenrichtingsverkeer. 


In het pad  Hemelweg, t.h.v. Schakeldries, plaatsen we 1 fietsflexpaaltje wat verderop in het pad en verwijderen we de huidige 2 paaltjes. 

Reden: doorgaand verkeer vermijden.


In de oude Oudenaardsesteenweg brengen we een toegangsverbod aan, uitgezonderd fietsers , bromfietsen kl A en speed pedelecs, bussen en landbouwvoertuigen.

Reden: om sluipverkeer tegen te gaan. 


In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we 2 rijbaankussens aan.

Reden: de snelheidsnorm is overschreden.


In de Condédreef, t.h.v. huisnummer 121, brengen we 2 rijbaankussens aan en verplaatsen we het aankondigingsbord van de fietsdoorsteek van 75m naar 50m voor de doorsteek. 

Reden: attentieverhoging aan doorsteek. 


In de Koffiestraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

Reden: nieuwe toegang basisschool voor fietsers en voetgangers.


In de Schaapsdreef, t.h.v. de Louis Depoorterestraat, brengen we in het verlengde van het voetpad (op het plateauvlak – aan de linkerkant) een oversteekplaats voor voetgangers aan.

Reden: voor de veiligheid van de overstekende voetgangers en om de 2 voetpaden te verbinden. 


In de Veldstraat, t.h.v. huisnummer 168, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. Hierdoor verdwijnen 3 schuinparkeervakken ter hoogte van huisnummers 161-163.

Reden: nieuwe hoofdingang van de school. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Heirweg, t.h.v. huisnummer 136, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 28, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 Op de parking Weimeersen vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden en markeringen van de 2 parkeerplaatsen” Ouder met kind”, het verwijderen van de naastgelegen parkeerplaats en het aanbrengen van 2 borden E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 Op de parking Lagaeplein vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden en markeringen van de 2 parkeerplaatsen” Ouder met kind”, het verwijderen van de naastgelegen parkeerplaats en het aanbrengen van 2 borden E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 5

§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Parfumeriecentrale (huisnummer 6), vervangen we 1 parkeerplaats voor bewoners door een P30-parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E9a “bewoners – van maandag tot vrijdag van 19u tot 9u, zaterdag, zondag en feestdagen” en bijhorende markeringen, en het aanbrengen van een bord  E9a “max. 30min. maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en de bijhorende markering.


Artikel 6

§1 In de Garenstraat zn (ter hoogte van de Kortrijksestraat) brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.


Artikel 7

§1 Op het Plein, t.h.v. huisnummer 13, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.


Artikel 8

§1 In de Gullegemsestraat, tussen huisnummer 6 en 10, korten we het parkeervak 2 meter in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvak (puntarcering) zodat er 5 meter vrije ruimte blijft tussen het parkeervak en de oversteekplaats voor voetgangers.


Artikel 9

§1 In Rijsland, tegenover huisnummer 10, voeren we, over een lengte van 15 meter (vanaf het woonerf), een parkeerverbod in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van 2 verkeersborden E1 met onderborden “Xa” en “Xb” tegenover huisnummer 10.


Artikel 10

§1 In de Pastoor Sterckstraat, t.h.v. de Remi Vermandelestraat, verduidelijken we het parkeerverbod in de bocht.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep in de bocht, dit tot aan de reeds gemarkeerde gele onderbroken streep.


Artikel 11

§1 Op het Halenplein, t.h.v. de fietsdoorsteek aan het café, brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep over een lengte van 12 meter vanaf de schuinparkeervakken richting café.


Artikel 12

§1 Op het kruispunt Beekstraat – Maandagweg wordt de zijarm naar de Beekstraat ondergeschikt.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van haaientandjes en verkeersbord B1 in de zijarm en het aanbrengen van verkeersborden B15c en B15f in de hoofdweg. 


Artikel 13

§1 Op het kruispunt Industrielaan – Izegemsestraat verduidelijken we de voorrangsregeling.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het hermarkeren van de stopstrepen, het markeren van “STOP” aan beide zijden van het kruispunt, het plaatsen van 2 oranje flexpaaltjes op de middengeleider en het plaatsen van een herhalingsbord B5 aan de linkerkant van de rijweg.


Artikel 14

In de Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. de Minister Vanden Peereboomlaan, plaatsen we 2 oranje paaltjes ter hoogte van de haaientanden.


Artikel 15

In het pad Hemelweg, t.h.v. Schakeldries, plaatsen we 1 fietsflexpaaltje wat verderop in het pad en verwijderen we de huidige 2 paaltjes. 


Artikel 16

§1 In de oude Oudenaardsesteenweg brengen we een toegangsverbod aan, uitgezonderd fietsers, bromfietsen kl A en speed pedelecs, bussen en landbouwvoertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van:

  •  een verkeersbord C3 + M12 + onderbord “uitgez. lijnbussen en landbouwvoertuigen” 
  • een vooraankondiging van deze signalisatie op ‘170m’
  • een verkeersbord C31b (afslagverbod rechts), met vermelde uitzonderingen
  • een verkeersbord F45b (doorlopende weg) 


Artikel 17

In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we 2 rijbaankussens aan.


Artikel 18

§1 In de Condédreef, t.h.v. huisnummer 121, brengen we 2 rijbaankussens aan en verplaatsen we het aankondigingsbord van de fietsdoorsteek van 75m naar 50m voor de doorsteek.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “50 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer, en door het verplaatsen van het bord A25 en vervangen van het onderbord “75m” naar “50m”. 


Artikel 19

§1 In de Koffiestraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 20

§1 In de Schaapsdreef, t.h.v. de Louis Depoorterestraat, brengen we in het verlengde van het voetpad (op het plateauvlak – aan de linkerkant) een oversteekplaats voor voetgangers aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 21

§1 In de Veldstraat, t.h.v. huisnummer 168, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. Hierdoor verdwijnen 3 schuinparkeervakken ter hoogte van huisnummers 161-163.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan en door het verwijderen van de 3 schuinparkeervakken.