Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
In de Heirweg, t.h.v. huisnummer 136, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.
In de Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 28, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.
Op de parking Weimeersen vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Reden: de parkeerplaatsen “Ouder met kind” zijn onwettig en er is nood aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Op de parking Lagaeplein vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Reden: de parkeerplaatsen “Ouder met kind” zijn onwettig, en er is nood aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Parfumeriecentrale (huisnummer 6), vervangen we 1 parkeerplaats voor bewoners door een P30-parkeerplaats.
Reden: op vraag van de Parfumeriecentrale.
In de Garenstraat zn (ter hoogte van Kortrijksestraat) brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
Op het Plein, t.h.v. huisnummer 13, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
In de Gullegemsestraat, tussen huisnummer 6 en 10, korten we het parkeervak 2 meter in.
Reden: het (te lange) parkeervak ligt te dicht bij de oversteekplaats voor voetgangers.
In Rijsland, tegenover huisnummer 10, voeren we, over een lengte van 15 meter (vanaf het woonerf), een parkeerverbod in.
Reden: geparkeerde voertuigen aan de overkant beletten het op- en afrijden van de tegenovergelegen oprit.
In de Pastoor Sterckstraat, t.h.v. de Remi Vermandelestraat, verduidelijken we het parkeerverbod in de bocht.
Reden: ter bevestiging van het geldende parkeerverbod.
Op het Halenplein, t.h.v. de fietsdoorsteek aan het café, brengen we een parkeerverbod aan.
Reden: Vrijwaren van de fietsdoorsteek.
Op het kruispunt Beekstraat – Maandagweg wordt de zijarm naar de Beekstraat ondergeschikt.
Reden: naar analogie met de andere zijstraten op deze as.
Op het kruispunt Industrielaan – Izegemsestraat verduidelijken we de voorrangsregeling.
Reden: er gebeuren ongevallen omwille van de onduidelijke situatie.
In de Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. de Minister Vanden Peereboomlaan, plaatsen we 2 oranje paaltjes ter hoogte van de haaientanden.
Reden: ter verduidelijking van het eenrichtingsverkeer.
In het pad Hemelweg, t.h.v. Schakeldries, plaatsen we 1 fietsflexpaaltje wat verderop in het pad en verwijderen we de huidige 2 paaltjes.
Reden: doorgaand verkeer vermijden.
In de oude Oudenaardsesteenweg brengen we een toegangsverbod aan, uitgezonderd fietsers , bromfietsen kl A en speed pedelecs, bussen en landbouwvoertuigen.
Reden: om sluipverkeer tegen te gaan.
In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we 2 rijbaankussens aan.
Reden: de snelheidsnorm is overschreden.
In de Condédreef, t.h.v. huisnummer 121, brengen we 2 rijbaankussens aan en verplaatsen we het aankondigingsbord van de fietsdoorsteek van 75m naar 50m voor de doorsteek.
Reden: attentieverhoging aan doorsteek.
In de Koffiestraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.
Reden: nieuwe toegang basisschool voor fietsers en voetgangers.
In de Schaapsdreef, t.h.v. de Louis Depoorterestraat, brengen we in het verlengde van het voetpad (op het plateauvlak – aan de linkerkant) een oversteekplaats voor voetgangers aan.
Reden: voor de veiligheid van de overstekende voetgangers en om de 2 voetpaden te verbinden.
In de Veldstraat, t.h.v. huisnummer 168, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. Hierdoor verdwijnen 3 schuinparkeervakken ter hoogte van huisnummers 161-163.
Reden: nieuwe hoofdingang van de school.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Heirweg, t.h.v. huisnummer 136, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 In de Koningin Elisabethlaan, t.h.v. huisnummer 28, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 Op de parking Weimeersen vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden en markeringen van de 2 parkeerplaatsen” Ouder met kind”, het verwijderen van de naastgelegen parkeerplaats en het aanbrengen van 2 borden E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 4
§1 Op de parking Lagaeplein vervangen we de 2 parkeerplaatsen “Ouder met kind” en 1 gewone parkeerplaats door 2 (brede) parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden en markeringen van de 2 parkeerplaatsen” Ouder met kind”, het verwijderen van de naastgelegen parkeerplaats en het aanbrengen van 2 borden E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 5
§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. de Parfumeriecentrale (huisnummer 6), vervangen we 1 parkeerplaats voor bewoners door een P30-parkeerplaats.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E9a “bewoners – van maandag tot vrijdag van 19u tot 9u, zaterdag, zondag en feestdagen” en bijhorende markeringen, en het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en de bijhorende markering.
Artikel 6
§1 In de Garenstraat zn (ter hoogte van de Kortrijksestraat) brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.
Artikel 7
§1 Op het Plein, t.h.v. huisnummer 13, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.
Artikel 8
§1 In de Gullegemsestraat, tussen huisnummer 6 en 10, korten we het parkeervak 2 meter in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvak (puntarcering) zodat er 5 meter vrije ruimte blijft tussen het parkeervak en de oversteekplaats voor voetgangers.
Artikel 9
§1 In Rijsland, tegenover huisnummer 10, voeren we, over een lengte van 15 meter (vanaf het woonerf), een parkeerverbod in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van 2 verkeersborden E1 met onderborden “Xa” en “Xb” tegenover huisnummer 10.
Artikel 10
§1 In de Pastoor Sterckstraat, t.h.v. de Remi Vermandelestraat, verduidelijken we het parkeerverbod in de bocht.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep in de bocht, dit tot aan de reeds gemarkeerde gele onderbroken streep.
Artikel 11
§1 Op het Halenplein, t.h.v. de fietsdoorsteek aan het café, brengen we een parkeerverbod aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep over een lengte van 12 meter vanaf de schuinparkeervakken richting café.
Artikel 12
§1 Op het kruispunt Beekstraat – Maandagweg wordt de zijarm naar de Beekstraat ondergeschikt.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van haaientandjes en verkeersbord B1 in de zijarm en het aanbrengen van verkeersborden B15c en B15f in de hoofdweg.
Artikel 13
§1 Op het kruispunt Industrielaan – Izegemsestraat verduidelijken we de voorrangsregeling.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het hermarkeren van de stopstrepen, het markeren van “STOP” aan beide zijden van het kruispunt, het plaatsen van 2 oranje flexpaaltjes op de middengeleider en het plaatsen van een herhalingsbord B5 aan de linkerkant van de rijweg.
Artikel 14
In de Monseigneur de Haernelaan, t.h.v. de Minister Vanden Peereboomlaan, plaatsen we 2 oranje paaltjes ter hoogte van de haaientanden.
Artikel 15
In het pad Hemelweg, t.h.v. Schakeldries, plaatsen we 1 fietsflexpaaltje wat verderop in het pad en verwijderen we de huidige 2 paaltjes.
Artikel 16
§1 In de oude Oudenaardsesteenweg brengen we een toegangsverbod aan, uitgezonderd fietsers, bromfietsen kl A en speed pedelecs, bussen en landbouwvoertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van:
Artikel 17
In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummers 13-15, brengen we 2 rijbaankussens aan.
Artikel 18
§1 In de Condédreef, t.h.v. huisnummer 121, brengen we 2 rijbaankussens aan en verplaatsen we het aankondigingsbord van de fietsdoorsteek van 75m naar 50m voor de doorsteek.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 rijbaankussen, het plaatsen van het verkeersbord A51 met onderbord “snelheidsremmer” en “50 m” aan beide zijden van de snelheidsremmer, en door het verplaatsen van het bord A25 en vervangen van het onderbord “75m” naar “50m”.
Artikel 19
§1 In de Koffiestraat, t.h.v. huisnummer 14, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 20
§1 In de Schaapsdreef, t.h.v. de Louis Depoorterestraat, brengen we in het verlengde van het voetpad (op het plateauvlak – aan de linkerkant) een oversteekplaats voor voetgangers aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 21
§1 In de Veldstraat, t.h.v. huisnummer 168, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. Hierdoor verdwijnen 3 schuinparkeervakken ter hoogte van huisnummers 161-163.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan en door het verwijderen van de 3 schuinparkeervakken.