Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_CBS_01766 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/09/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Ronse, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2023_CBS_01766 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_01766 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 207-209, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: Op vraag van de bewoner van huisnummer 209. Deze bewoner heeft de schriftelijke toestemming van de bewoner van huisnummer 207.


In de Doornstraat, t.h.v. residentie “Senzafine” (huisnummer 1-7a), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: Op vraag van de bewoners van de residentie.


In / op :
- Groeningestraat t.h.v. huisnummer 3
- Reepkaai, t.h.v. huisnummer 3
- Schippersstraat
- Gymnasiastraat, t.h.v. huisnummer 33
- Zomerplein, t.h.v. huisnummer 1
- Stationstraat, t.h.v. huisnummer 1
- Lagaeplein
- Kunstsmedenlaan, t.h.v. huisnummer 19
- Schildersstraat, t.h.v. huisnummer 20
- Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummer 61
- Rietput
- Vlaswaagplein, t.h.v. huisnummer 3
- Sint-Amandsplein
- Moorseelsestraat, parking Wembley

 brengen we telkens 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.


Op

parking Markeplaats
parking Vlaswaagplein – ten oosten van het stationsgebouw
parking Heulsekasteelstraat
parking Sint-Godelievestraat – Izegemsestraat
,
wordt telkens 1 elektrische autodeelplaats voor “Fox Share” voorzien. Daarnaast worden op deze locaties nog 3 parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen.

Reden: Vanwege de nood aan parkeerplaatsen voor de deelwagens en de nood aan bijkomende parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. 


In de Lode de Boningelaan is betalend parkeren en bewonersparkeren ingevoerd.

Reden: te hoge parkeerdruk en teveel langparkeerders in deze woonstraat. 


In de Elfde-novemberlaan, t.h.v. de pijpenkop aan de school, verbieden we het parkeren van vrachtwagens 

Reden: storend geparkeerde vrachtwagens en op vraag van de school. 


In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) voeren we een parkeerverbodszone in.

Reden: om wildparkeren in de garageweg tegen te gaan. 


In de Hoveniersstraat, t.h.v. huisnummer 15, breiden we het parkeerverbod uit tot aan het woonerf.

Reden: geparkeerd voertuig vóór garagepoort  hindert de uitrit van de naastgelegen garage doordat de vrije ruimte voor de poort slechts 4m is, én ook wordt de toegang tot het woonerf  hierdoor te sterk gehinderd.


In de Kransvijver, t.h.v. huisnummer 19 (fietsdoorsteek), brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van de fietsdoorsteek.

Reden: voertuigen parkeren zich nu ter hoogte van de fietsdoorsteek. 


In de Toekomststraat markeren we alle parkeervakken volledig en markeren we de rand van de rijweg.

Reden: verduidelijking van de nieuwe verkeerssituatie.


In de zijarm van de Scheutistenlaan (doorsteek naar Beekstraat) wijzigen we de voorrangsregeling (zijarm wordt ondergeschikt) en brengen we een onderbroken  aslijn aan ter hoogte van de haaientanden.

Reden: verduidelijken (dubieuze) voorrangsregeling. 


In de Monseigneur de Haernelaan (kasseigedeelte), voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5 ton uitgez. plaatselijke bediening) in. 

Reden: doorgaand vrachtverkeer vermijden omwille van de hinder door de kasseien.


In de Leeuw van Vlaanderenlaan, t.h.v. de Groeningelaan, brengen we op het trottoir 2 paaltjes aan en verduidelijken we dat het verkeer rechts van de middenberm moet rijden.

Reden: om te verhinderen dat voertuigen een U-bocht maken en zo het trottoir oprijden plaatsen we paaltjes, en om de verkeerssituatie ter hoogte van de vluchtheuvel duidelijk te maken brengen we signalisatie aan.


In de Groeningelaan, tegenover de Leeuw van Vlaanderenlaan, verwijderen we de verkeersspiegel.

Reden: met de heraanleg van het kruispunt is er geen zichtbaarheidsprobleem meer.


Op het Chiropad, t.h.v. de Don Boscolaan, plaatsen we een flexpaaltje .

Reden: fysisch beletten oprijden autoverkeer.


In de Markekerkstraat, t.h.v. huisnummer 55, plaatsen we 1 grijs paaltje op de boordsteen.

Reden: vrachtwagens rijden te dicht bij de (uitspringende boven)gevel om de bocht te nemen. 


In de Dottenijsestraat, t.h.v. huisnummer 10, laten we de fietsdoorsteek beter opvallen.

Reden: Om de veiligheid en zichtbaarheid van de gebruikers van de doorsteek te verhogen.


Ter hoogte van de toegangen van het nieuw aangelegde natuurgebied in de Warande, Emiel Hullebroecklaan en Waterhoek brengen we een toegangsverbod aan voor fietsers en bromfietsers.

Reden: om de overlast door fietsers en bromfietsers in het natuurgebied te verhinderen. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Sint-Denijsestraat, t.h.v. huisnummer 207-209, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Doornstraat, t.h.v. residentie “Senzafine” (huisnummer 1-7a), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

In / op:
- Groeningestraat t.h.v. huisnummer 3
- Reepkaai, t.h.v. huisnummer 3
- Schippersstraat
- Gymnasiastraat, t.h.v. huisnummer 33
- Zomerplein, t.h.v. huisnummer 1
- Stationstraat, t.h.v. huisnummer 1
- Lagaeplein
- Kunstsmedenlaan, t.h.v. huisnummer 19
- Schildersstraat, t.h.v. huisnummer 20
- Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. huisnummer 61
- Rietput
- Vlaswaagplein, t.h.v. huisnummer 3
- Sint-Amandsplein
- Moorseelsestraat, parking Wembley

 brengen we telkens 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op alle bovenstaande locaties.


Artikel 4

§1 Op

parking Markeplaats
parking Vlaswaagplein – ten oosten van het stationsgebouw
parking Heulsekasteelstraat
 parking Sint-Godelievestraat – Izegemsestraat
,
wordt telkens 1 elektrische autodeelplaats voor “Fox Share” voorzien. Daarnaast worden op deze locaties nog 3 parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering op alle bovenstaande locaties. Bovendien komt er bij één van de parkeerplaatsen een onderbord “autodelen” onder het E9a bord.


Artikel 5

§1 In de Lode de Boningelaan is betalend parkeren en bewonersparkeren ingevoerd. 

§2 Deze maatregel is ter kennis van de weggebruikers gebracht door aan de kant van het park de borden E9 + onderbord “betalend” aan te brengen en aan de kant van de bebouwing de borden E9 + onderbord “BEWONERS maandag tot vrijdag van 19u tot 09u en zaterdag, zondag en feestdagen” aan te brengen.


Artikel 6

§1 In de Elfde-novemberlaan, t.h.v. de pijpenkop aan de school, verbieden we het parkeren van vrachtwagens 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van 2 verkeersborden E9b op het begin en het einde van de pijpenkop.


Artikel 7

§1 In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 134 (garageweg) voeren we een parkeerverbodszone in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een zonebord E1 (begin en einde) aan de kant van de Gerard Debaetsstraat.


Artikel 8

§1 In de Hoveniersstraat, t.h.v. huisnummer 15, breiden we het parkeerverbod uit tot aan het woonerf.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen  van het verkeersbord E1.


Artikel 9

§1 In de Kransvijver, t.h.v. huisnummer 19 (fietsdoorsteek), brengen we een parkeerverbod aan ter hoogte van de fietsdoorsteek.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep over een lengte van 7 meter in de langsrichting met de doorsteek. 


Artikel 10

In de Toekomststraat markeren we alle parkeervakken volledig en markeren we de rand van de rijweg.


Artikel 11

§1 In de zijarm van de Scheutistenlaan (doorsteek naar de Beekstraat) wijzigen we de voorrangsregeling (zijarm wordt ondergeschikt) en brengen we een onderbroken aslijn aan ter hoogte van de haaientanden. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord B1 in de zijarm en een bord B15c en B15f langs de hoofdweg. In de zijarm markeren we haaientandjes en een onderbroken witte aslijn over een lengte van 5 meter.


Artikel 12

§1 In de Monseigneur de Haernelaan (kasseigedeelte) voeren we een tonnenmaatbeperking (max. 5 ton uitgez. plaatselijke bediening) in. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden C21 “5t, uitgez plaatselijke bediening” in de Monseigneur De Haernelaan en de borden C31a en C31b met onderbord “+5 ton en vrachtwagenembleem” op de N43 (Aalbeeksesteenweg) ter hoogte van de Monseigneur de Haernelaan.


Artikel 13

In de Leeuw van Vlaanderenlaan, t.h.v. de Groeningelaan, brengen we op het trottoir 2 paaltjes aan en verduidelijken we dat het verkeer rechts van de middenberm moet rijden.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van 2 paaltjes en het aanbrengen van een verkeersbord D1d bij de OV-paal op de middenberm.


Artikel 14

In de Groeningelaan, tegenover de Leeuw van Vlaanderenlaan, verwijderen we de verkeersspiegel.


Artikel 15

Op het Chiropad, t.h.v. de Don Boscolaan, plaatsen we een flexpaaltje.


Artikel 16

In de Markekerkstraat, t.h.v. huisnummer 55, plaatsen we 1 grijs paaltje op de boordsteen.


Artikel 17

§1 In de Dottenijsestraat, t.h.v. huisnummer 10, laten we de fietsdoorsteek beter opvallen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een stopstreep ter hoogte van het B5-bordje, het aanbrengen van 1 puntarcering (links komende uit de doorsteek) en 1 blokarcering (rechts komende uit de doorsteek)  en het aanbrengen van fietsemblemen in beide richtingen op de rijbaan ter hoogte van de doorsteek.


Artikel 18

§1 Ter hoogte van de toegangen van het nieuw aangelegde natuurgebied in de Warande, Emiel Hullebroecklaan, en Waterhoek brengen we een toegangsverbod aan voor fietsers en bromfietsers.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van  verkeersborden C9/C11 ter hoogte van de toegangen van het natuurgebied.