Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
In de Guldensporenlaan, t.h.v. huisnummer 2B (eerste parkeervak), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: voor algemeen gebruik.
In de Stadelaan, t.h.v. huisnummer 67, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: de aanvrager is overleden.
In de Rijselsestraat, tussen Heilige Geeststraat en Kasteelstraat, brengen we na de heraanleg van het Sint-Michielsplein 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: ter compensatie van de 2 verdwenen parkeerplaatsen op het Sint-Michielsplein.
In de Beekstraat, t.h.v. huisnummer 65, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
In de Beverlaai, t.h.v. huisnummer 57, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
Reden: op vraag van de omwonenden en voor algemeen gebruik.
In de Schepen Duyckstraat, Schepen Lagaestraat en Senator Claysstraat markeren we parkeerstroken.
Reden: om wildparkeren te verhinderen.
In de garageweg Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat voeren we een parkeerverbodszone in.
Reden: voertuigen parkeren er willekeurig.
In het Koningin Astridpark, t.h.v. de centrale doorsteek, verduidelijken we de signalisatie.
Reden: de centrale doorsteek doorheen het Astridpark maakt deel uit van de Groene Verbinding, die op haar beurt deel uitmaakt van het bovenlokale fietsroutenetwerk. We wensen dan ook een duidelijke eenvormige signalisatie aan te brengen in alle fietsdoorsteken in parken.
In de Moorseelsestraat, tussen de Meensesteenweg en parking Wembley, voeren we een zone 30 in.
Reden: Traag verkeer is daar wenselijk omwille van de fietsconnectie tussen N8 (doorsteek Euroshop) en sportcentrum Wembley.
In de zones 50: Hoge Dreef tegenover huisnummer 46
Erasmuslaan, t.h.v. de brug
Rollegemsestraat, t.h.v. de helling - op 150 m van de grens bebouwde kom
wordt een flitspaal geplaatst.
Reden: Eerder werd beslist om een flitspaal te plaatsen in de Hoge Dreef (tgo nr 46); in de Erasmuslaan (tgo nr 11) en in de Rollegemseweg (tgo nr 126). Omwille van technische redenen moesten deze locaties opnieuw onderzocht worden. De locatie Hoge Dreef blijft quasi ongewijzigd en Erasmuslaan schuift ± 200m op naar de brug toe. De locatie Rollegemseweg blijkt niet meer mogelijk door de lange flauwe bocht (in de zone 50) en daarom wordt nu Rollegemsestraat (helling) voorgesteld.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Guldensporenlaan, t.h.v. huisnummer 2B (eerste parkeervak), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 In de Stadelaan, t.h.v. huisnummer 67, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 In de Rijselsestraat, tussen Heilige Geeststraat en Kasteelstraat, brengen we na de heraanleg van het Sint-Michielsplein 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 4
§ 1 In de Beekstraat, t.h.v. huisnummer 65, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.
Artikel 5
§1 In de Beverlaai, t.h.v. huisnummer 57, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.
Artikel 6
§1 In de Schepen Duyckstraat, Schepen Lagaestraat en Senator Claysstraat markeren we parkeerstroken.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de denkbeeldige rand van de rijweg (met onderbreking ter hoogte van de opritten).
Artikel 7
§1 In de garageweg Vlasbloemstraat – Kortrijksestraat voeren we een parkeerverbodszone in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden ZE1 en ZE1’ aan het begin en einde van de garageweg.
Artikel 8
§1 In het Koningin Astridpark, t.h.v. de centrale doorsteek, verduidelijken we de signalisatie.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden C3 met onderborden M12 (uitgez. fietsers, bromfietsen A en speedpedelecs) ter hoogte van de centrale as in de Graaf de Smet de Naeyerlaan en de Brugsestraat. De D7-borden (verplicht fietspad) worden er verwijderd.
Artikel 9
§1 In de Moorseelsestraat, tussen de Meensesteenweg en parking Wembley, voeren we een zone 30 in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden F4a en F4b aan het begin en einde van de zone 30.
Artikel 10
In de zones 50: Hoge Dreef tegenover huisnummer 46
Erasmuslaan, t.h.v. de brug
Rollegemsestraat, t.h.v. de helling - op 150 m van de grens bebouwde kom
wordt een flitspaal geplaatst.