Terug
Gepubliceerd op 24/05/2023

2023_CBS_00941 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/05/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2023_CBS_00941 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_00941 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Goudsmedenstraat, t.h.v. huisnummer 2 (assistentiewoningen), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: momenteel zijn er geen parkeerplaatsen voor personen met een handicap aanwezig vlakbij de assistentiewoningen.


In de Bissegemsestraat, tegenover huisnummer 263, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de omwonenden. 


In de Tuighuisstraat, t.h.v. huisnummer 40 (hoek met de Sint-Antoniusstraat), vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats P-30 (max. 30 min).

Reden: op vraag van de Deelfabriek.


In de Toekomststraat, t.h.v. huisnummer 41, vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats P-30 (max. 30 min).

Reden: op vraag van de nabijgelegen handelszaak.


In de Ten Akkerdreef, t.h.v. huisnummer 101, verwijderen we 1 P-30 parkeerplaats.

Reden: de nabijgelegen handelszaak is stopgezet.


In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1X – 1Z, verwijderen we 1 parkeerplaats voor bewonersparkeren.

Reden: de parkeerplaats ligt voor een garage.


In de Heulemeersen, t.h.v. de Molenstraat, brengen we brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: de aanvrager woont in Heulemeersen 33. Op de voorgestelde locatie is 400V aanwezig en er worden geen parkeerplaatsen voor een woning ingenomen. Een alternatief zou  de parkeercluster in de Molenstraat kunnen zijn, maar daar is geen 400V aanwezig en dit is ook niet voorzien binnen de heraanleg. 


In de Rekkemsestraat, t.h.v. huisnummer 52-54, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

Reden: er zijn twee aanvragers in de omgeving voor een laadpaal (Rekkemsestraat nr. 80 en Rekkemsestraat nr. 26). De voorgestelde locatie voor een laadpaal ligt centraal in de Rekkemsestraat en neemt geen parkeerplaats voor een woning in. De locatie is afgestemd met de plannen voor de herinrichting van de Rekkemsestraat.


In de Koning Albertstraat, t.h.v. huisnummer 4 (Parkhotel), brengen we ter hoogte van de nieuwe hoofdingang over een afstand van 7m een parkeerverbod aan tussen de garagepoort en het bestaande parkeervak. 

Reden: nodige laad-en losruimte voorzien ter hoogte van de hoofdingang Parkhotel. 


In de Doornstraat voeren we aan de kant van de pare nummers een parkeerverbod in tot aan de parkeervakken ter hoogte van de N8 (nummer 26). Aan de kant van de onpare nummers (nummer 1 tot nummer 11) wordt de parkeerzone onderverdeeld in parkeervakken voor betalend parkeren.

Reden: de weg is te smal om parkeren aan beide zijden toe te laten. Aan de pare kant zijn er overwegend garagepoorten.  


In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) verwijderen we de huidige oversteekplaats voor voetgangers (ter hoogte van de schoolingang halfweg het straatdeel)) en verplaatsen we deze naar de zuidelijke hoek van de straat (andere schoolingang).

Reden: de huidige oversteekplaats wordt niet gebruikt, op de nieuwe locatie steken wel veel voetgangers over. 


In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) passen we het bestaande onderbord voor het busparkeren aan aan de geldende schooluren.

Reden: de uurregeling voor de woensdagen is nog niet opgenomen op het huidige onderbord.


In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) laten we het deels parkeren op het trottoir toe voor bussen.

Reden: de rijweg is te smal als de bussen parkeren op de rijweg.


In de Steenbakkersstraat, t.h.v. huisnummer 10, verwijderen we de “Zoen-en-Vroem”-zone (parkeerverbod).

Reden: op vraag van de bewoner van huisnummer 10 die vóór zijn garage wenst te parkeren en omdat er vóór de naastgelegen inrij en de garagepoort van nr 14 toch niet mag/kan geparkeerd worden. 


In de Zeger van Heulestraat, ter hoogte van de parking OC de Vonke, laten we een schoolstraat toe.

Reden: ten behoeve van de nieuwe school “Poer” die er vanaf 1 september gevestigd zal zijn. 


In de Izegemsestraat, t.h.v. de Weversstraat, duiden we het afslagverbod aan (eenrichting Weversstraat).

Reden: momenteel rijden teveel voertuigen tegen de rijrichting in. 


In de Hoveniersstraat, t.h.v. het woonerfpleintje, duiden we het afslagverbod naar de zijarm (eenrichting van Min Tacklaan nar Hoveniersstraat toe) aan. 

Reden: momenteel rijden teveel voertuigen tegen de rijrichting in. 


In Rijsland, vanaf nummer 12 tot nummer 24 en vanaf nummer 23 tot nummer 33 voeren we het woonerfstatuut in. 

Reden: omwille van gelijkgrondse aanleg (betonklinkers) en om het parkeerverbod te verduidelijken. 


In de Pyfferoenstraat, t.h.v. de Mariakerk, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.

Reden: op vraag van de gebruikers van de ontwijde kerk.


In de Izegemsestraat, t.h.v. de Watermolenstraat, vervangen we de huidige “pedalo” fietsenstallingen door fietsenstallingen type “nietjes” en in de Watermolenstraat brengen we 4 bijkomende fietsenstallingen type “nietjes” aan .

Reden: wegens grote vraag. 


In de Spinnerijkaai, t.h.v. huisnummer 4 (Ajko-boot), brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan en plaatsen we een paaltje ter hoogte van de trap van de Ajko-boot zodat voertuigen niet vóór de trap parkeren.


In de Passionistenlaan, tegenover huisnummer 72, verwijderen we het parkeervak ter hoogte van de fietskluis.

Reden: Zodat bakfietsen vlot de fietskluis kunnen in- en uitrijden.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991, 14 mei 2002 (art. 2) en 12 maart 2023;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Goudsmedenstraat, t.h.v. huisnummer 2 (assistentiewoningen), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Bissegemsestraat, tegenover huisnummer 263, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Tuighuisstraat, t.h.v. huisnummer 40 (hoek met de Sint-Antoniusstraat), vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats P-30 (max. 30 min).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het bord E9a “30 min. van maandag t.e.m. zaterdag van 09u tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 4

§1 In de Toekomststraat, t.h.v. huisnummer 41, vormen we 1 betalende parkeerplaats om naar een parkeerplaats P-30 (max. 30 min).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het bord E9a “max. 30min. ”maandag t.e.m. zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen. 


Artikel 5

§1 In de Ten Akkerdreef, t.h.v. huisnummer 101, verwijderen we 1 P-30 parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E9a “max. 30min”. ”maandag t.e.m. zaterdag van 9 tot 19u”.


Artikel 6

In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1X – 1Z, verwijderen we 1 parkeerplaats voor bewonersparkeren.


Artikel 7

§1 In de Heulemeersen, t.h.v. de Molenstraat, brengen we brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.


Artikel 8

§1 In de Rekkemsestraat, t.h.v. huisnummer 52-54, brengen we 2 parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische voertuigen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met logo van een stekker en een personenwagen en de bijhorende markering.


Artikel 9

§1 In de Koning Albertstraat, t.h.v. huisnummer 4 (Parkhotel), brengen we ter hoogte van de nieuwe hoofdingang over een afstand van 7m een parkeerverbod aan tussen de garagepoort en het bestaande parkeervak. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep tussen de garagepoort en het bestaande parkeervak. 


Artikel 10

§1 In de Doornstraat voeren we aan de kant van de pare nummers een parkeerverbod in tot aan de parkeervakken ter hoogte van de N8 (nummer 26). Aan de kant van de onpare nummers (nummer 1 tot nummer 11) wordt de parkeerzone onderverdeeld in parkeervakken voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden E1 aan de pare kant en door het markeren van witte parkeerhaken aan de onpare kant. 


Artikel 11

§1 In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) verwijderen we de huidige oversteekplaats voor voetgangers (ter hoogte van de schoolingang halfweg het straatdeel)) en verplaatsen we deze naar de zuidelijke hoek van de straat (andere schoolingang).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de huidige oversteekplaats en het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan op de nieuwe locatie.


Artikel 12

§1 In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) passen we het bestaande onderbord voor het busparkeren aan aan de geldende schooluren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanvullen van het onderbord met de tekst “op woensdag van 11u30 – 12u30”. 


Artikel 13

§1 In de Meiweg (tussen N43 en Hoog Mosscher) laten we het deels parkeren op het trottoir toe voor bussen.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van de parkeerstrook op het voetpad en door het plaatsen van het bord E9d.


Artikel 14

§1 In de Steenbakkersstraat, t.h.v. huisnummer 10, verwijderen we de “Zoen-en-Vroem”-zone (parkeerverbod).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het verkeersbord E1 en de arcering.


Artikel 15

§1 In de Zeger van Heulestraat, ter hoogte van de parking OC de Vonke, laten we een schoolstraat toe.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een nadar met C3-bord tijdens de geldende uren.


Artikel 16

§1 In de Izegemsestraat, t.h.v. de Weversstraat, duiden we het afslagverbod aan (eenrichting Weversstraat).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden C31a+M12 en C31b+M12 in de Izegemsestraat, ter hoogte van de Weversstraat. 


Artikel 17

§1 In de Hoveniersstraat, t.h.v. het woonerfpleintje, duiden we het afslagverbod naar de zijarm (eenrichting van Min Tacklaan nar Hoveniersstraat toe) aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het bord C31b+M12. 


Artikel 18

§1 In Rijsland, vanaf nummer 12 tot nummer 24 en vanaf nummer 23 tot nummer 33 voeren we het woonerfstatuut in. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het bord F12a en F12b.


Artikel 19

§1 In de Pyfferoenstraat, t.h.v. de Mariakerk, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.


Artikel 20

In de Izegemsestraat, t.h.v. de Watermolenstraat, vervangen we de huidige “pedalo” fietsenstallingen door fietsenstallingen type “nietjes” en in de Watermolenstraat brengen we 4 bijkomende fietsenstallingen type “nietjes” aan.


Artikel 21

In de Spinnerijkaai, t.h.v. huisnummer 4 (Ajko-boot),brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan en plaatsen we een paaltje ter hoogte van de trap van de Ajko-boot zodat voertuigen vóór de trap parkeren.


Artikel 22

§1 In de Passionistenlaan, tegenover huisnummer 72, verwijderen we het parkeervak ter hoogte van de fietskluis.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen van de signalisatie (bord E9e) tot voor de fietskluis.