Terug
Gepubliceerd op 19/04/2023

2023_CBS_00700 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
di 11/04/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2023_CBS_00700 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_00700 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 24-22, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de oorspronkelijke aanvrager is overleden.


In de Hoge Dreef, t.h.v. huisnummer 10 (inrit naar Preetjes Molen), verduidelijken we de doodlopende weg.

Reden: om te vermijden dat personen en voertuigen geblokkeerd raken. 


In de Hazelaarstraat korten we het eenrichtingsverkeer in met 50 meter. Het eenrichtingsverkeer begint dan net voorbij de inrit parking BNP Paribas. 

Reden: voor bereikbaarheid parking BNP Paribas (bij frequent laden en lossen ter hoogte van de Schouwburg).


In de Wevelgemsevoetweg vervangen we de uitzondering van het toegangsverbod door ‘uitgez. aangelanden’ ipv ‘uitgez. landbouwvoertuigen’ naar aanleiding van de aanleg van een tractorsluis.

Reden: de aanleg van een tractorsluis vóór de bocht komende van de Driekerkenstraat vereist een uitzondering voor aangelanden omwille van de bereikbaarheid met een gewone auto (via Kruiskouter) van de aanpalende landerijen (voor de landbouwer) en het gebouw Vandewiele. Alle overige autoverkeer blijft verboden. Dit verbod wordt fysisch afgedwongen door de tractorsluis.


In de Zeger Van Heulestraat, tussen spoorweg en Lage Dreef, voeren we zone 30 in.

Reden: naar aanleiding van de heraanleg van het kruispunt met de Lage Dreef is afgesproken om de fietszone te laten starten aan dit kruispunt en om de zone 30 uit te breiden tot aan de spoorweg. In deze drukke straat met lintbebouwing en gemengd verkeer is een zone 30 aangewezen. De betrokken bewoners worden hierover ingelicht. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 24-22, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 2

§1 In de Hoge Dreef, t.h.v. huisnummer 10 (inrit naar Preetjes Molen), verduidelijken we de doodlopende weg.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van het bord F45 aan de ingang van dit weggetje.


Artikel 3

§1 In de Hazelaarstraat korten we het eenrichtingsverkeer in met 50 meter. Het eenrichtingsverkeer begint dan net voorbij de inrit parking BNP Paribas. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord C1 M12 met onderbord “50m” ter hoogte van de Waterpoort en door het aanbrengen van een bord C1 M12 net voorbij de parking van BNP Paribas.


Artikel 4

§1 In de Wevelgemsevoetweg, vervangen we de uitzondering van het toegangsverbod door ‘uitgez. aangelanden’ ipv ‘uitgez. landbouwvoertuigen’ naar aanleiding van de aanleg van een tractorsluis.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het vervangen van het onderbord ‘uitgez landbouwvoertuigen’ bij het bord C3M12 door een onderbord ‘uitgez. aangelanden’ en door het verplaatsen van die signalisatie (oostkant) tot vóór de  tractorsluis vóór de bocht komende van de Driekerkenstraat.


Artikel 5

§1 In de Zeger Van Heulestraat, tussen spoorweg en Lage Dreef, voeren we zone 30 in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door de verplaatsing van de F4-borden.