Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

2023_CBS_00304 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/02/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Carlo Daelman, algemeen directeur

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2023_CBS_00304 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_00304 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Bergstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we 1 P30 parkeerplaats aan.

Reden: Op vraag van de nabijgelegen bakkerij.


Op Walle, t.h.v. huisnummer 12-14, brengen we 1 P30 parkeerplaats aan.

Reden: Op vraag van de nabijgelegen fruithandel.


In het verlengde van de Burgemeester Nolfstraat, t.h.v. het nieuwe gerechtsgebouw, brengen we op het 1e parkeervak 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: Voor algemeen gebruik.


In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 17-19, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats en brengen we een parkeerverbod aan van 3 meter rechts bij het uitrijden van de garage.

Reden: om het uitrijden van het appartemensgebouw mogelijk te maken. 


In de Molentjesstraat, t.h.v. huisnummer 21, brengen we een parkeerverbod aan van 3 meter aan beide zijden van de uitrit.

Reden: Als voertuigen te dicht bij de uitrit parkeren, wordt uitrijden onmogelijk dor de smalle rijweg.


In de Kwabrugstraat, t.h.v. de Jules Baertstraat, brengen we, vóór de oversteekplaats voor voetgangers (kant onpare nrs), een puntarcering aan van 5 meter.

Reden: Voor de veiligheid van overstekende voetgangers. 


In de Meiweg, t.h.v. huisnummer 1A, brengen we, vóór de oversteekplaats voor voetgangers, een puntarcering aan van 5 meter.

Reden: Voor de veiligheid van overstekende voetgangers. 


In de Garenstraat, tegenover motorhandel Stroker (kant onpare nrs), brengen we, vóór de parkeerstrook , een puntarcering aan van 2 meter.

Reden: Fout geparkeerde voertuigen blokkeren de doorgang voor strooiwagens en andere vrachtwagens. 


In de Deerlijksestraat, t.h.v. huisnummer 72, onderbreken we de parkeerstrook over een lengte van 5 meter. 

Reden: Nieuwe situatie na verbouwingswerken.


In de Oude Ieperseweg, t.h.v. huisnummer 67, verwijderen we 1 parkeerplaats.

Reden: markering nieuwe fietspaden.


In de Volksvertegenwoordiger Tahonstraat , aan de kant van de pare huisnummers, brengen we een parkeerverbod aan. 

Reden: Op vraag van de buurtbewoners. 


De trage weg tussen Bosstraat en Sint-Anna wordt verboden/verhinderd voor gemotoriseerd verkeer.

Reden: onveilige verkeerssituatie


In de Morinnestraat, t.h.v. de doorsteek Morinnestraat - Langwater, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. 

Reden: Voor de veiligheid van overstekende voetgangers en wegens het ontbreken van een voetpad kant Langwater .


In de Bergstraat, t.h.v. parking Vandecasteele, brengen we een verkeersbord F49 aan aan beide zijden van de oversteekplaats voor voetgangers.

Reden: Om de oversteekplaats voor voetgangers beter te accentueren.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Bergstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we 1 P30 parkeerplaats aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 2

§1 Op Walle, t.h.v. huisnummer 12-14, brengen we 1 P30 parkeerplaats aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 3

§1 In het verlengde van de Burgemeester Nolfstraat, t.h.v. het nieuwe gerechtsgebouw, brengen we op het 1e parkeervak 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 4

§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 17-19, verwijderen we 1 P30-parkeerplaats en brengen we een parkeerverbod aan van 3 meter rechts bij het uitrijden van de garage.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min”. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en het aanbrengen van een gele onderbroken streep van 3 meter rechts bij het uitrijden van de garage.


Artikel 5

§1 In de Molentjesstraat, t.h.v. huisnummer 21, brengen we een parkeerverbod aan van 3 meter aan beide zijden van de uitrit.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep van 3 meter aan beide zijden van de uitrit.


Artikel 6

§1 In de Kwabrugstraat, t.h.v. de Jules Baertstraat, brengen we, vóór de oversteekplaats voor voetgangers (kant onpare nrs), een puntarcering aan van 5 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 5 meter links naast de oversteekplaats voor voetgangers.


Artikel 7

§1 In de Meiweg, t.h.v. huisnummer 1A, brengen we, vóór de oversteekplaats voor voetgangers, een puntarcering aan van 5 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 5 meter links vóór  de oversteekplaats voor voetgangers.


Artikel 8

§ In de Garenstraat, tegenover motorhandel Stroker (kant onpare nrs), brengen we, vóór de parkeerstrook , een puntarcering aan van 2 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een verdrijvingsvlak van 2 meter achter het laatste parkeervak.


Artikel 9

§1 In de Deerlijksestraat, t.h.v. huisnummer 72, onderbreken we de parkeerstrook over een lengte van 5 meter. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van 2 toegetrokken parkeerhaken ter hoogte van de oprit. 


Artikel 10

§1 In de Oude Ieperseweg, t.h.v. huisnummer 67, verwijderen we 1 parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de markeringen.


Artikel 11

§1 In de Volksvertegenwoordiger Tahonstraat , aan de kant van de pare huisnummers, brengen we een parkeerverbod aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van een verkeersborden E1 met X-onderbord.


Artikel 12

§1 De trage weg tussen Bosstraat en Sint-Anna wordt verboden/verhinderd voor gemotoriseerd verkeer.

§2 Deze maatregel zal ter kennisgeving van de weggebruikers worden gebracht door het plaatsen van een verkeersbord C3 met onderbord M12 aan beide toegangen van de trage weg (kant Bosstraat en kant Sint-Anna) en door het plaatsen van 2 flexpaaltjes in de trage weg, aan de kant van de Bosstraat.


Artikel 13

§1 In de Morinnestraat, t.h.v. de doorsteek Morinnestraat - Langwater, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan. 


Artikel 14

In de Bergstraat, t.h.v. parking Vandecasteele, brengen we een verkeersbord F49 aan aan beide zijden van de oversteekplaats voor voetgangers.