Terug
Gepubliceerd op 05/04/2023

2023_CBS_00649 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/03/2023 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ruth Vandenberghe, burgemeester

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur
2023_CBS_00649 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2023_CBS_00649 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

Op Walle, t.h.v. huisnummer 77, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner.


In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 40, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de aanvrager is overleden. 


In de Schildersstraat, t.h.v. huisnummer 10, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: de aanvrager is overleden. 


In de Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 133, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

Reden: de handelszaak is stopgezet.


In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 109-115, verwijderen we de parkeerplaats voor betalend parkeren.

Reden: deze parkeerplaats werd destijds aangevraagd voor een handelszaak die intussen verdwenen is.


In de Klaverstraat, tegenover huisnummer 24, brengen we een parkeerverbod (25m) aan.

Reden: op vraag van de bewoners.


In de Sint-Janslaan, t.h.v. huisnummer 29, brengen we een parkeerverbod aan van 1 meter (blokarcering), rechts bij het uitrijden.

Reden: voertuigen staan te dicht tegen de garage geparkeerd.


In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 26, brengen we een parkeerverbod aan van 1 meter (blokarcering) tussen de 2 opritten.

Reden: de ruimte tussen de 2 opritten is te nauw om te parkeren.


Op de Marionetten, t.h.v. huisnummer 27, brengen we 1 toegetrokken parkeerhaak aan in de parkeerstrook ter hoogte van de oprit.

Reden: voertuigen parkeren momenteel te dicht bij de oprit. 


In de Candeléstraat, schaffen we het beurtelings parkeren af en laten we vrij parkeren toe.

Reden: Op vraag van de Stad Moeskroen.


In de Moorseelsestraat, ter hoogte van de nieuwe doorsteek (Euroshop) Meensesteenweg, werd recent een buurtparking aangelegd. 

Reden: op vraag van de omwonenden.


Op de Dam, tussen IJzerkaai en Budastraat, richting Budastraat, vormen we de gelijkgrondse middenberm om tot een extra rijstrook door middel van een doorlopende en een onderbroken aslijn.

Reden: beletten van het parkeren op de gelijkgrondse middenberm.


In de Steenbakkersstraat, verdelen we de parkeerzone op de gelijkgrondse berm onder in parkeervakken.

Reden: er wordt de vaak te dicht bij de opritten geparkeerd.


In de Vaartstraat, t.h.v. de Veldstraat, voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t; uitgezonderd plaatselijke bediening) in.

Reden: om zwaar sluipverkeer  te weren.


In de Sint-Denijseweg, t.h.v. huisnummer 84, plaatsen we een verkeersspiegel.

Reden: om de zichtbaarheid naar de toegang naar de nieuwe verkaveling (Camiel de Stoopstraat) te verbeteren.


In de Sint-Rochuslaan, t.h.v. huisnummer 90, brengen we een fietskluis aan.

Reden: op vraag van omwonenden.


In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een fietskluis aan.

Reden: op vraag van omwonenden.


Op het Halenplein, t.h.v. de bestaande verharding nr. 11, brengen we 10 fietsenstallingen type “nietjes” aan.

Reden: op vraag van omwonenden en de school.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 Op Walle, t.h.v. huisnummer 77, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 40, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 3

§1 In de Schildersstraat, t.h.v. huisnummer 10, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 4

§1 In de Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 133, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min”. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en de bijhorende markering.


Artikel 5

§1 In de Deken Camerlyncklaan, t.h.v. huisnummer 109-115, verwijderen we de parkeerplaats voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de parkeerautomaat en het verkeersbord E9a ‘betalend’.


Artikel 6

§1 In de Klaverstraat, tegenover huisnummer 24, brengen we een parkeerverbod (25m) aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep over een afstand van 25m.


Artikel 7

§1 In de Sint-Janslaan, t.h.v. huisnummer 29, brengen we een parkeerverbod aan van 1 meter (blokarcering), rechts bij het uitrijden.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 8

§1 In de Jakob van Arteveldelaan, t.h.v. huisnummer 26, brengen we een parkeerverbod aan van 1 meter (blokarcering) tussen de 2 opritten.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door markeren van een verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 9

Op de Marionetten, t.h.v. huisnummer 27, brengen we 1 toegetrokken parkeerhaak aan in de parkeerstrook ter hoogte van de oprit.


Artikel 10

§1 In de Candeléstraat, schaffen we het beurtelings parkeren af en laten we vrij parkeren toe.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E5-E7 (beurtelings parkeren).


Artikel 11

§1 In de Moorseelsestraat, ter hoogte van de nieuwe doorsteek (Euroshop) Meensesteenweg, werd recent een buurtparking aangelegd. 

§2 Deze maatregel zal ter kennisgeving van de weggebruikers worden gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord “parkeerkaart”.


Artikel 12

§1 Op de Dam, tussen IJzerkaai en Budastraat, richting Budastraat, vormen we de gelijkgrondse middenberm om tot een extra rijstrook door middel van een doorlopende en een onderbroken aslijn.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruiker gebracht worden door het aanbrengen van een witte onderbroken streep en een witte doorlopende streep die de rijbaan in rijstroken verdeelt.


Artikel 13

§1 In de Steenbakkersstraat, verdelen we de parkeerzone op de gelijkgrondse berm onder in parkeervakken.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van parkeerhaken in de parkeerzone.


Artikel 14

§1 In de Vaartstraat, t.h.v. de Veldstraat, voeren we een tonnenmaatbeperking (max 5t; uitgezonderd plaatselijke bediening) in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C21 met  onderbord “uitgezonderd plaatselijke bediening”.


Artikel 15

In de Sint-Denijseweg, t.h.v. huisnummer 84, plaatsen we een verkeersspiegel.


Artikel 16

In de Sint-Rochuslaan, t.h.v. huisnummer 90, brengen we een fietskluis aan.


Artikel 17

In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 2, brengen we een fietskluis aan.


Artikel 18

Op het Halenplein, t.h.v. de bestaande verharding nr. 11, brengen we 10 fietsenstallingen type “nietjes” aan.