Terug
Gepubliceerd op 16/09/2022

2022_BURG_00033 - 2022-044 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING IN DE STATIONSOMGEVING

Burgemeesterbeslissing
wo 07/09/2022 - 14:00 bureau
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe

Secretaris

Ruth Vandenberghe
2022_BURG_00033 - 2022-044 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING IN DE STATIONSOMGEVING 2022_BURG_00033 - 2022-044 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING IN DE STATIONSOMGEVING

Motivering

Aanleiding en context

Verwijzende naar:

  • Het bestuurlijk verslag dd. 29 april 2022 en met nummer BS 000306/22 van de lokale politie gericht aan de burgemeester met betrekking tot ernstige en aanhoudende onveiligheid op het openbaar domein en in publiek toegankelijke gebouwen te Kortrijk op de as van het winkelcentrum K in Kortrijk – de stationsomgeving – het Nelson Mandelaplein, voornamelijk veroorzaakt en gepleegd door verschillende jongerenbendes ;
  • Nadere inlichtingen in dat vertrouwelijk verslag waarin de politie meldt dat zij een stijgende problematiek vaststelt van jeugdbendes die andere jongeren afpersen, bedreigen, bestelen met geweld, slaan, verwonden, etc ; dat de politie voorts verneemt dat in veel gevallen slachtoffers zelfs geen aangifte durven doen uit angst voor represailles, waardoor het reële aantal strafbare feiten wellicht veel hoger ligt dan de effectief aangegeven en vastgestelde misdrijven en/of incidenten ;
  • De lange lijst in dat verslag van gewelddelicten en andere criminele feiten, gepleegd sinds maart 2022 op de hogergenoemde as, waarvan de politie weet heeft door aangiftes of eigen vaststellingen ;
  • De eerdere vragen begin dit jaar vanuit het jeugdcentrum Tranzit en het Muziekcentrum aan de politie om oog te hebben voor de problematiek van drugdealers die rond de tieners cirkelen in en rond hun lokalen ; het antwoord daarop van de lokale politie in de vorm van systematische controles door versterkte patrouilles ; de vaststelling dat die massieve politionele aanwezigheid de onveiligheid aldaar toen dadelijk sterk deed dalen ;
  • De vaststelling nu van de politie dat de hogergenoemde problemen blijven aanhouden in de brede stationsbuurt onder de vorm van groepen die geweld noch wapenvertoon schuwen om mensen te intimideren, te bestelen of te slaan ;
  • Een zeer zware vechtpartij op 27 augustus 2022 in de Boerderijstraat in Kortrijk die beslecht werd met messen en waarbij meerdere personen ernstig tot levensgevaarlijk verwond raakten door messteken ; het feit dat een aantal betrokkenen in deze criminele feiten daags voordien al in en rond de Burgemeester Reynaertstraat rondhingen en de quasi zekerheid dat een deel van de animositeit onder deze mensen daar al is gestart ;
  • De bezorgdheid binnen de lokale politie dat de verwondingen die toegebracht werden tijdens deze vechtpartij aanleiding zullen geven tot revanche ; 
  • Het feit dat deze vechtpartij plaats vond binnen het Afghaans milieu en dat onder de Afghanen in Kortrijk al een lange voorgeschiedenis leeft van onderling geweld dat beslecht wordt met blanke wapens ; de ervaring dat deze vetes niet zelden op het openbaar domein rond het station worden uitgevochten ; 
  • De vaststelling van de politie dat zij bij veiligheidsfouilles in de stationsbuurt geregeld blanke wapens aantreft ; dat er een trend bestaat onder jongeren om een mes bij zich te dragen vanuit de wetenschap dat veel anderen dat ook doen en zij zichzelf willen kunnen verdedigen moest het tot een treffen komen ; 
  • Het voornemen van de politie om zulke individuen en groepen in kaart te brengen en de wapens die zij dragen in beslag te nemen ; dat zij zich daartoe genoodzaakt zien om over te gaan tot systematische identiteitscontroles en fouilles ; 
  • De conclusie van de politie dat de bestuurlijke overheid een krachtig signaal dient te geven waardoor mensen met criminele intenties inzien dat verdere verstoring van de openbare orde in de brede stationsbuurt geenszins getolereerd wordt ;
  • Het politionele advies om tijdelijk systematische identiteitscontrole toe te laten van personen die zich binnen die omgeving ophouden ; dat deze maatregel tot doel heeft om daar de openbare rust en veiligheid duurzaam te herstellen ;
  • Het artikel 34 van de Wet op het Politieambt dat voorschrijft in welke omstandigheden en binnen welke voorwaarden de politie identiteitscontroles kan uitvoeren ;
  • Het principe dat identiteitscontroles a priori niet stelselmatig gebeuren maar dat uitzonderlijk, namelijk wanneer bepaalde plaatsen worden bedreigd of bijzondere gebeurtenissen zich voordoen, niet enkel een algemene controle en fouillering van personen toegelaten is maar ook dat die controle van hun identiteit op dusdanige wijze kan georganiseerd en gepland worden dat ze met een zekere stelselmatigheid wordt uitgevoerd ;
  • Het feit dat de overheden van bestuurlijke politie, i.c. de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen ;

Argumentatie

Oordelende dat:

  • Het geen twijfel lijdt dat de openbare orde in de brede stationsomgeving ernstig verstoord wordt door groepen mensen die het openbaar domein en de publiek toegankelijke gebouwen aldaar opzoeken om overlast te veroorzaken en/of straatcriminaliteit te plegen ;
  • Deze groepen verontrustend ernstige feiten plegen door zonder aanleiding argeloze voorbijgangers aan te vallen, opzettelijk te slaan en/of te bestelen ; dat bovendien de criminele intenties van deze mensen pijnlijk duidelijk worden door de frequentie waarbij blanke wapens gedragen, getoond en gehanteerd worden ;
  • De ontoelaatbaar hoge frequentie aan politionele tussenkomsten aldaar en de ernst van de gepleegde feiten onmiskenbaar aantonen dat deze overlast- en criminaliteitsgolf moet beschouwd worden als een bijzondere gebeurtenis die de openbare orde sterk aantast ;
  • Het specifieke karakter van de locatie van de meeste strafbare feiten een zwaarwegend argument is om een forse maatregel op te leggen ; dat de uitgaansbuurt rond het station immers een door tieners en adolescenten zeer druk bezocht stadsdeel is en dat alles in het werk moet worden gesteld om te voorkomen dat deze kwetsbare jeugd het slachtoffer wordt van het wan- en crimineel gedrag van types die er enkel op uit zijn om daar hun agressie bot te vieren ; dat geenszins mag toegelaten worden dat de toestand dermate escaleert dat jongeren noodgedwongen dit stadsdeel mijden omdat straatcriminelen er de plak beginnen zwaaien ;
  • Het risico op revanche na de ernstige gebeurtenissen van 27 augustus 2022 op het publiek domein rond het station reëel lijkt ; 
  • De perimeter bestaande uit de Sint-Jorisstraat, het Stationsplein, de Tolstraat, de Koning Albertstraat, de Stationsstraat, de Burgemeester Reynaertstraat, het Conservatoriumplein, het Casinoplein, het Schouwburgplein, de Spoorweglaan, de Minister Tacklaan, de Bloemistenstraat, de Hoveniersstraat, de Sint-Sebastiaanslaan en de Wandelweg, toneel van deze bijzondere gebeurtenis, moet worden beschouwd als een bijzondere plaats die wordt bedreigd ;
  • Burgers op die plaats beschermd moeten worden tegen deze bijzondere gebeurtenis ; dat een bestuurlijke maatregel zich opdringt om te voorkomen dat zij geconfronteerd worden met overlast en straatcriminaliteit binnen deze perimeter ;
  • Stelselmatige identiteitscontroles in combinatie met veiligheidsfouillering in deze omgeving een gewettigd instrument zijn met het oog op het handhaven van de openbare orde ;



Regelgeving bevoegdheid

De burgemeester is bevoegd.

Besluit

De burgemeesterbeslissing beslist:

Punt 1

besluit dat:

- vanaf heden tot en met 16 oktober 2022 stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de Wet op het Politieambt gelegitimeerd zijn binnen de geografische omschrijving van de Sint-Jorisstraat, het Stationsplein, de Tolstraat, de Koning Albertstraat, de Stationsstraat, de Burgemeester Reynaertstraat, het Conservatoriumplein, het Casinoplein, het Schouwburgplein, de Spoorweglaan, de Minister Tacklaan, de Bloemistenstraat, de Hoveniersstraat, de Sint-Sebastiaanslaan en de Wandelweg te Kortrijk .;