Terug
Gepubliceerd op 19/05/2022

2022_BURG_00032 - 2022-037 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING BINNEN AFGELIJND GEOGRAFISCH GEBIED

Burgemeesterbeslissing
di 17/05/2022 - 17:00 kabinet burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.
2022_BURG_00032 - 2022-037 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING BINNEN AFGELIJND GEOGRAFISCH GEBIED 2022_BURG_00032 - 2022-037 Maatregelen ter bescherming van de burgers tegen verstoringen van de openbare orde en veiligheid - BESLUIT INHOUDENDE HET VERLENEN VAN TOELATING TOT STELSELMATIGE IDENTITEITSCONTROLES EN FOUILLERING BINNEN AFGELIJND GEOGRAFISCH GEBIED

Motivering

Aanleiding en context

Verwijzende naar:

    - Het bestuurlijk verslag dd. 29 april 2022 en met nummer BS 000306/22 van de lokale politie gericht aan de burgemeester met betrekking tot de onveiligheid op het openbaar domein en in publiek toegankelijke gebouwen te Kortrijk op de as van het winkelcentrum K in Kortrijk – de stationsomgeving – het Nelson Mandelaplein, voornamelijk veroorzaakt en gepleegd door verschillende jongerenbendes;

    - Nadere inlichtingen in dat verslag waarin de politie meldt dat zij een problematiek vaststelt van jeugdbendes die andere jongeren afpersen, bedreigen, bestelen met geweld, slaan, verwonden, etc; dat de politie voorts verneemt dat in veel gevallen slachtoffers zelfs geen aangifte durven doen uit angst voor represailles, waardoor het reële aantal strafbare feiten wellicht veel hoger ligt dan de effectief aangegeven en vastgestelde misdrijven en/of incidenten;

    - De lijst in dat verslag van gewelddelicten en andere criminele feiten, gepleegd sinds maart 2022 op de hogergenoemde as, waarvan de politie weet heeft door aangiftes of eigen vaststellingen;

    - De concentratie van heel wat aantrekkingspunten voor jongeren op de genoemde as, te weten b.v. het jeugdcentrum Tranzit, de evenementenhal Depart en de fuifzaal van Tranzit, het zwembad Lago, het park op Kortrijk Weide, de trefplaats rond de vuurkorf op Kortrijk Weide, het scholencomplex van Howest, de uitgaansbuurt rond het station, K in Kortrijk, het station zelf en de bushaltes voor en achter het station, Track, het Muziekcentrum, etc;

    - De eerdere vragen begin dit jaar vanuit het jeugdcentrum Tranzit en het Muziekcentrum aan de politie om oog te hebben voor de problematiek van drugdealers die rond de tieners cirkelen in en rond hun lokalen; het antwoord daarop van de lokale politie in de vorm van systematische controles door versterkte patrouilles; de vaststelling dat die solide politionele aanwezigheid de onveiligheid aldaar toen dadelijk sterk deed dalen;

    - De vaststelling nu van de politie dat de problemen vooral veroorzaakt worden door groepen jongeren die geweld noch wapenvertoon schuwen om mensen te intimideren, te bestelen of te slaan;

    - Het voornemen van de politie om die bendes in kaart te brengen en de wapens die zij dragen in beslag te nemen ; dat zij zich daartoe genoodzaakt zien om over te gaan tot systematische identiteitscontroles en fouillering; 

    - De conclusie van de politie dat de bestuurlijke overheid een krachtig signaal dient te geven waardoor jongeren met criminele intenties inzien dat verdere verstoring van de openbare orde op de hogergenoemde as geenszins getolereerd wordt;

    - Het politionele advies om tijdelijk systematische identiteitscontrole toe te laten van personen die zich binnen die perimeter ophouden ; dat deze maatregel tot doel heeft om op deze as en onmiddellijke omgeving de openbare rust en veiligheid te herstellen;

    - Het artikel 34 van de Wet op het Politieambt dat voorschrijft in welke omstandigheden en binnen welke voorwaarden de politie identiteitscontroles kan uitvoeren;

    - Het principe dat identiteitscontroles a priori niet stelselmatig gebeuren maar dat uitzonderlijk, namelijk wanneer bepaalde plaatsen worden bedreigd of bijzondere gebeurtenissen zich voordoen, niet enkel een algemene controle en fouillering van personen toegelaten is maar ook dat die controle van hun identiteit op dusdanige wijze kan georganiseerd en gepland worden dat ze met een zekere stelselmatigheid wordt uitgevoerd;

    - Het feit dat de overheden van bestuurlijke politie, i.c. de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen;

Argumentatie

Oordelende dat:

    - Het geen twijfel lijdt dat de openbare orde op de as K in Kortrijk – de stationsomgeving – het Nelson Mandelaplein ernstig verstoord wordt door groepen mensen die het openbaar domein en de publiek toegankelijke gebouwen aldaar opzoeken om overlast te veroorzaken en/of straatcriminaliteit te plegen;

    - Deze groepen verontrustend ernstige feiten plegen door zonder aanleiding argeloze voorbijgangers aan te vallen, opzettelijk te slaan en/of te bestelen ; dat bovendien de criminele intenties van deze bendes pijnlijk duidelijk worden door de frequentie waarbij blanke wapens gedragen, getoond en gehanteerd worden;

    - De ontoelaatbaar hoge frequentie aan politionele tussenkomsten aldaar en de ernst van de gepleegde feiten onmiskenbaar aantonen dat deze overlast- en criminaliteitsgolf moet beschouwd worden als een bijzondere gebeurtenis die de openbare orde sterk aantast;

    - Het specifieke karakter van de locatie van de meeste strafbare feiten een zwaarwegend argument is om een forse maatregel op te leggen ; dat het door de aanwezigheid van zoveel aantrekkingspolen voor jongeren immers een door tieners en adolescenten zeer druk bezocht stadsdeel is en dat alles in het werk moet worden gesteld om te voorkomen dat deze kwetsbare jeugd het slachtoffer wordt van het wan- en crimineel gedrag van types die er enkel op uit zijn om daar hun agressie bot te vieren ; dat geenszins mag toegelaten worden dat de toestand dermate escaleert dat jongeren noodgedwongen dit stadsdeel mijden omdat straatcriminelen er de plak beginnen zwaaien;

    - De perimeter bestaande uit de autovrije winkelstraten en dito pleinen, het Schouwburgplein, de Burgemeester Reynaertstraat, de hele stationsomgeving, het Casinoplein, het Conservatoriumplein en het Nelson Mandelaplein, toneel van deze bijzondere gebeurtenis, moet worden beschouwd als een bijzondere plaats die wordt bedreigd;

    - Burgers op die plaats beschermd moeten worden tegen deze bijzondere gebeurtenis; dat een bestuurlijke maatregel zich opdringt om te voorkomen dat zij geconfronteerd worden met overlast en straatcriminaliteit op en rond deze as;

    - Stelselmatige identiteitscontroles in combinatie met veiligheidsfouillering op deze as een gewettigd instrument zijn met het oog op het handhaven van de openbare orde en openbare veiligheid; deze maatregel redelijk en proportioneel is ten aanzien van de thans bestaande situatie;


Regelgeving bevoegdheid

De burgemeester is bevoegd.

Besluit

De burgemeesterbeslissing beslist:

Punt 1

besluit dat:

- vanaf heden tot en met 3 juli 2022 stelselmatige identiteitscontroles en fouillering van personen door de leden van de lokale politiezone Vlas en de leden van de politiediensten waarmee zij samenwerken, in de context van artikel 34 van de Wet op het Politieambt, gelegitimeerd zijn binnen de geografische omschrijving van de autovrije winkelstraten en dito pleinen, het Schouwburgplein, de Burgemeester Reynaertstraat, de hele stationsomgeving, het Casinoplein, het Conservatoriumplein en het Nelson Mandelaplein te Kortrijk zoals aangegeven op het weergegeven plan;

- Beveelt de kennisgeving van deze beslissing aan de lokale politie;

- Beveelt de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig artikel 285 Decreet Lokaal bestuur via de web-toepassing van de stad;

- Tegen dit besluit kan door iedere belanghebbende binnen de 60 dagen na kennisgeving een verzoekschrift tot nietigverklaring of schorsing worden neergelegd bij de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel;