Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook een aantal verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit de cel mobiliteit (team Stadsvernieuwing en omgevingsbeleid) ter goedkeuring voorgelegd.
In de Cederlaan, t.h.v. huisnummer 60, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.
Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.
In de Engelse Wandeling, tegenover huisnummer 62, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap op het eerste langsparkeervak.
Reden: momenteel is er geen parkeerplaats voor personen met een handicap in de buurt.
In de Sint-Amandslaan, t.h.v. huisnummer 26, brengen we 2 P30 parkeerplaatsen aan.
Reden: Op vraag van Groep Ubuntu die werkt met personen met een niet-aangeboren hersenletsel.
In de Kortrijksestraat, t.h.v. bakkerij Soete (huisnummer 371),brengen we 1P30 parkeerplaats aan. Tussen dit P30-parkeervak en de bestaande garage markeren we een puntarcering van 2 meter om de garage te vrijwaren.
Reden: op vraag van Parko, in functie van handhaving en na overleg met de bakkerij.
Op het President Rooseveltplein, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we het parkeervak en brengen we een parkeerverbod aan van 4 meter.
Reden: Op vraag van een bewoner van de naasltiggende garage die in- en uitrijmoeilijkheden ondervindt.
In de Guldensporenlaan, t.h.v. huisnummers 2 en 4, verwijderen we het parkeerverbod ter hoogte van de woningen (naast de garage) en brengen we 1 parkeerplaats aan. Aan de andere kant van de garage brengen we een puntarcering aan ter vervanging van het huidige parkeerverbod.
Reden: op vraag van de bewoner.
In de Graaf Karel de Goedelaan, tussen toegang Veg-I-Tec en parking 4 Howest, brengen we een wettelijke fietsoversteek aan.
Reden: Omwille van de veiligheid van de dwarsende fietsers.
In de Graaf Karel de Goedelaan 2a, vanaf de hoek met de Sint-Martenslaan, brengen we een parkeerverbod aan over een lengte van 30 meter. Tevens bakenen we de parkeerstrook af met een puntarcering.
Reden: Om het uitrijden van de nieuwe site Veg-I-Tec- veilig te laten verlopen.
In de Kloosterstraat breiden we het parkeerverbod (kant pare nrs) uit vanaf Markeplaats
Reden: Op vraag van de politie, in functie van handhaving.
In de Wielewaallaan t.h.v. het Sint-Pauluspad, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. De paaltjes op het Sint-Pauluspad worden verwijderd.
Reden: op vraag van de school.
In de Allartbosweg, t.h.v. de Luingnestraat en N43, bevestigen we de ondergeschiktheid van deze aardeweg.
Reden: Bevestigen van de voorrangsregeling.
In de Rekkemsestraat, tussen brug en Keiweg, verlagen we (binnen de bebouwde kom) de maximum toegelaten snelheid van 70km/u naar 50km/u, zoals in de rest van de straat.
Reden: De Stad Menen verlaagt op haar grondgebied in de Dronckaertstraat (verlengde van de Rekkemsestraat) de maximum toegelaten snelheid van 70km/u naar 50km/u. Voor de duidelijkheid is het logisch dat Kortrijk hetzelfde doet in het wegdeel waar nu nog 70km/u toegelaten is. Menen zou ook een trajectcontrole voorzien op haar grondgebied. In de Rekkemsestraat is reeds een trajectcontrole tussen Keiweg en Ijzerpoort. Het is de bedoeling om ook het wegdeel tussen brug en Keiweg in te lijven bij de trajectcontroles. Dit wordt verder afgestemd met Menen en de politiezones.
In de Magerstraat (tussen Sint-Katharinastraat en Groenestraat) en in de Grysperrestraat, voeren we een tonnenmaatbeperking in (max 5t, uitgez plaatselijke bediening) door uitbreiding van de bestaande zone met tonnenmaatbeperking.
Reden: Onveilige situatie door zwaar verkeer in deze smalle straatjes.
In het Ooievaarspad (tussen N50 en Ooievaarsnest) worden enkel nog voetgangers en fietsers toegelaten.
Reden: Veilige reglementering naar aanleiding van de heraanleg van dit pad.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Cederlaan, t.h.v. huisnummer 60, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 2
§1 In de Engelse Wandeling, tegenover huisnummer 62, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap op het eerste langsparkeervak.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 In de Sint-Amandslaan, t.h.v. huisnummer 26, brengen we 2 P-30 parkeerplaatsen aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van 2 borden E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.
Artikel 4
§1 In de Kortrijksestraat, t.h.v. bakkerij Soete (huisnummer 371),brengen we 1P-30 parkeerplaats aan. Tussen dit P30-parkeervak en de bestaande garage markeren we een puntarcering van 2 meter om de garage te vrijwaren.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen, en door het markeren van een verdrijvingsvlak van 2 meter tussen deze P30-parkeerplaats en de garage.
Artikel 5
§1 Op het President Rooseveltplein, t.h.v. huisnummer 15, verwijderen we het parkeervak en brengen we een parkeerverbod aan van 4 meter.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het parkeervak en het aanbrengen van een gele onderbroken streep over een lengte van 4 meter.
Artikel 6
§1 In de Guldensporenlaan, t.h.v. huisnummers 2 en 4, verwijderen we het parkeerverbod ter hoogte van de woningen (naast de garage) en brengen we 1 parkeerplaats aan. Aan de andere kant van de garage brengen we een puntarcering aan ter vervanging van het huidige parkeerverbod.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers worden gebracht door het verwijderen van de gele onderbroken streep ter hoogte van de woningen en het markeren van 1 parkeerplaats. De gele onderbroken streep aan de andere kant van de garage worden vervangen door een verdrijvingsvlak.
Artikel 7
§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, tussen toegang Veg-I-Tec en parking 4 Howest, brengen we een wettelijke fietsoversteek aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten en het aanbrengen van de verkeersborden F50 enA25.
Artikel 8
§1 In de Graaf Karel de Goedelaan 2a, vanaf de hoek met de Sint-Martenslaan, brengen we een parkeerverbod aan over een lengte van 30 meter. Tevens bakenen we de parkeerstrook af met een puntarcering.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E1 met onderborden Xa en Xb en het markeren van een verdrijvingsvlak ter hoogte van de parkeerstrook.
Artikel 9
§1 In de Kloosterstraat breiden we het parkeerverbod (kant pare nrs) uit vanaf Markeplaats
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen van het bord E1 met onderbord Xa.
Artikel 10
§1 In de Wielewaallaan t.h.v. het Sint-Pauluspad, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan. De paaltjes op het Sint-Pauluspad worden verwijderd.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 11
§1 In de Allartbosweg, t.h.v. de Luingnestraat en N43, bevestigen we ondergeschiktheid van deze aardweg.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van verkeersborden B1 in de Allartbosweg ter hoogte van de Luingnestraat en de N43.
Artikel 12
§1 In de Rekkemsestraat, tussen brug en Keiweg, verlagen we (binnen de bebouwde kom) de maximum toegelaten snelheid van 70km/u naar 50km/u, zoals in de rest van de straat.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden C43 ‘70’.
Artikel 13
§1 In de Magerstraat (tussen Sint-Katharinastraat en Groenestraat) en Grysperrestraat, voeren we een tonnenmaatbeperking in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verplaatsen van de zoneborden C21 “5ton” “uitgezonderd plaatselijke bediening”.
Artikel 14
§1 In het Ooievaarspad (tussen N50 en Ooievaarsnest) worden enkel nog voetgangers en fietsers toegelaten.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de borden C3+ wit onderbord M2 aan beide uiteinden van het pad en het bord F45b ter hoogte van de zijarm (verlengde pad) kant Ooievaarsnest.