Op 17 december 2021 werd het doortrekkersterrein op basis van Burgemeestersbesluit (2021_BURG_00021-2021-021) voor een periode van 6 maanden gesloten. Vanaf 1 september gaat het terrein terug open. Een aantal wijzigingen in de werking worden doorgevoerd met als doel om op het doortrekkersterrein en in de onmiddellijke omgeving ervan, de openbare rust en veiligheid en gezondheid te herstellen en te voorkomen dat die in de toekomst nog kunnen worden verstoord.
Dit dossier behandelt enkele wijzigingen aan de inhoud van de bepalingen van het “Politiereglement aangaande het doortrekkersterrein voor woonwagenbewoners, gelegen aan de Ringlaan 28 te Kortrijk”, zoals vervat in art. 268ter van de Algemene Politieverordening, alsook aan die van de bepalingen van het “Huishoudelijk reglement aangaande het doortrekkersterrein voor woonwagenbewoners, gelegen aan de Ringlaan 28 te Kortrijk”, zoals vervat in Bijlage VI bij de Algemene Politieverordening”.
Na sluiting van het doortrekkersterrein op 17 december 2021 werd in overleg met de Vlaamse Overheid, betrokken diensten en politie afgestemd om de nodige aanpassingen in de werking van het terrein te doen.
Concreet gaat dit over:
Deze voorstellen vragen een wijziging in het huishoudelijk reglement (dat tevens ook deel uitmaakt van het politiereglement).
Daarnaast wordt ook een betaalterminal ter beschikking gesteld zodat doortrekkers maximaal waarborg en verblijf contactloos kunnen betalen, maar waarbij nog steeds de mogelijkheid blijft bestaan voor de doortrekkers om cash te betalen.
De raad gaat over tot de stemming in openbare zitting, waaraan 40 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt:
De raad keurt het volgende besluit goed.
Voorgestelde wijzigingen in het huishoudelijke reglement goed te keuren.
Naast een betaalterminal steeds €250 cash te voorzien zodat waarborg van bewoners bij correct gebruik van het terrein kan terugbetaald worden.
Het politiereglement aan te passen met de wijzigingen van het huishoudelijk reglement.