Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gewestwegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd
In de Wandelweg (R36), t.h.v. de parking aan de tunnel, wordt de bestaande parkeerplaats voor personen met een handicap weggenomen en vervangen door een gewone parkeerplaats. Ter hoogte van de bushalte worden 3 gewone (dwars)parkeerplaatsen omgevormd tot 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Reden: de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap is slecht toegankelijk.
In de Doorniksesteenweg (N50) voeren we een linksafslagverbod voor autoverkeer in ter hoogte van de Sint-Margriete-Houtemlaan. Op de middenberm komen er fysische obstakels om dit linksafslagverbod te ondersteunen. Ook autoverkeer dat uit de Sint-Margriete-Houtemlaan komt, moet verplicht naar rechts de N50 op.
Reden: proefopstelling in het kader van afspraken met AWV omwille van herhaaldelijke ongevallen.
In de Burgemeester Mayeurlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg (N50) vervangen we het bord B1 (voorrang verlenen) door een bord B5 (stopbord). De haaientanden worden vervangen door een stopstreep.
Reden: aanrijdingen van fietsers vermijden.
In de Gentsesteenweg (N43), ter hoogte van de afrit van het jaagpad, laten we fietsers toe om rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood staat op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg. (verkeersbord B22).
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de Wandelweg (R36), t.h.v. de parking aan de tunnel, wordt de bestaande parkeerplaats voor personen met een handicap weggenomen en vervangen door een gewone parkeerplaats. Ter hoogte van de bushalte worden 3 gewone (dwars)parkeerplaatsen omgevormd tot 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van bord E9a en bijhorende markeringen ter hoogte van de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap en door het aanbrengen van 2 borden E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen ter hoogte van de nieuwe parkeerplaatsen.
Artikel 2
§1 In de Doorniksesteenweg (N50) voeren we een linksafslagverbod voor autoverkeer in ter hoogte van de Sint-Margriete-Houtemlaan..Ook autoverkeer dat uit de Sint-Margriete-Houtemlaan komt, moet verplicht naar rechts de N50 op.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C31a met onderbord M12 in de Doorniksesteenweg en door het aanbrengen van verkeersbord D1f met onderbord M12 in de Sint-Margriete-Houtemlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg.
Artikel 3
In de Burgemeester Mayeurlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg (N50) vervangen we het bord B1 (voorrang verlenen) en de dwarsstreep gevormd door witte driehoeken door een bord B5 (stopbord) en een witte dwarsstreep die de plaats aanduidt waar de bestuurders moeten stoppen.
Artikel 4
In de Gentsesteenweg (N43), ter hoogte van de afrit van het jaagpad, brengen we een verkeersbord B22 aan.