Terug
Gepubliceerd op 27/07/2022

2022_CBS_01351 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/07/2022 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen; Philippe De Coene, schepen

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2022_CBS_01351 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2022_CBS_01351 - Verkeerswijzigingen op gewestwegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gewestwegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd 

Argumentatie

In de Wandelweg (R36), t.h.v. de parking aan de tunnel, wordt de bestaande parkeerplaats voor personen met een handicap weggenomen en vervangen door een gewone parkeerplaats. Ter hoogte van de bushalte worden 3 gewone (dwars)parkeerplaatsen omgevormd tot 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Reden: de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap is slecht toegankelijk. 


In de Doorniksesteenweg (N50) voeren we een linksafslagverbod voor autoverkeer in ter hoogte van de Sint-Margriete-Houtemlaan. Op de middenberm komen er fysische obstakels om dit linksafslagverbod te ondersteunen. Ook autoverkeer dat uit de Sint-Margriete-Houtemlaan komt, moet verplicht naar rechts de N50 op.

Reden: proefopstelling in het kader van afspraken met AWV omwille van herhaaldelijke ongevallen.


In de Burgemeester Mayeurlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg (N50) vervangen we het bord B1 (voorrang verlenen) door een bord B5 (stopbord). De haaientanden worden vervangen door een stopstreep.

Reden: aanrijdingen van fietsers vermijden.


In de Gentsesteenweg (N43), ter hoogte van de afrit van het jaagpad, laten we fietsers toe om rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood staat op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg. (verkeersbord B22).

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
  • De publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Wandelweg (R36), t.h.v. de parking aan de tunnel, wordt de bestaande parkeerplaats voor personen met een handicap weggenomen en vervangen door een gewone parkeerplaats. Ter hoogte van de bushalte worden 3 gewone (dwars)parkeerplaatsen omgevormd tot 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van bord E9a en bijhorende markeringen ter hoogte van de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap en door het aanbrengen van 2 borden E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen ter hoogte van de nieuwe parkeerplaatsen.


Artikel 2

§1 In de Doorniksesteenweg (N50) voeren we een linksafslagverbod voor autoverkeer in ter hoogte van de Sint-Margriete-Houtemlaan..Ook autoverkeer dat uit de Sint-Margriete-Houtemlaan komt, moet verplicht naar rechts de N50 op.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C31a met onderbord M12 in de Doorniksesteenweg en door het aanbrengen van verkeersbord D1f met onderbord M12 in de Sint-Margriete-Houtemlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg.


Artikel 3

In de Burgemeester Mayeurlaan ter hoogte van de Doorniksesteenweg (N50) vervangen we het bord B1 (voorrang verlenen) en de dwarsstreep gevormd door witte driehoeken door een bord B5 (stopbord) en een witte dwarsstreep die de plaats aanduidt waar de bestuurders moeten stoppen. 


Artikel 4

In de Gentsesteenweg (N43), ter hoogte van de afrit van het jaagpad, brengen we een verkeersbord B22 aan.