Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd.
In de IJzerfrontlaan, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
Reden: De aanvrager is overleden.
In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 150, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.
Reden: op vraag van enkele bewoners uit de buurt.
In de Louis Verweestraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we het eerste linker parkeervak
Reden: het parkeervak heeft niet de vereiste minimumafmetingen.
In de Elfde Novemberlaan, ter hoogte van de pijpenkop aan de basisschool (Halenplein), markeren we de huidige schuinparkeervakken en voeren we parkeerverbod in vanaf van de doorsteek tot aan deze dwarsparkeervakken.
Reden: wildparkeren (onder andere van vrachtwagens) beletten.
In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1, markeren we een extra bewonersparkeerplaats.
Reden: Vroeger was er een garage t.h.v. huisnummer 1. Nu deze garage verwijderd werd kan er daar een bewonersparkeerplaats aangebracht worden.
In de Sint-Martens-Latemlaan, ter hoogte van huisnummer 1 en 3 en op de oostelijke hoek met de Emiel Clauslaan voeren we parkeerverbod in.
Reden: de gelijkgrondse berm fungeert daar plaatselijk als voetpad en beletten dat er te dicht bij het kruispunt wordt geparkeerd.
In de Graaf Karel de Goedelaan, vanaf huisnummer 14 tot aan huisnummer 44-46, voeren we parkeerverbod in.
Reden: wildparkeren beletten op de te smalle grasberm en vóór inritten.
In de Baaistraat, aan de kant van de onpare nummers, brengen we parkeerverbod aan in de parkeerstrook van 17m nabij de bushalte vlak vóór het kruispunt met de Beeklaan.
Reden: om de zichtbaarheid van het zebrapad en het kruispunt te verhogen
In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we een blokarcering tussen twee garages aan.
Reden: de ruimte tussen de twee garages is te nauw om te parkeren.
De fietsstraat Sint-Anna wordt hoofdweg waarbij de zijwegen met de Bosstraat en de Don Boscolaan en de zijarmen (onder andere Kimpemolenpad) ondergeschikt worden.
Reden: het is veiliger (en logischer) dat een fietsstraat hoofdweg is.
In de Morinnestraat, 50 meter verwijderd van huisnummer 61, leggen we een verkeersdrempel aan (naar aanleiding van de asfalteringswerken).
Reden: trager verkeer en ontmoedigen sluipverkeer
In de Leeuw van Vlaanderenlaan, kant pare huisnrs, voeren we een breedtebeperking in van max. 2,2 meter.
Reden: vrachtwagens rijden zich vast in dit smalle weggedeelte.
In de Hector Casteleinstraat, t.h.v. de Rode Dreef, plaatsen we 2 oranje flexpaaltjes op de rijweg om het eenrichtingsverkeer te accentueren.
Reden: (vracht)verkeer respecteert het eenrichtingsverkeer niet.
In de Ambassadeur Baertlaan, ter hoogte van de voetgangersdoorsteken nabij Boevekerke, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.
Reden: voetgangersverbinding tussen Vlasakker /Ecolab (Kulak) en Lange Munte (terrein achter crematorium)
In Casimirvest, tussen huisnummer 1 en Rekollettenstraat, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.
Reden: om fietsen reglementair te stallen in het woonerf.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
Artikel 1
§1 In de IJzerfrontlaan, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van bord E9a en bijhorende markeringen.
Artikel 2
§1 In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 150, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.
Artikel 3
§1 In de Louis Verweestraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we het eerste linker parkeervak
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak ter hoogte van het oorspronkelijke parkeervak.
Artikel 4
§1 In de Elfde Novemberlaan, ter hoogte van de pijpenkop aan de basisschool (Halenplein), markeren we de huidige schuinparkeervakken en voeren we parkeerverbod in vanaf van de doorsteek tot aan deze dwarsparkeervakken.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van parkeerhaken bij de schuinparkeervakken en door het aanbrengen van een gele onderbroken streep tussen de doorsteek en de schuinparkeervakken.
Artikel 5
§1 In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1, markeren we een extra bewonersparkeerplaats.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de voorziene markering.
Artikel 6
§1 In de Sint-Martens-Latemlaan, ter hoogte van huisnummer 1 en 3 en op de oostelijke hoek met de Emiel Clauslaan voeren we parkeerverbod in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van verkeersborden E1 en door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak op de hoek over een lengte van 5 meter.
Artikel 7
§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, vanaf huisnummer 14 tot aan huisnummer 44-46, voeren we parkeerverbod in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van verkeersborden E1.
Artikel 8
§1 In de Baaistraat, aan de kant van de onpare nummers, brengen we parkeerverbod aan in de parkeerstrook van 17m nabij de bushalte vlak vóór het kruispunt met de Beeklaan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak op de parkeerstrook.
Artikel 9
§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we een blokarcering tussen twee garages aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak tussen huisnummer 4 en 2A.
Artikel 10
§1 De fietsstraat Sint-Anna wordt hoofdweg waarbij de zijwegen met de Bosstraat en de Don Boscolaan en de zijarmen (onder andere Kimpemolenpad) ondergeschikt worden.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door plaatsen van verkeersborden B15 in de hoofdweg Sint-Anna en verkeersborden B1 in alle ondergeschikte zijwegen. In de zijwegen wordt een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken gemarkeerd.
Artikel 11
§1 In de Morinnestraat, 50 meter verwijderd van huisnummer 61, leggen we een verkeersdrempel aan (naar aanleiding van de asfalteringswerken).
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersdrempel en het plaatsen van 2 verkeersborden A14 met onderbord “100m” en 2 verkeersborden F87 bij de verkeersdrempel zelf.
Artikel 12
§1 In de Leeuw van Vlaanderenlaan, kant pare huisnrs., voeren we een breedtebeperking in van max. 2,2 meter.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C27 “maximaal 2,2 meter” in de Leeuw van Vlaanderenlaan ter hoogte van de Groeningelaan. In de Groeningelaan wordt een verkeersbord C31b geplaatst met blauw onderbord “+2,2 meter breed”.
Artikel 13
In de Hector Casteleinstraat, t.h.v. de Rode Dreef, plaatsen we 2 oranje flexpaaltjes op de rijweg om het eenrichtingsverkeer te accentueren.
Artikel 14
§1 In de Ambassadeur Baertlaan, ter hoogte van de voetgangersdoorsteken nabij Boevekerke, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 15
In Casimirvest, tussen huisnummer 1 en Rekollettenstraat, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.