Terug
Gepubliceerd op 27/07/2022

2022_CBS_01350 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/07/2022 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen; Philippe De Coene, schepen

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2022_CBS_01350 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2022_CBS_01350 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de IJzerfrontlaan, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: De aanvrager  is overleden. 


In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 150, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van enkele bewoners uit de buurt.


In de Louis Verweestraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we het eerste linker parkeervak 

Reden: het parkeervak heeft niet de vereiste minimumafmetingen.


In de Elfde Novemberlaan, ter hoogte van de pijpenkop aan de basisschool (Halenplein), markeren we de huidige schuinparkeervakken en voeren we parkeerverbod in vanaf van de doorsteek tot aan deze dwarsparkeervakken.

Reden: wildparkeren (onder andere van vrachtwagens) beletten. 


In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1, markeren we een extra bewonersparkeerplaats.

Reden: Vroeger was er een garage t.h.v. huisnummer 1. Nu deze garage verwijderd werd kan er daar een bewonersparkeerplaats aangebracht worden. 


In de Sint-Martens-Latemlaan, ter hoogte van huisnummer 1 en 3 en op de oostelijke hoek met de Emiel Clauslaan voeren we parkeerverbod in.

Reden: de gelijkgrondse berm fungeert daar plaatselijk als voetpad en beletten dat er te dicht bij het kruispunt wordt geparkeerd. 


In de Graaf Karel de Goedelaan, vanaf huisnummer 14 tot aan huisnummer 44-46, voeren we parkeerverbod in.

Reden: wildparkeren beletten op de te smalle grasberm en vóór  inritten.


In de Baaistraat, aan de kant van de onpare nummers, brengen we parkeerverbod aan in de parkeerstrook van 17m nabij de bushalte vlak vóór het kruispunt met de Beeklaan.

Reden: om de zichtbaarheid van het zebrapad en het kruispunt te verhogen


In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we een blokarcering tussen twee garages aan.

Reden: de ruimte tussen de twee garages is te nauw om te parkeren. 


De fietsstraat Sint-Anna wordt hoofdweg waarbij de zijwegen met de Bosstraat en de Don Boscolaan en de zijarmen (onder andere Kimpemolenpad) ondergeschikt worden.

Reden: het is veiliger (en logischer) dat een fietsstraat hoofdweg is. 


In de Morinnestraat, 50 meter verwijderd van huisnummer 61, leggen we een verkeersdrempel aan (naar aanleiding van de asfalteringswerken).

Reden: trager verkeer en ontmoedigen sluipverkeer


In de Leeuw van Vlaanderenlaan, kant pare huisnrs, voeren we een breedtebeperking in van max. 2,2 meter.

Reden: vrachtwagens  rijden zich vast in dit smalle weggedeelte.


In de Hector Casteleinstraat, t.h.v. de Rode Dreef, plaatsen we 2 oranje flexpaaltjes op de rijweg om het eenrichtingsverkeer te accentueren.

Reden: (vracht)verkeer respecteert het eenrichtingsverkeer niet.


In de Ambassadeur Baertlaan, ter hoogte van de voetgangersdoorsteken nabij Boevekerke,  brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

Reden: voetgangersverbinding tussen  Vlasakker /Ecolab (Kulak) en Lange Munte (terrein achter crematorium)


In Casimirvest, tussen huisnummer 1 en Rekollettenstraat, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.

Reden: om fietsen reglementair te stallen in het woonerf.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de IJzerfrontlaan, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 2

§1 In de Steenstraat, t.h.v. huisnummer 150, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Louis Verweestraat, t.h.v. huisnummer 1, verwijderen we het eerste linker parkeervak 

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak ter hoogte van het oorspronkelijke parkeervak.


Artikel 4

§1 In de Elfde Novemberlaan, ter hoogte van de pijpenkop aan de basisschool (Halenplein), markeren we de huidige schuinparkeervakken en voeren we  parkeerverbod in vanaf van de doorsteek tot aan deze dwarsparkeervakken.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van parkeerhaken bij de schuinparkeervakken en door het aanbrengen van een gele onderbroken streep tussen de doorsteek en de schuinparkeervakken.


Artikel 5

§1 In de Blekersstraat, t.h.v. huisnummer 1, markeren we een extra bewonersparkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de voorziene markering.


Artikel 6

§1 In de Sint-Martens-Latemlaan, ter hoogte van  huisnummer 1 en 3 en op de oostelijke hoek met de Emiel Clauslaan  voeren we parkeerverbod in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van  verkeersborden E1 en door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak  op de hoek  over een lengte van 5 meter.


Artikel 7

§1 In de Graaf Karel de Goedelaan, vanaf huisnummer 14 tot aan huisnummer 44-46, voeren we parkeerverbod in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het plaatsen van verkeersborden E1.


Artikel 8

§1 In de Baaistraat, aan de kant van de onpare nummers, brengen we parkeerverbod aan in de parkeerstrook van 17m nabij de bushalte vlak vóór het kruispunt met de Beeklaan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak op de parkeerstrook.


Artikel 9

§1 In de Oude-Vestingsstraat, t.h.v. huisnummer 4, brengen we een blokarcering tussen twee garages aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak tussen huisnummer 4 en 2A.


Artikel 10

§1 De fietsstraat Sint-Anna wordt hoofdweg waarbij de zijwegen met de Bosstraat en de Don Boscolaan en de zijarmen (onder andere Kimpemolenpad) ondergeschikt worden.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door plaatsen van verkeersborden B15 in de hoofdweg Sint-Anna en  verkeersborden B1 in alle ondergeschikte zijwegen. In de zijwegen wordt een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken gemarkeerd.


Artikel 11

§1 In de Morinnestraat, 50 meter  verwijderd  van huisnummer 61, leggen we een verkeersdrempel aan (naar aanleiding van de asfalteringswerken).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersdrempel en het plaatsen van 2 verkeersborden A14 met onderbord “100m” en 2 verkeersborden F87 bij de verkeersdrempel zelf.


Artikel 12

§1 In de Leeuw van Vlaanderenlaan, kant pare huisnrs., voeren we een breedtebeperking in van max. 2,2 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord C27 “maximaal 2,2 meter” in de Leeuw van Vlaanderenlaan ter hoogte van de Groeningelaan. In de Groeningelaan wordt een verkeersbord C31b geplaatst met blauw onderbord “+2,2 meter breed”.


Artikel 13

In de Hector Casteleinstraat, t.h.v. de Rode Dreef, plaatsen we 2 oranje flexpaaltjes op de rijweg om het eenrichtingsverkeer te accentueren.


Artikel 14

§1 In de Ambassadeur Baertlaan, ter hoogte van de voetgangersdoorsteken nabij Boevekerke,  brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 15

In Casimirvest, tussen huisnummer 1 en Rekollettenstraat, brengen we 4 fietsenstallingen type “nietjes” aan.