Terug
Gepubliceerd op 19/10/2022

2022_CBS_01811 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/10/2022 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Ronse, schepen

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2022_CBS_01811 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2022_CBS_01811 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

In de Bellegemsestraat, t.h.v. huisnummer 154, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.


In de Sionlaan, t.h.v. huisnummer 39, brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden.


In de Kuurnsesteenweg, t.h.v. huisnummer 31, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

Reden: De aanvrager is verhuisd. 


In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 48, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

Reden: na de heraanleg  is er geen ruimte meer voor een dergelijke parkeerplaats.


In de Neerbeekstraat, t.h.v. huisnummer 44, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

Reden: deze parkeerplaats werd aangelegd ten behoeve van een zelfstandige activiteit. Deze is nu gestopt.


In de André Devaerelaan, t.h.v. huisnummer 52-54, brengen we 1 blokarcering aan tussen de garages.

Reden: momenteel is er een parkeerhaak gemarkeerd, maar deze zorgt voor verwarring en belet de bewoners om veilig in- en uit hun garage te rijden. 


In de Stasegemsestraat, t.h.v. de nieuwe uitrit parking van de Korenbloem, verwijderen we de parkeerhaken en brengen we aan beide zijden van de uitrit een puntarcering aan.

Reden: met de realisatie van de nieuwe uitrit is de parkeersituatie gewijzigd. We willen vermijden dat voertuigen parkeren voor deze uitrit. 


In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 42, brengen we 1 blokarcering aan tussen de garages.

Reden: op vraag van de bewoner die moeilijkheden ondervindt bij het in- en uitrijden van zijn garage door geparkeerde voertuigen.


In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 34, brengen we een 1 blokarcering aan tussen de garages.

Reden: op vraag van de bewoner die moeilijkheden ondervindt bij het in- en uitrijden van zijn garage door geparkeerde voertuigen.


In de Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 134-136, brengen we een 1 blokarcering aan tussen de garages.

Reden: op vraag van de bewoner die moeilijkheden ondervindt bij het in- en uitrijden van zijn garage door geparkeerde voertuigen.


In de Processiestraat, t.h.v. huisnummer 5-6 brengen we een parkeerverbod aan.

Reden: de straat is te smal om te kruisen als er voertuigen geparkeerd staan.


In de Jakob Van Arteveldelaan, t.h.v. de Groeningelaan, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

Reden: omwille van de vele overstekende schoolkinderen. 


In de Smokkelpotstraat voeren we een zone 30 in.

Reden: Om de snelheid in de Smokkelpotstraat (lokale wijkontsluitingsweg) te verlagen en de risico’s ter hoogte van de kruispunten met voorrang van rechts te verminderen, is het logisch dat deze straat (max 50km/u) hetzelfde snelheidsregime krijgt als de omliggende zone 30-straten. 

De bewoners worden hierover ingelicht.


In Sint-Anna, tussen de Kanunnik Maesstraat en Smokkelpotstraat, voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Smokkelpotstraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten.

Reden: Dit eenrichtingsverkeer is een tijd van kracht geweest tijdens de eerste fase van de werken N43. We kregen diverse positieve reacties op dit eenrichtingsverkeer en ook  de politie en de scholen staan positief tegenover dit eenrichtingsverkeer.  Dit stuk St-Anna is in feite te smal voor dubbelrichtingsverkeer en op de top van de helling is er geen zicht op tegenliggers wat soms tot gevaarlijke situaties leidt.  De omweg die dit eenrichtingsverkeer veroorzaakt voor verkeer vanuit het zuiden is ook beperkt, zeker als gebruik gemaakt wordt van het hogere wegennet. 

Momenteel is er omwille van dezelfde werken N43 nog eenrichting in een deel St-Anna in de omgekeerde rijrichting, maar na de werken is het de bedoeling het voorgestelde stuk eenrichting definitief in te voeren.

De betrokken bewoners worden nog ingelicht. 


In de voetgangerszone bestaande uit volgende straten: Korte Steenstraat, Lange Steenstraat, Steenpoort, Grijze Zustersstraat, Nedervijver, Overbekeplein, Grote Kring, , Voorstraat, Potterijstraat, Sint-Jansstraat, Lekkerbeetstraat, Sionstraat, Wijngaardstraat, Twaalf Apostelenstraat, gedeelte Veemarkt en Sint-Niklaasstraat voeren we op zaterdagnamiddag een fietsverbod in tussen 14u en 18u.

Reden: In de voetgangerszone is het op zaterdagnamiddag te druk omwille van de vele shoppers. Dit veroorzaakt te veel conflictsituaties met (snelrijdende) fietsers.  


In de Groeningelaan, t.h.v. huisnummer 9, verwijderen we 2 parkeerplaatsen voor bewoners en brengen we 10 fietsenstallingen type “nietjes” aan.

Reden: De huidige fietsenstalling staat steeds overvol. 

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Bellegemsestraat, t.h.v. huisnummer 154, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Sionlaan, t.h.v. huisnummer 39, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met mindervaliden-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Kuurnsesteenweg, t.h.v. huisnummer 31, verwijderen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 4

§1 In de Jan Breydellaan, t.h.v. huisnummer 48, verwijderen we de P-30 parkeerplaats (parkeerplaats max 30min).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 5

§1 In de Neerbeekstraat, t.h.v. huisnummer 44, verwijderen we de P-30 parkeerplaats (parkeerplaats max 30min).

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a en bijhorende markeringen.


Artikel 6

§1 In de André Devaerelaan, t.h.v. huisnummer 52-54, brengen we een 1 blokarcering tussen de garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de parkeerhaak en het markeren van een 1 verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 7

§1 In de Stasegemsestraat, t.h.v. de nieuwe uitrit parking van de Korenbloem, verwijderen we de parkeerhaken en brengen we aan beide zijden van de uitrit een puntarcering aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de parkeerhaken en het markeren van een 2 verdrijvingsvlaken van telkens 2 meter.


Artikel 8

§1 In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 42, brengen we 1 blokarcering aan tussen de garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van 1 verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 9

§1 In de Burgemeester Danneelstraat, t.h.v. huisnummer 34, brengen we een 1 blokarcering aan tussen de garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een 1verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 10

§1 In de Hugo Verriestlaan, t.h.v. huisnummer 134-136, brengen we 1 blokarcering aan tussen de garages.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een 1 verdrijvingsvlak van 1 meter.


Artikel 11

§1 In de Processiestraat, t.h.v. huisnummer 5-6 brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep ter hoogte van de huisnummers 5-6.


Artikel 12

§1 In de Jakob Van Arteveldelaan, t.h.v. de Groeningelaan, brengen we een oversteekplaats voor voetgangers aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Artikel 13

§1 In de Smokkelpotstraat voeren we een zone 30 in.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruiker gebracht worden door het herschikken van de verkeersborden F4a en F4b zodat de Smokkelpotstraat opgenomen wordt in de zone 30.


Artikel 14

§1 In Sint-Anna, tussen de Kanunnik Maesstraat en Smokkelpotstraat, voeren we eenrichtingsverkeer in waarbij alle verkeer nog toegelaten wordt in de richting van de Smokkelpotstraat. In de omgekeerde richting worden enkel nog fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs toegelaten.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden F19M18, C1M12 en C31M12.


Artikel 15

§1 In de voetgangerszone bestaande uit volgende straten: Korte Steenstraat, Lange Steenstraat, Steenpoort, Grijze Zustersstraat, Nedervijver, Overbekeplein, Grote Kring, Voorstraat, Potterijstraat, Sint-Jansstraat, Lekkerbeetstraat, Sionstraat, Wijngaardstraat, Twaalf Apostelenstraat, gedeelte Veemarkt en Sint-Niklaasstraat voeren we op zaterdagnamiddag een fietsverbod in tussen 14u en 18u

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanpassen van de verkeersborden F103 en F105 met vermelding onder het fietsembleem “uitgez. zat. van 14u tot 18u”. 


Artikel 16

§1 In de Groeningelaan, t.h.v. huisnummer 9, verwijderen we 2 parkeerplaatsen voor bewoners en brengen we 10 fietsenstallingen type “nietjes” aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E9a “bewoners – van maandag tot vrijdag van 19u tot 9u, zaterdag, zondag en feestdagen” en bijhorende markeringen, en door het aanbrengen van 10 fietsenstallingen type “nietjes”.