Terug
Gepubliceerd op 01/12/2022

2022_CBS_02079 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/11/2022 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Weydts, schepen

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2022_CBS_02079 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2022_CBS_02079 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit team Mobiliteit en parkeren of vanuit team Publieke ruimte ter goedkeuring voorgelegd. 

Argumentatie

Op de parking Ghellinckdreef, t.h.v. de Mgr. Delaerestraat, brengen we in het eerste parkeervak (rechtover huisnummer 10), 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: Ten behoeve van bezoekers van park Ter Ghellinck.


In de Beverlaai, t.h.v. de Condédreef (zijgevel nr. 55 Condédreef), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

Reden: Er zijn momenteel geen parkeerplaatsen voor personen met een handicap aanwezig in de omgeving.


In de Loofstraat, tegenover huisnummer 28, vormen we 3 P-30 parkeerplaatsen om naar gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

Reden: Deze parkeerplaatsen werden destijds aangebracht ten behoeve van het ziekenhuis. Het ziekenhuis is intussen verdwenen.


In de Hemelrijkstraat, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

Reden: stopzetting handelsactiviteit. 


Op het Juweliersplein, t.h.v. de top op het binnenplein, brengen we een parkeerverbod aan.

Reden: geparkeerde voertuigen hinderen het doorgaand verkeer.


In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. kruispunt Doorniksesteenweg, duiden we het parkeerverbod anders aan (vervanging onderbroken aslijn door onderbroken gele strepen aan weerszijden).

Reden: voertuigen parkeren nu te dicht bij het kruispunt.


In de Schaapsdreef, komende van ’t Hoge aan de rechterkant, ter hoogte van huisnummers 4-6-6A, brengen we, tussen de rijweg en het fietspad, een 3-tal oranje paaltjes aan.

Reden: beletten dat kruisende voertuigen op het verhoogde fietspad gaan rijden ingeval van geparkeerde auto’s aan de overzijde.

Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over  verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 Op de parking Ghellinckdreef, t.h.v. de Mgr. Delaerestraat , brengen we in het eerste parkeervak (rechtover huisnummer 10), 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-symbool en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Beverlaai, t.h.v. de Condédreef (zijgevel nr. 55 Condédreef), brengen we 1 parkeerplaats voor personen met een handicap aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-symbool en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Loofstraat, tegenover huisnummer 28, vormen we 3 P-30 parkeerplaatsen om naar gewone parkeerplaatsen voor betalend parkeren.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de borden E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 4

§1 In de Hemelrijkstraat, t.h.v. huisnummer 21, verwijderen we de P-30 parkeerplaats.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van het bord E9a “max. 30min. ”maandag tem zaterdag van 9 tot 19u” en bijhorende markeringen.


Artikel 5

§1 Op het Juweliersplein, t.h.v. de top op het binnenplein, brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het markeren van een gele onderbroken streep over een lengte van 20 lopende meter.


Artikel 6

§1 In de Burgemeester Mayeurlaan, t.h.v. kruispunt Doorniksesteenweg, brengen we een parkeerverbod aan.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het verwijderen van de onderbroken aslijn en het markeren van een gele onderbroken streep aan weerszijden over een afstand van 25m.


Artikel 7

In de Schaapsdreef, komende van ’t Hoge aan de rechterkant, ter hoogte van huisnummers 4-6-6A, brengen we, tussen de rijweg en het fietspad, een 3-tal oranje paaltjes aan.