Terug
Gepubliceerd op 15/12/2022

2022_GR_00194 - Belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen

Gemeenteraad
ma 05/12/2022 - 19:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Helga Kints, voorzitter; Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Vincent Van Quickenborne, raadslid; Moniek Gheysens, raadslid; Cathy Matthieu, raadslid; Pieter Soens, raadslid; Koen Byttebier, raadslid; Roel Deseyn, raadslid; Hannelore Vanhoenacker, raadslid; Mohamed Ahouna, raadslid; Liesbet Maddens, raadslid; Carol Leleu, raadslid; Mattias Vandemaele, raadslid; David Wemel, raadslid; Philippe Avijn, raadslid; Tiene Castelein, raadslid; Wouter Vermeersch, raadslid; Veronique Decaluwe, raadslid; Nicolas Beugnies, raadslid; Niels Lybeer, raadslid; Lien Claassen, raadslid; Nawal Maghroud, raadslid; Tine Soens, raadslid; Maxim Veys, raadslid; Philippe Dejaegher, raadslid; Jacques Demeersseman, raadslid; Carmen Ryheul, raadslid; Lies Vercaemst, raadslid; Mia Cattebeke, raadslid; Benjamin Vandorpe, raadslid; Dieter D’Alwein, raadslid; Christiane Vannieuwenhuyze, raadslid; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jean de Béthune, raadslid

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Helga Kints, voorzitter
2022_GR_00194 - Belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen 2022_GR_00194 - Belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen vast te stellen, op te heffen of te wijzigen.

Argumentatie

Net als alle steden en gemeenten wordt ook stad Kortrijk geconfronteerd met de gevolgen van de torenhoge inflatie. Er werd beslist de tarieven van de belastingen te indexeren vanaf het moment dat de laatste tariefaanpassing is gebeurd. Indien de laatste aanpassing langer is geleden, is de indexering hoger dan wanneer er recent een aanpassing was. Er is ook beslist om voortaan de tarieven jaarlijks aan te passen op basis van de reële evolutie van de index. Op die manier evolueren uitgaven en ontvangsten in dezelfde richting. In reële termen bekeken (koopkracht) betreft dit geen tariefverhoging, maar een status quo gezien de inkomens (wedden, pensioenen, uitkeringen…) ook toenemen met de index.

Er wordt voorgesteld het belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 5 juli 2021 punt 8, op te heffen en opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2023.

De stad heft deze belasting in het kader van de financiële toestand van de gemeente.

Regelgeving bevoegdheid

De GR is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Punt 1

Het belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrum van Kortrijk als volgt vast te stellen:

Artikel 1:

Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 heft stad Kortrijk een jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke commerciële oppervlakte van individuele vestigingen in het kernwinkelgebied van de stad.

Artikel 2:

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de commerciële vestiging, gelegen binnen de vastgelegde gebiedsomschrijving zoals beschreven in artikel 5, uitbaat.

Onder commerciële vestiging in de zin van dit reglement dient te worden verstaan:

Handelszaken (klein- en groothandel), commerciële dienstverstrekkers (financiële en zakelijke diensten), ambachten en horecazaken.

Artikel 3:

De belasting is niet verschuldigd:

- wanneer de natuurlijk of rechtspersoon gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten;
- door de beoefenaars van vrije beroepen;
- door niet-commerciële dienstverstrekkers;
- wanneer de natuurlijke of rechtspersoon een pand, dat opgenomen werd in de stedelijke database 'Kortrijk Zaait', gebruikt onder de vorm van een gebruiksovereenkomst die afgesloten werd in het kader en onder de voorwaarden van 'Kortrijk Zaait'.

Voor de uitbaters van commerciële vestigingen die hinder ondervinden naar aanleiding van grote infrastructuurwerken in de stad met een duur van minimaal 2 maanden doch maximaal 4 maanden wordt 50% vrijstelling van de heffing toegekend, wie meer dan 4 maanden getroffen wordt door werken bekomt 100% vrijstelling van de heffing.
Het gebied waarbinnen de vrijstelling van toepassing is, zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden na advies van de bevoegde stedelijke directies.
Onder hinder wordt begrepen: sterk verminderde toegankelijkheid ten gevolge van werken.

Artikel 4:

De belasting is verschuldigd per vestiging.

Deze belasting wordt berekend op basis van het aantal vierkante meter commerciële oppervlakte van de vestiging. Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien.

Onder commerciële oppervlakte wordt bedoeld elke ruimte, vanaf de toegangsdeur, die voor het publiek rechtstreeks of visueel toegankelijk (bv. etalageruimtes) is (excl. terrassen, sanitaire ruimten, afgesloten stockageruimte en aparte inkom- en traphallen).

Voor hotels wordt de ruimte, die voor alle gasten vrij toegankelijk is, zijnde het tavernegedeelte en de receptie, voor de toepassing van dit reglement als commerciële ruimte beschouwd. Kamers en vergader- of seminariefaciliteiten vallen hier niet onder.

Het tarief voor aanslagjaar 2023 bedraagt:

1)  Voor commerciële ruimten van 0 – 99 m²: 270,00 euro
2) Voor commerciële ruimten van 100 – 249 m²: 405,00 euro
3) Voor commerciële ruimten van 250 – 499 m²: 540,00 euro
4) Voor commerciële ruimten van 500 – 999 m²: 675,00 euro
5) Voor commerciële ruimten van 1000 – 1499 m² : 810,00 euro
6) Voor commerciële ruimten van 1500 – 1999 m²: 945,00 euro
7) Voor commerciële ruimten van 2000 – 2499 m²: 1.080,00 euro
8) Voor commerciële ruimten van 2500 – 2999 m²: 1.215,00 euro
9) Voor commerciële ruimten van 3000 m² en meer: 1.350,00 euro

Het bedrag van de belasting wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex via onderstaande formule:

Artikel 5:

De gebiedsomschrijving wordt vastgesteld als volgt:

Budastraat t.e.m. 23-26
Doorniksestraat
Graanmarkt
Grijze Zusterstraat
Grote Kring
Grote Markt
Jozef Vandaleplein
Kleine Sint-Jansstraat
Korte Steenstraat
Lange Steenstraat
Leiestraat
Lekkerbeetstraat
Nedervijver
O.-L.-Vrouwestraat
Overbekeplein
Potterijstraat
Rijselsestraat
Schouwburgplein
Sint-Janslaan
Sint-Jansstraat
Sint-Maartenskerkstraat
Sint-Maartenkerkhof
Sint-Michielsplein
Sionstraat
Slachthuisstraat
Steenpoort
Twaalfapostelenstraat
Veemarkt
Vlasmarkt
Voorstraat
Wijngaardstraat
Zwevegemsestraat t.e.m. 45-62

Artikel 6:

De belasting is steeds ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.
De stopzetting of vermindering van de activiteit in de loop van het aanslagjaar, evenals de vermindering van de oppervlakte tijdens dezelfde periode, geven geen aanleiding tot enige belastingvermindering.

Artikel 7:

De belastingplichtige ontvangt van het stadsbestuur een brief met de login-gegevens en de gegevens die bij het stadsbestuur gekend zijn waarop de belasting zal gevestigd worden. Als deze gegevens niet correct zijn, moeten de wijzigingen via het e-loket doorgegeven worden binnen een periode van één maand vanaf de verzending van de brief.
De belastingplichtigen die geen brief hebben ontvangen zijn niettemin verplicht om spontaan de nodige gegevens aan het stadsbestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen vaststellen.
Spontane aangiften kunnen schriftelijk of via mail (onderneeminkortrijk@kortrijk.be) worden ingediend.


Artikel 8:

§1 Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 vastgestelde termijn of bij laattijdige, onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het stadsbestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

§2 Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

§3 De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

§4 De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 10%. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

Artikel 9:

De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de aangestelde beëdigde ambtenaren van de Stad Kortrijk. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel. 

Artikel 10:

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 11:

De belasting wordt ingekohierd op naam van de natuurlijke persoon of rechtspersoon, die volgens artikel 2 van deze belastingverordening belastingplichtig is.

Artikel 12:

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen (t.a.v. directie Financiën). Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging. De indiening moet op straffe van verval gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via de website van stad Kortrijk in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

Artikel 13:

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Verwijl- en moratoriumintresten zijn op deze belasting van toepassing zoals inzake rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 14:

De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Punt 2

Bij de inwerkingtreding van dit belastingreglement wordt het reglement dat vastgesteld werd door de gemeenteraad in zitting van 5 juli 2021 punt 8 opgeheven.

Punt 3

Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.