Terug
Gepubliceerd op 15/12/2022

2022_GR_00172 - Belasting op afgifte van administratieve stukken (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen

Gemeenteraad
ma 05/12/2022 - 19:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Helga Kints, voorzitter; Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Vincent Van Quickenborne, raadslid; Moniek Gheysens, raadslid; Cathy Matthieu, raadslid; Pieter Soens, raadslid; Koen Byttebier, raadslid; Roel Deseyn, raadslid; Hannelore Vanhoenacker, raadslid; Mohamed Ahouna, raadslid; Liesbet Maddens, raadslid; Carol Leleu, raadslid; Mattias Vandemaele, raadslid; David Wemel, raadslid; Philippe Avijn, raadslid; Tiene Castelein, raadslid; Wouter Vermeersch, raadslid; Veronique Decaluwe, raadslid; Nicolas Beugnies, raadslid; Niels Lybeer, raadslid; Lien Claassen, raadslid; Nawal Maghroud, raadslid; Tine Soens, raadslid; Maxim Veys, raadslid; Philippe Dejaegher, raadslid; Jacques Demeersseman, raadslid; Carmen Ryheul, raadslid; Lies Vercaemst, raadslid; Mia Cattebeke, raadslid; Benjamin Vandorpe, raadslid; Dieter D’Alwein, raadslid; Christiane Vannieuwenhuyze, raadslid; Carlo Daelman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jean de Béthune, raadslid

Secretaris

Carlo Daelman, algemeen directeur

Voorzitter

Helga Kints, voorzitter
2022_GR_00172 - Belasting op afgifte van administratieve stukken (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen 2022_GR_00172 - Belasting op afgifte van administratieve stukken (2023-2025) - Opheffen en opnieuw vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen vast te stellen, op te heffen of te wijzigen.

Argumentatie

Net als alle steden en gemeenten wordt ook stad Kortrijk geconfronteerd met de gevolgen van de torenhoge inflatie. Er werd beslist de tarieven van de belastingen te indexeren vanaf het moment dat de laatste tariefaanpassing is gebeurd. Indien de laatste aanpassing langer is geleden, is de indexering hoger dan wanneer er recent een aanpassing was. Er is ook beslist om voortaan de tarieven jaarlijks aan te passen op basis van de reële evolutie van de index. Op die manier evolueren uitgaven en ontvangsten in dezelfde richting. In reële termen bekeken (koopkracht) betreft dit geen tariefverhoging, maar een status quo gezien de inkomens (wedden, pensioenen, uitkeringen…) ook toenemen met de index.

Er wordt voorgesteld het belastingreglement op afgifte van administratieve stukken vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 2 december 2019 punt 16 op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2023.

De stad heft deze belasting in het kader van de financiële toestand van de gemeente.

Regelgeving bevoegdheid

De GR is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Punt 1

Het belastingreglement op afgifte van administratieve stukken als volgt vast te stellen:

Artikel 1:

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2:

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het attest of document door het stadsbestuur op aanvraag wordt uitgereikt.

Artikel 3: De belasting wordt als volgt bepaald:

A. Op de afgifte van EID (elektronische identiteitskaarten) (incl. spoedprocedures):
     
Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 5 euro belasting

B. Op de afgifte van reispassen aan personen vanaf de leeftijd van 18 jaar (incl. spoedprocedures):
     Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 15 euro belasting

C. Op de afgifte van reispassen aan personen jonger dan 18 jaar (incl. spoedprocedures):
     Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 10 euro belasting

D. Op de afgifte van een elektronische vreemdelingenkaart (incl. spoedprocedures):
    
Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 5 euro belasting

E. Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen (incl. spoedprocedures):
    Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 5 euro belasting

F. Elektronische identiteitskaarten voor kinderen jonger dan 12 jaar (Kids ID) verschuldigd door de aanvrager die het ouderlijk gezag uitoefent over het betrokken kind (incl. spoedprocedures):
    Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 1 euro belasting

G. Activeren van een duplicaat van de pincode:
     Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 5 euro belasting

H. Aflevering nieuw Europees rijbewijs:
     Ingevolge het KB van 23 juni 2010 tot wijziging van het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (B.S 01 juli 2010).
     Voorlopig rijbewijs (of duplicaat) – Nieuw Europees rijbewijs (of duplicaat):
     Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 10 euro belasting

     Internationaal rijbewijs:
     Kostprijs aangerekend door de hogere overheid vermeerderd met 10 euro belasting

De aanvraag van een rijbewijs i.k.v. de verlenging van de geldigheidsduur van het rijbewijs categorie A3, A, B, B+E en G (groep 1= o.a. CARA-patiënten, diabetespatiënten, …) om medische redenen is gratis.

I. Op de afgifte van allerlei andere getuigschriften, uittreksels, afschriften aan de hand van het bevolkingsregister, vreemdelingenregister, het wachtregister of de registers van de burgerlijke stand, bewijs van goed gedrag en zeden, levensbewijs: gratis

J. Wettiging van handtekening: gratis

K. Eensluidend verklaren van een fotokopie: gratis


Het bedrag van de belasting wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex via onderstaande formule:

Artikel 4:

Zijn van belasting vrijgesteld:
De stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur worden afgegeven.

Artikel 5:

De belasting moet bij afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Bij niet-betaling van deze contant te betalen belasting, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.

Artikel 6:

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen (t.a.v. directie Financiën). Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening kan enkel gebeuren door verzending of door overhandiging. De indiening moet op straffe van verval gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via de website van stad Kortrijk in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

Artikel 7:

Verwijl- en moratoriumintresten zijn op deze belasting van toepassing zoals inzake rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 8:

De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting.

Punt 2

Bij de inwerkingtreding van dit belastingreglement wordt het reglement dat vastgesteld werd door de gemeenteraad in zitting van 2 december 2019 punt 16 opgeheven.

Punt 3

Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.