Terug
Gepubliceerd op 22/06/2022

2022_CBS_01088 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/06/2022 - 15:00 nieuwe schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ruth Vandenberghe, burgemeester; Wout Maddens, schepen; Axel Weydts, schepen; Axel Ronse, schepen; Wouter Allijns, schepen; Bert Herrewyn, schepen; Kelly Detavernier, schepen; Stephanie Demeyer, schepen; Philippe De Coene, schepen; Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Petra Verhenne, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Ruth Vandenberghe, burgemeester
2022_CBS_01088 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren 2022_CBS_01088 - Verkeerswijzigingen op gemeentewegen - vaststellen aanvullend verkeersreglement - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Via meldingen en andere communicatiemiddelen werden wij op de hoogte gesteld van verschillende verkeersproblemen in Kortrijk. Deze verkeersproblemen werden behandeld en gebundeld in een lijst met verkeerswijzigingen op gemeentewegen. Daarnaast worden soms ook een aantal verkeerswijzigingen rechtstreeks vanuit de cel mobiliteit (team Stadsvernieuwing en omgevingsbeleid) ter goedkeuring voorgelegd.

Argumentatie

In de Kalvariestraat, t.h.v. huisnummer 15, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

Reden: op vraag van de bewoner die voldoet aan de voorwaarden. 


In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 20, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

Reden: Wegens verschillende aanvragen in de buurt. 


In de Aalbeeksestraat, t.h.v. de landbouwgrond (naast huisnummer 1), brengen we 2 parkeerhaken aan ter hoogte van de oprit van de landbouwgrond.

Reden: om te verhinderen dat geparkeerde wagens de toegang tot de landbouwgrond verhinderen.


In de Pervijzestraat, t.h.v. huisnummer 1, korten we de parkeerstrook met 2 meter in.

Reden: vrijwaren van de inrit. 


In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 20, brengen we aan beide zijden van de uitrit een parkeerverbod aan van 3 meter.

Reden: vrachtwagens rijden de oprit achteruit op en geparkeerde wagens staan te dicht bij de oprit.


In de Hoogweg, komende van de Bissegemsestraat brengen we aan de kant van de onpare nummers een parkeerverbod aan over een lengte van 10 meter.

Reden: Wagens staan te dicht bij het kruispunt geparkeerd. 


In de Kortestraat brengen we een parkeerverbod aan en accentueren we het doodlopende karakter van de straat.

Reden: op vraag van de bewoners, om de verkeers- en parkeersituatie te verduidelijken.


Juridische grond

De volgende regelgeving is hierop van toepassing:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982, en op artikel 29, gewijzigd bij de wet van 9 juni 1978;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 18 september 1991 en 14 mei 2002 (art. 2);
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 19 december 1991 en 14 mei 2002 (art. 6.5 en 9);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
  • het raadsbesluit van 11 februari 2019 waarin bepaald werd dat ‘aanvullende reglementen over verkeerswijzigingen” worden opgenomen in het ‘dagelijks bestuur’ waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
  • de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid

Het CBS is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Punt 1

Artikel 1

§1 In de Kalvariestraat, t.h.v. huisnummer 15, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 2

§1 In de Theodoor Sevenslaan, t.h.v. huisnummer 20, brengen we 1 parkeerplaats aan voor personen met een handicap.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een bord E9a met handicap-embleem en de voorziene markeringen.


Artikel 3

§1 In de Aalbeeksestraat, t.h.v. de landbouwgrond (naast huisnummer 1), brengen we 2 parkeerhaken aan ter hoogte van de oprit van de landbouwgrond.

§2 deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door markeren van een witte dichtgetrokken parkeerhaak aan beide zijden van de oprit van de landbouwgrond.


Artikel 4

§1 In de Pervijzestraat, t.h.v. huisnummer 1, korten we de parkeerstrook met 2 meter in.


Artikel 5

§1 In de Molenstraat, t.h.v. huisnummer 20, brengen we aan beide zijden van de uitrit een parkeerverbod aan van 3 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep van 3 meter aan beide zijden van de uitrit. 


Artikel 6

§1 In de Hoogweg, komende van de Bissegemsestraat brengen we aan de kant van de onpare nummers een parkeerverbod aan over een lengte van 10 meter.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een gele onderbroken streep over een lengte van 10 meter.


Artikel 7

§1 In de Kortestraat brengen we een parkeerverbod aan en accentueren we het doodlopende karakter van de straat.

§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van een verkeersbord E1 en F45.