De peiling met de voorstellen rond parkeren en circuleren in de wijk werd eind mei 2021 door gebiedswerking (Trui Dejonghe) gehouden bij alle betrokken bewoners (68 brievenbussen) van Molenmote, de Plaatsmolenstraat en de Fressendestraat.. Ze konden reageren via mail of via Kortrijk Spreekt. Er kwamen 15 reacties binnen (= 22% respons), waarvan 7 negatief. In de bewonersbrief werd ook gemeld dat wie niet reageerde, instemde met de voorstellen. Los van de randbemerkingen kunnen we stellen dat ruim 90% van de bewoners geen bezwaar heeft tegen de voorgestelde maatregelen. Enkel in Molenmote zijn de meningen over de parkeerregeling in hun straat te verdeeld.
We stellen dan ook volgende maatregelen voor die we tevens zouden meedelen in een tweede bewonersbrief (zie bijlage 3):
In Molenmote wensen we dubbelrichtingsverkeer te behouden om de eenrichtingsstraten niet teveel te belasten en om teveel omrijden te vermijden.
- de Plaatsmolenstraat, aan de kant van de pare huisnrs (2->12)
- de Fressendestraat, aan de kant van de onpare huisnrs (1->13).
We stellen voor om (voorlopig) geen parkeerregeling in Molenmote in te voeren waardoor er daar in principe geen auto’s op rijweg of voetpad mogen staan. Er kan uiteraard wel geparkeerd worden op de (gelijkgrondse) parkeerberm centraal in de straat of op de (gelijkgrondse) parkeerberm in de Plaatsmolenstraat.
Om het aantal verkeersborden wat te beperken, zouden we geen parkeerverbodsborden (E1) (cfr bewonersbrief 1 in bijlage 1) aanbrengen omdat we verwachten dat dit verbod vanzelf zal nageleefd worden.
De volgende regelgeving is hierop van toepassing:
In de nieuwe woonwijk Plaatsmolenstraat te Rollegem zijn er af en toe doorgangsproblemen, zeker met grotere voertuigen, naar aanleiding van de vrij hoge parkeerdruk en het ontbreken van een passende parkeer- en circulatieregeling. Om bij hun woning (met een tweede wagen) te kunnen parkeren, vragen meerdere bewoners om hun voortuin te mogen verharden maar door de maximale toegelaten verharding in een voortuin, moeten we oplossingen zoeken op het openbaar domein. Het verharden van een voortuin is gelimiteerd, deze regelgeving is opgenomen in de Algemene stedenbouwkundige verordening van de stad Kortrijk en de goedgekeurde verkaveling. De meeste huizen beschikken in principe over twee plaatsen voor wagens (in de garage en op oprit), maar in realiteit worden veel garages gebruikt als (fiets)berging. De tweede wagen komt dan op het openbaar domein terecht. Bijna altijd is dat dan op het voetpad omdat de rijweg slechts 5,04m breed is (tussen de boordstenen). Dit is in feite zo’n halve meter te smal om wettelijk op de rijweg te kunnen parkeren.
In samenwerking met gebiedswerking hielden we een peiling onder de bewoners waarbij eenrichtingsverkeer en voetpadparkeren werd voorgesteld (bewonersbrief 1 in bijlage 1 en resultaten peiling in bijlage 2).
Art 1.
§1 In een deel van de Plaatsmolenstraat (tussen Molenmote en Fressendestraat) en in de Fressendestraat voeren we eenrichtingsverkeer in (uitgezonderd fietsers, speedpedelecs en bromfietsen klasse A). In de Plaatsmolenstraat blijft alle verkeer toegelaten in de richting van de Fressendestraat en in de Fressendestraat in de richting van Molenmote.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van het verkeersbord F19M18 in de Plaatsmolenstraat ter hoogte van Molenmote en van het verkeersbord C1M12 in de Fressendestraat ter hoogte van Molenmote.
Art 2.
§1 In de Fressendestraat (tegenover de woningen nrs 44 –> 26) voeren we verplicht parkeren op de verhoogde berm in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden E9e (begin en einde).
Art 3.
§1 In de Plaatsmolenstraat, aan de kant van de pare huisnrs (2->12) en in de Fressendestraat, aan de kant van de onpare huisnrs (1->13) voeren we verplicht parkeren deels op het trottoir in.
§2 Deze maatregel zal ter kennis van de weggebruikers gebracht worden door het aanbrengen van de verkeersborden E9f (begin en einde).