Welkom op deze digitale zitting van de gemeenteraad.
- Verontschuldigingen:
Schepen Kelly Detavernier.
Wil uw aanwezigheid bevestigen door in de chat te typen: “aanwezig”. Op basis daarvan zal uw aanwezigheid genoteerd worden.
Voornaamste afspraken digitale raad
Ik herhaal de belangrijkste afspraken van deze digitale raadszitting:
- Wil de volledige zitting blijven volgen, van zodra u bent aangemeld. Indien u de online zitting uitzonderlijk toch (tijdelijk) moet verlaten, gelieve dit dan mee te delen via de chatfunctie. Als u terug deelneemt, dient u dit eveneens via de chat te melden.
- Zet uw microfoon gedempt (mute). Enkel als u het woord krijgt van mij als voorzitter, mag u uw micro terug aanzetten (unmute). Als u niet langer aan het woord bent, dan dempt u opnieuw uw micro. Dit is van belang voor de kwaliteit van de geluidsopname en tevens om iedereen toe te laten de vergadering te kunnen volgen.
- Indien u het woord wil vragen, typt u ‘ik wil het woord’ in de chat. U neemt pas het woord als u dit krijgt van mij en zet dan pas uw microfoon aan.
- Wil er ook voor zorgen dat e-decision open staat. Eventuele hoofdelijke stemmingen zullen via e-decision verlopen.
-Nieuwjaarswensen
Zoals afgesproken met de fractieleiders geef ik aan het begin van deze zitting graag het woord aan de burgemeester namens het college en aan elke fractieleider voor de nieuwjaarswensen. Ik stel voor dat we daarbij de fracties overlopen van groot naar klein: team burgemeester, CD&V, Sp.a, VB, Groen en N-VA.
- Agenda:
Er zijn 9 interpellaties ingediend die u mocht ontvangen met de aanvullende agenda:
Beperkte interpellaties
In openbare zitting:
IR 1 Interpellatie van raadslid Benjamin Vandorpe: Beperkte Interpellatie: update stand van zaken verzakking Diksmuidekaai ter hoogte van K-Tower.
IR 2 Voorstel tot beslissing van raadslid Wouter Vermeersch: Voorstel tot beslissing: Vlaamse burgemeestersjerp.
IR 3 Interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch: Beperkte Interpellatie: Knip Bissegem.
IR 4 Interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch: Beperkte Interpellatie: Park N50c.
IR 5 Interpellatie van raadslid Benjamin Vandorpe: Beperkte Interpellatie: Circulatieplan Binnenstad.
IR 6 Interpellatie van raadslid David Wemel: Beperkte Interpellatie: naar een actievere en sociaal rechtvaardige aanpak van leegstand en verkrotting.
IR 7 Voorstel tot beslissing van raadslid Carmen Ryheul: Kortrijkse bands als wachtmuziek voor wie belt naar meldpunt 1777.
IR 8 Interpellatie van raadslid Hannelore Vanhoenacker: Worden we de stad met de hoogste vaccinatiegraad van Vlaanderen?
In besloten zitting:
IR 9 Interpellatie van raadslid Mia Cattebeke: Beperkte Interpellatie: 'Never change a winning team?
- Mededelingen:
Aan alle raadsleden werd aan huis een pin met het nieuwe stadslogo bezorgd alsook het boek “Van Johny Turbo tot Amenra’.
Raadslid Wouter Vermeersch verwijst naar twee brieven van de gouverneur. In de eerste brief schrijft de gouverneur dat de procedure voor het indienen van interpellaties voor alle raadsleden dezelfde moet zijn. Verder schrijft de gouverneur dat hij het bestuur verzocht heeft om de bepalingen uit het huishoudelijk reglement te respecteren bij het beantwoorden van mondelinge vragen. Het raadslid verwijst in dit verband naar de intentie om het huishoudelijk reglement aan te passen. Naar aanleiding van de stemming over de Koning Leopold II-laan en de Cyriel Verschaevestraat schrijft de gouverneur in zijn tweede brief dat er strikt genomen door de voorzitter gevraagd had moeten worden of er iemand de stemming wenst. Raadslid Wouter Vermeersch vraagt om in de toekomst de regels correct toe te passen zodat de rechten van de oppositiepartijen gevrijwaard blijven.
Voorzitter Helga Kints antwoordt dat het debat over de aanpassing van het huishoudelijk reglement wordt gevoerd in het bureau van de fractieleiders. Verder merkt de voorzitter op dat de gouverneur ook uitdrukkelijk vermeldde dat er geen redenen zijn om op te treden tegen de stad. De voorzitter engageert zich om de regels zo correct mogelijk toe te passen.
- Activiteiten:
Gezien de verstrengde maatregelen staan er de komende weken geen evenementen gepland.
- Goedkeuring notulen:
Er worden geen opmerkingen geformuleerd over de notulen van de zitting van 7 en 14 december 2020. De notulen van deze raadszittingen zijn derhalve goedgekeurd.
-Discussie- en hamerpunten:
Vóór de aanvang van deze zitting werd voor volgende punten een bespreking gevraagd (discussiepunten): 2, 3, 4, 6, 7.
Over punten 2 en 10 moet geheim gestemd worden.
De overige punten waarvoor geen bespreking werd gevraagd, waarover niet geheim gestemd moet worden, zijnde de punten 1, 5, 8 en 9 worden geacht eenparig te zijn goedgekeurd.
Raadslid Hannelore Vanhoenacker verwijst naar het feit dat er helaas geen raad voor maatschappelijk welzijn is omdat er geen punten op de agenda staan. Ze merkt op dat de CD&V-fractie reeds verschillende malen heeft aangehaald dat ze het sociaal beleid van de stad prioritair vinden. Het raadslid roept op om de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn van binnen uit te stofferen zodat het sociaal beleid van de stad bovenaan op de agenda kan komen te staan.
Conform artikel 20 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, voleindigt de opvolger het mandaat van het lid dat hij opvolgt.
Mevrouw Cathérine Matthieu doet afstand van haar mandaat.
De heer Philippe Avijn is bereid om het mandaat op te nemen in opvolging van Mattias Vandemaele.
De heer Philippe Dejaegher is bereid om het mandaat in opvolging van Tine Soens op te nemen.
Het komt aan de gemeenteraad toe om akte te nemen van deze opvolgingen van rechtswege.
- de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus
- het KB van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elk gemeenteraad van de leden van de politieraad
- PLP 2 van 21 december 2000 betreffende de verkiezing van de leden van de politieraad in een meergemeentenzone
De gemeenteraad verkoos in zitting van 3 januari 2019 de heer Mattias Vandemaele als effectief lid van de politieraad van de PZ VLAS, mevrouw Cathérine Matthieu als eerste opvolger en de heer Philippe Avijn als tweede opvolger.
Op 16 december 2020 diende de heer Mattias Vandemaele zijn ontslag in als politieraadslid.
De gemeenteraad verkoos in zitting van 3 januari 2019 mevrouw Tine Soens als effectief lid van de politieraad van de PZ VLAS, de heer Philippe Dejaegher als eerste opvolger en mevrouw Kelly Detavernier als tweede opvolger.
Op 2 december 2020 diende mevrouw Tine Soens haar ontslag in als politieraadslid.
akte te nemen van de opvolging van rechtswege van de heer Mattias Vandemaele door de heer Philippe Avijn als effectief lid van de politieraad van de PZ VLAS.
akte te nemen van de opvolging van rechtswege van mevrouw Tine Soens door de heer Philippe Dejaegher als effectief lid van de politieraad van de PZ VLAS.
De heer Vincent Van Quickenborne nam ontslag als bestuurder.
Bij gevolg ligt thans zijn vervanging voor.
Dit conform artikel 21 van de statuten.
De gemeenteraad besliste in zitting van 9 oktober 2017 de heer Vincent Van Quickenborne voor te dragen als vertegenwoordiger namens de Stad in de raad van bestuur van Hangar K vzw.
De raad gaat over tot de geheime stemming in openbare zitting, waaraan 38 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
Arne Vandendriessche: 23 ja-stemmen
David Wemel: 4 ja-stemmen
Liselotte Vandevelde: 6 ja-stemmen
Wouter Vermeersch: 5 ja-stemmen
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed.
Arne Vandendriessche voor te dragen als bestuurder in de raad van bestuur van Hangar K vzw, voor een periode die eindigt na de algemene vergadering die volgt op de hernieuwing van de gemeenteraad in 2025, ter vervanging van de heer Vincent Van Quickenborne.
De wijzigingen bevatten in hoofdzaak volgende aspecten:
Addendum 3
De uitbating van de zwembaden Lagaeplein en Abdijkaai die voorzien was voor een verlengbare periode van drie jaar, wordt effectief verlengd met een periode tot en met 31 augustus 2026, die opnieuw verlengbaar is.
Tijdens deze periode wordt niet langer gewerkt met het systeem van open boekhouding maar met een prijssubsidie per zwembeurt ( voor schoolzwembeurten en publieke zwembeurten/exclusief clubzwembeurten). Deze bedraagt 15 euro (te verhogen met btw) tot een jaarvolume voor Lagae en Abdijkaai samen van 45.000 zwembeurten. Voor de zwembeurten boven de 45.000 en tot 50.000 wordt een prijssubsidie van 10€ (te verhogen met btw) per zwembeurt voorzien. Voor zwembeurten boven de 50.000 en tot 60.000 wordt een prijssubsidie van €8 (te verhogen met BTW) voorzien. Voor zwembeurten boven de 60.000 wordt een overleg gepleegd in functie van het vaststellen van een eventuele prijssubsidie.
Onder volgende omstandigheden wordt bij jaarlijkse bezetting van minder dan 40.000 zwembeurten de prijssubsidie voor 40 000 zwembeurten alsnog uitbetaald:
Overmacht zoals gedefinieerd in de DBFMO-Overeenkomst
Voor wat betreft Abdijkaai: minder dan 7000 zwembeurten gedurende de maanden juli en augustus; voor de minder gerealiseerde zwembeurten wordt per zwembeurt een prijssubsidie van 15 euro (te verhogen met BTW) betaald
Onvoorziene sluiting ten gevolge van grote schade waardoor uitbating niet mogelijk is. Uitgesloten hiervan is schade ten gevolge van slecht beheer.
De dagelijkse onderhouds- en herstellingswerken zijn volledig ten laste van de NV S&R.
De structurele investeringen en herstellingswerken van de zwembaden die nodig zijn om de infrastructuur in goede staat te houden en om goede gebruiksomstandigheden te waarborgen zijn ten laste van de Stad.
De belastingen, met uitzondering van de onroerende voorheffing, de taksen, de verzekeringen zijn ten laste van de NV S&R.
De NV S&R is alleen, ter volledige ontlasting van de Stad Kortrijk, verantwoordelijk voor elke schade veroorzaakt aan de zwembaden of in de zwembaden naar aanleiding van de exploitatie van het zwembad, met uitzondering van de schade door een onzichtbaar gebrek dat reeds aanwezig was voor 1 februari 2021.
De NV S&R moet het zwembad Lagaeplein als volgt profileren:
- trainingsbad voor diverse watersportclubs en individuele sporters,
- opleidings- en doelgroepenbad (zwemlessen en cursussen… ) in samenwerking metTeam Sport Kortrijk,
- zwembad voor bijzondere doelgroepen,
- beperkt recreatiebad voor gezinnen met heel jonge kinderen (zondagvoormiddag).
Verder worden ook de openingsuren bepaald.
Addendum 4
De tarieven voor de parking Kortrijk Weide worden voor de bezoekers aan het Zwembadcomplex Kortrijk vanaf 1 februari 2021 als volgt aangepast:
Zwemmers Zwembadcomplex Kortrijk:
Op voorlegging van QR-code uitgereikt door vennootschap S&R Kortrijk-Zwevegem NV voor zwemmers:
- Van 0 tot 1,5 uur: gratis
- Van 1,5 tot 12 uren: 3 euro
Voor Horeca-bezoekers Zwembadcomplex Kortrijk:
Op voorlegging van QR-code uitgereikt door vennootschap S&R Kortrijk-Zwevegem NV voor horeca-bezoekers
- van 0 tot 1 uur: gratis
- Tot max. 1u20: 1,5 euro
- Tot max. 1u40: 2,5 euro
- Tot max. 4u30: 3 euro
- Tot max. 4u50: 4,5 euro
- Tot max. 5u10: 5,5 euro
- Tot max. 5u30: 6,5 euro
- Tot max. 6u: 7,5 euro
- Tot max. 12u: 9 euro 2
Bovenvermelde tarieven zijn geldig voor een duur van 3 jaar, telkens met 3 jaar verlengbaar na akkoord in het overlegcomité.
Zwevegem
Naar aanleiding van het uitstel van de aflossing van de banklening met betrekking tot het complex te Zwevegem wordt ook de exploitatietermijn in de DBFMO-overeenkomst, voor wat betreft Zwevegem. Dit heeft geen betrekking op de contractuele verhouding tussen de Stad Kortrijk en de NV S&R, die onverminderd blijft gelden.
Het college besliste in zitting van 4 juli 2016 een DBFMO-overeenkomst af te sluiten tussen Stad Kortrijk, gemeente Zwevegem en S&R Kortrijk - Zwevegem NV voor de realisatie van een nieuw zwembadcomplex Kortrijk en een nieuw zwembadcomplex Zwevegem. Ook de exploitatie van de zwembaden Abdijkaai en Lagaeplein is opgenomen in dit contract.
De DBFMO-overeenkomst en de bijlagen werden goedgekeurd in de gemeenteraad in zitting van 25 januari 2016 punt 26.
De eigenlijke DBFMO-overeenkomst werd ondertekend op 8 augustus 2016.
Met bijlagen 24 en 25 werden reeds wijzigingen aan de overeenkomst aangebracht.
Met betrekking tot de exploitatie van de zwembaden Abdijkaai en Lagaeplein, alsook met betrekking tot de parkeertarieven op Kortrijk Weide werd tussen de partijen verder onderhandeld. Dit leidde tot de opmaak van twee addenda bij de DBFMO-overeenkomst.
Ook met betrekking tot het luik Zwevegem wordt een aanpassing voorgesteld, en dit naar aanleiding van het uitstel van de aflossing van de banklening voor dit complex.
De raad gaat over tot de stemming waaraan 40 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
24 ja-stemmen : V. Van Quickenborne, W. Maddens, A. Vandendriessche, R. Vandenberghe, K. Byttebier, S. Demeyer, W. Allijns, M. Ahouna, T. Castelein, M. Gheysens, V. Decaluwe, N. Beugnies, N. Lybeer, L. Claassen, H. Kints, A. Ronse, L. Maddens, P. Dejaegher, B. Herrewyn, A. Weydts, P. De Coene, N. Maghroud, B. Buyse, M. Veys.
16 onthoudingen : J. de Béthune, P. Soens, R. Deseyn, H. Vanhoenacker, B. Vandorpe, C. Leleu, M. Cattebeke, D. Wemel, M. Vandemaele, C. Matthieu, P. Avijn, W. Vermeersch, J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul,C. Vannieuwenhuyze.
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed.
De wijziging nr. 3 aan de DBFMO-overeenkomst tussen stad Kortrijk, gemeente Zwevegem en S&R Kortrijk Zwevegem NV met betrekking tot de zwembaden Abdijkaai en Lagaeplein, goed te keuren zoals opgenomen in bijlage.
De wijziging nr. 4 aan de DBFMO-overeenkomst tussen stad Kortrijk, gemeente Zwevegem en S&R Kortrijk Zwevegem NV met betrekking tot de parkeertarieven Kortrijk Weide, goed te keuren zoals opgenomen in bijlage.
In te stemmen met de verlenging van de exploitatietermijn in de DBFMO-overeenkomst wat betreft het luik Zwevegem, zoals opgenomen in bijlage 28 hierbij gevoegd, en dit onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad van Zwevegem.
Leiedal voorziet op korte termijn de aankoop gronden Elia gelegen op het Beneluxpark en zou daarvoor graag het resterend krediet binnen dezelfde lening bij KBC aanwenden. Gezien de afwijking op de eerdere beslissing om de borgstelling te verlenen voor projecten in de binnenstad, wordt aan de gemeenteraad expliciet goedkeuring gevraagd om deze ook te mogen aanwenden voor projecten buiten de binnenstad.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur komt het aan de gemeenteraad toe om te beslissen over het verlenen van de financiële waarborgen.
Raadslid Wouter Vermeersch vraagt om het punt uit te stellen omwille van het totaal gebrek aan informatie waarover de raadsleden in dit dossier beschikken. Hij vraagt de stemming over het uitstel van het punt.
De raad gaat over tot de stemming over het uitstel, zoals voorgesteld door raadslid Wouter Vermeersch, in openbare zitting waaraan 39 raadsleden deelnemen, en waarvan de uitslag luidt als volgt :
5 ja-stemmen: W. Vermeersch, J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul,C. Vannieuwenhuyze.
34 nee-stemmen: W. Maddens, A. Vandendriessche, R. Vandenberghe, K. Byttebier, S. Demeyer, W. Allijns, M. Ahouna, T. Castelein, M. Gheysens, V. Decaluwe, N. Beugnies, N. Lybeer, L. Claassen, H. Kints, A. Ronse, L. Maddens, P. Dejaegher, B. Herrewyn, A. Weydts, P. De Coene, N. Maghroud, B. Buyse, M. Veys, J. de Béthune, P. Soens, R. Deseyn, H. Vanhoenacker, B. Vandorpe, C. Leleu, M. Cattebeke, D. Wemel, M. Vandemaele, C. Matthieu, P. Avijn.
Het punt wordt bijgevolg niet uitgesteld.
Raadslid Wouter Vermeersch haalt aan dat de Vlaams belang-fractie zich zal onthouden bij de stemming over het punt omwille van het gebrek aan informatie.
Raadslid Hannelore Vanhoenacker merkt op dat de CD&V-fractie het punt niet zal goedkeuren omdat het dossier te weinig informatie bevat.
De gemeenteraad besliste op 9 december 2019 om zich borg te stellen voor een lening aan te gaan door de intercommunale Leiedal. Deze lening diende voor de aankoop van diverse panden in de binnenstad. Op heden blijkt deze totale som niet nodig voor het centrumproject. Leiedal stelt de vraag om het resterend bedrag te mogen aanwenden voor een andere aankoop.
De raad gaat over tot de stemming over het punt waaraan 39 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
23 ja-stemmen : W. Maddens, A. Vandendriessche, R. Vandenberghe, K. Byttebier, S. Demeyer, W. Allijns, M. Ahouna, T. Castelein, M. Gheysens, V. Decaluwe, N. Beugnies, N. Lybeer, L. Claassen, H. Kints, A. Ronse, L. Maddens, P. Dejaegher, B. Herrewyn, A. Weydts, P. De Coene, N. Maghroud, B. Buyse, M. Veys.
11 nee-stemmen : J. de Béthune, P. Soens, R. Deseyn, H. Vanhoenacker, B. Vandorpe, C. Leleu, M. Cattebeke, D. Wemel, M. Vandemaele, C. Matthieu, P. Avijn.
5 onthoudingen : W. Vermeersch, J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul, C. Vannieuwenhuyze.
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed.
de borgstelling aan te houden voor de aangegane lening bij KBC Bank nv waarbij het resterend bedrag wordt aangewend voor gronden/panden gelegen buiten de binnenstad.
Het team publieke ruimte verleende positief advies voor de gevraagde ondergrondse inname.
Voor de ondergrondse inname van het openbaar domein via een wegvergunning is een jaarlijks indexeerbare vergoeding van 50,00 euro per jaar/per inname verschuldigd.
De andere voorwaarden verbonden aan de wegvergunning zijn de volgende:
Het komt aan de gemeenteraad toe om in te stemmen met de overeenkomst tot het verlenen van een wegvergunning aan de BVBA LS ROOF voor het aanbrengen van een PE-buis in de ondergrond van de Leiweg te 8510 MARKE-KORTRIJK, zoals aangeduid in bijlage, in het kader van het realiseren van een verbinding tussen Leieweg 10A en de Hermelijnstraat 20 te 8510 MARKE-KORTRIJK.
Met mail dd. 25.06.2020 werd door de BVBA LS ROOF een aanvraag ingediend om toestemming te krijgen tot ondergrondse inname van stadsgrond. Meer bepaald wenst de BVBA LS ROOF haar eigendommen gelegen te Leieweg 10A en Hermelijnstraat 20 te 8510 MARKE-KORTRIJK te verbinden via een ondergrondse buis in de Leieweg te 8510 MARKE-KORTRIJK. Het gaat meer bepaald om een PE-buis diameter 75 mm waar leidingen inzake het alarmsysteem en internet in zullen lopen.
Voor deze ondergrondse inname dient een overeenkomst tot wegvergunning afgesloten te worden.
in te stemmen met het verlenen van een wegvergunning voor een ondergrondse inname in de Leieweg te 8510 MARKE-KORTRIJK aan de BVBA LS ROOF in het kader van het realiseren van een ondergrondse verbinding voor het alarmsysteem en internetverbinding middels de overeenkomst tot wegvergunning in bijlage.
Opportuniteiten omtrent het cultuurfonds voor de cultuurinfrastructuur Kortrijk zorgen voor een substantiële verhoging zodat het totale projectbudget 1.900.000 euro inclusief BTW bedraagt. Dit bedrag wordt opgesplitst in 1,7 miljoen euro, incl BTW, voor de D & B opdracht, en 200.000 euro, incl BTW, voor de projectkosten (plaatsen camera's, infrastructuurwerken,...).
Deze verhoging zorgt ervoor dat de eerder genomen collegebeslissing niet meer voldoende dragend was: waar het te besteden bedrag voor design & build initieel over een bedrag van 867.000 euro excl BTW ging, en dus een collegebeslissing voldoende was omdat het bedrag onder 1 miljoen euro bleef, werd dit opgetrokken tot 1.570.000 euro excl BTW (1.699.700 euro incl BTW), en wordt het dus wel een dossier dat aan de gemeenteraad moet voorgelegd worden. Daardoor moet de lopende kandidaatstelling stopgezet.
2. Het verhaal van de Guldensporenslag, met daaraan gelinkt de geschiedenis van het graafschap Vlaanderen en van identiteitsvorming, wordt naar de O.L.V.-kerk gebracht. Twee aanleidingen stimuleren deze opportuniteit: enerzijds focust het nieuwe concept van de Groeningeabdij zich helemaal op een kunst- en tentoonstellingssite, waardoor het logisch is om de historische inhouden over Kortrijk 1302, zoals die er nu gepresenteerd worden, op een andere plaats te vertellen. Anderzijds stipuleert het kerkenplan Kortrijk 2.0 dat men de O.L.V.-kerk wenst te behouden voor liturgie en ze ook open zal stellen voor cultuur en toerisme. Deze twee gegevens komen mooi samen in het voorliggende project. Bovendien kadert de nieuwe locatie perfect in de doelstelling om de geschiedenis van de stad ook effectief in de direct daaraan gerelateerde historische panden te vertellen.
In de projectdefinitie geven we een overzicht van het narratief, dat leidend is bij de uitwerking van de scenografische realisatie. Naast de achtergrond en aanleiding wordt er een overzicht gegeven van de middelen, het tijdschema, de gebruikers en de manier van werken.
3. De design en build-opdracht is een ‘outputgerichte' filosofie. Het aangeleverde narratief is leidend, maar aanpak in presentatie en technologie is vrij en kan door de deelnemers worden ingevuld naar eigen inzicht en creativiteit.
Op die manier streeft de opdrachtgever ernaar creativiteit, innovatieve voorstellen en efficiëntie van de opdrachtnemers optimaal te benutten en meerwaarde te creëren voor de gebruikers.
De keuze voor het opzetten van deze contractuele vorm van samenwerking levert ook belangrijke voordelen op het vlak van synergie (inhoud en vorm) en timing.
De directies vrije tijd en ruimte stellen voor als wijze van gunnen te kiezen voor de mededingingsprocedure met onderhandeling.
4. Deze procedure omvat twee fases:
Fase 1: selectiefase – toegangsrecht en kwalitatieve selectie. Deze fase is het onderwerp van dit besluit.
In deze fase wordt een selectieleidraad bekend gemaakt waarmee geïnteresseerde partijen een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht kunnen indienen. Op basis van deze selectieleidraad levert de opdrachtnemer de nodige documenten aan, waarmee de mogelijke selectie beoordeeld kan worden. Concreet gaat het hier over de samenstelling van het ontwerp- en uitvoeringsteam en referenties van ontwerp, animaties en Design & Build.
Op basis van de beoordeling worden de meest gunstige kandidaturen (max. 5) uitgenodigd om deel te nemen aan fase 2.
Verder omvat de selectieleidraad o.a. volgende elementen: juridische situatie, de selectiecriteria, de vorm van inhoud van de kandidaatstelling, de wijze van indienen.
Fase 2: gunningsfase. Is onderwerp voor een volgende zitting van de gemeenteraad
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
de oproep tot kandidaatstelling voor de design & build opdracht - nevenbestemming O.L.Vrouwekerk, meer bepaald scenografie 1302 stop te zetten en de opdracht omwille van budgettaire redenen her aan te besteden.
de projectdefinitie 'OLV-kerk nevenbestemming - scenografie K1302' goed te keuren
als wijze van gunnen te kiezen voor de mededingingsprocedure met onderhandeling.
de selectieleidraad voor design & build opdracht voor de vernieuwde scenografie van de Guldensporenslag in de O.L.Vrouwekerk te Kortrijk volgens het dossier nr 2020/2327 opgesteld door de directie ruimte - gebouwen en in samenwerking met de directie vrije tijd - musea en tentoonstellingen, goed te keuren
Omdat het huidige reglement al een respectabele leeftijd heeft, namen we het samen met de cultuurraad-verenigingsplatform onder de loep om het te actualiseren.
De wijzigingen in het nieuwe reglement situeren zich vooral in de bepalingen over het doel van de verenigingen die helderder geformuleerd worden.
Daarnaast zijn stringente numerieke voorwaarden zoals minimum 5 bestuursleden hebben, 3 bestuursvergaderingen houden, 4 activiteiten/jaar organiseren,... verdwenen in het nieuwe reglement. Het is bijvoorbeeld immers niet omdat een vereniging slechts 4 bestuursleden heeft i.p.v. 5 dat ze geen goeie vereniging is. We peilen echter wel of de vereniging een lokale culturele werking heeft met een zelfstandig bestuur.
Raadslid Wouter Vermeersch stelt volgend amendement voor:
Aanpassing van het gemeentelijk reglement voor erkenning van subsidieerbare culturele en socio-culturele verenigingen:
(…)
Artikel 2: criteria
(…)
3. Een actieve culturele of socio-culturele werking aantonen ten bate van of op het grondgebied van Kortrijk. Dat blijkt uit:
(…)
Origineel: De externe communicatie van de verenigingen gebeurt hoofdzakelijk in het Nederlands.
Amendement: De verenigingen oefenen hun activiteiten uit in het Nederlands.
Verantwoording: Het is vanzelfsprekend dat in Kortrijk steeds Nederlands wordt gebruikt door gesubsidieerde culturele en socio-culturele verenigingen.
De raad gaat over tot de stemming over het amendement, zoals geformuleerd door raadslid Wouter Vermeersch, in openbare zitting waaraan 40 raadsleden deelnemen, en waarvan de uitslag luidt als volgt :
5 ja-stemmen : W. Vermeersch, J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul,C. Vannieuwenhuyze.
34 nee-stemmen : V. Van Quickenborne, W. Maddens, A. Vandendriessche, R. Vandenberghe, K. Byttebier, S. Demeyer, W. Allijns, M. Ahouna, T. Castelein, V. Decaluwe, N. Beugnies, N. Lybeer, L. Claassen, H. Kints, A. Ronse, L. Maddens, P. Dejaegher, B. Herrewyn, A. Weydts, P. De Coene, N. Maghroud, B. Buyse, M. Veys, J. de Béthune, P. Soens, R. Deseyn, H. Vanhoenacker, B. Vandorpe, C. Leleu, M. Cattebeke, D. Wemel, M. Vandemaele, C. Matthieu, P. Avijn.
1 onthouding: M. Gheysens.
Het amendement wordt bijgevolg niet aanvaard.
Sinds 1994 bestaat er een gemeentelijk reglement voor de erkenning van subsidieerbare culturele verenigingen. Culturele en socio-culturele verenigingen die via dit reglement erkend worden, komen in aanmerking voor een jaarlijkse werkingssubsidie.
De raad gaat over tot de stemming over het punt waaraan 40 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
35 ja-stemmen : V. Van Quickenborne, W. Maddens, A. Vandendriessche, R. Vandenberghe, K. Byttebier, S. Demeyer, W. Allijns, M. Ahouna, T. Castelein, M. Gheysens, V. Decaluwe, N. Beugnies, N. Lybeer, L. Claassen, H. Kints, A. Ronse, L. Maddens, P. Dejaegher, B. Herrewyn, A. Weydts, P. De Coene, N. Maghroud, B. Buyse, M. Veys, J. de Béthune, P. Soens, R. Deseyn, H. Vanhoenacker, B. Vandorpe, C. Leleu, M. Cattebeke, D. Wemel, M. Vandemaele, C. Matthieu, P. Avijn.
5 nee-stemmen : W. Vermeersch, J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul,C. Vannieuwenhuyze.
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed.
Het geactualiseerde reglement voor de erkenning van subsidieerbare culturele en socio-culturele verenigingen goed te keuren.
Het betreft de schenkingen, door volgende personen:
Margaret Jacquet-Overzier, Gounodstraat 2A/42, 2018 Antwerpen
Voor opname in de collectie Texture:
Lucienne Vandorpe-Staelens, Kapellestraat 142, 8560 Wevelgem
Voor opname in de collectie Texture:
Stef & Véronique Frimout-Ferrand, Wallemolenstraat 28, 8500 Kortrijk
voor opname in de collectie Stadsmuseum:
Luc Verbeke, Vlaanderenstraat 7A, 8501 Heule
voor opname in de collectie Stadsmuseum:
Irène Vandenborre, Wzc De Plataan, Meensesteenweg 74, 8870 Izegem
De gemeenteraad is bevoegd op grond van artikel 41, tweede lid, 12° decreet lokaal bestuur om schenkingen definitief te aanvaarden.
In de loop van 2020 werden door verschillende personen objecten ter schenking aangeboden aan de stedelijke musea. Iedere aanvraag werd nauwkeurig onderzocht en afgetoetst met het collectieprofiel van de musea. Een aantal stukken werden voorlopig aanvaard. Het komt aan de gemeenteraad toe om de schenkingen definitief te aanvaarden en de schenkingsovereenkomst toegevoegd als bijlage goed te keuren. In dit kader werd een model van een schenkingsovereenkomst opgesteld, die kan dienen voor alle huidige en toekomstige schenkingen.
de schenkingen aan de stad Kortrijk door verschillende personen definitief te aanvaarden, conform de opgesomde voorwaarden in de schenkingsovereenkomst:
Margaret Jacquet-Overzier, Gounodstraat 2A/42, 2018 Antwerpen
Voor opname in de collectie Texture:
Lucienne Vandorpe-Staelens, Kapellestraat 142, 8560 Wevelgem
Voor opname in de collectie Texture:
Stef & Véronique Frimout-Ferrand, Wallemolenstraat 28, 8500 Kortrijk
voor opname in de collectie Stadsmuseum:
Luc Verbeke, Vlaanderenstraat 7A, 8501 Heule
voor opname in de collectie Stadsmuseum:
Irène Vandenborre, Wzc De Plataan, Meensesteenweg 74, 8870 Izegem
de schenkingsovereenkomst, zoals opgenomen in bijlage, principieel goed te keuren als modelovereenkomst voor de huidige en toekomstige schenkingen.
De volgende archieven en collectiestukken werden als schenking in de periode 2020 aangeboden:
Private archieven kunnen een waardevolle aanvulling zijn om de geschiedenis van de stad en regio Kortrijk te documenteren.
De archiefschenkingen voor de periode 2020 aan de stad te aanvaarden.
Op de gemeenteraad van 09/09/2019 stelde ik een mondelinge vraag rond de verzakking van de grond in de Diksmuidekaai ter hoogte van de K-Tower. Er werd toen gekeken voor een voorlopige oplossing om de, vooral voor fietsers, gevaarlijke situatie te markeren en signaliseren. Over de oorzaak en de definitieve oplossing werd niet in detail getreden, wel werd gezegd dat de verzakking stabiel was en dat deze in de loop van 2020 zou hersteld worden.
Anderhalf jaar later is de verzakking nog wat verder gezet en is de voorlopige markering vervangen door een vaste oplossing met verankerde paaltjes, wat aanduidt dat er niet meteen een definitieve oplossing voor de verzakking komt. Vandaar de volgende vragen:
Daarnaast kan men zien dat één van de enorme spiegelpanelen die het technisch verdiep van de K-Tower omhullen verdwenen is (verwijderd of afgebroken?). Zijn er acties genomen om te vermijden dat er nog panelen naar beneden komen die materiële of lichamelijke schade zouden kunnen berokkenen op het openbaar domein?
De raad hoort de interpellatie van raadslid Benjamin Vandorpe en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 11:49Sinds 2007 worden de spelregels voor de Vlaamse lokale besturen volledig bepaald door de Vlaamse overheid. Een onmiddellijk gevolg daarvan was dat de gemeenteraadsleden bij hun installatie geen trouw meer zweren aan de koning en zij niet meer verwijzen naar ‘het Belgische volk’. De Vlaamse overheid voegt daar nu aan toe dat de burgemeesters de keuze hebben om hun tricolore sjerp te vervangen door een zwart-gele.
Burgemeesters kunnen dus sinds 1 november 2020 kiezen om verder een Belgische dan wel een Vlaamse sjerp te dragen. Op de gemeenteraad van december hebben wij Mevrouw de Burgemeester gevraagd welke sjerp zij verkiest? De Vlaamse of de Belgische. Zonder een woord te zeggen toonde de burgemeester in een fractie van een seconde haar tricolore sjerp in beeld. Dat betreuren wij.
De keuze ligt bij de burgemeester en niet bij de raad. Dat neemt echter niet weg dat onze gemeenteraad een suggestie kan doen. Vandaar onderstaand voorstel van beslissing.
Voorstel tot beslissing:
Gezien Kortrijk een Vlaamse stad is en bekend staat als de "Groeningestad" of "Guldensporenstad" door de Guldensporenslag, die op 11 juli 1302 op de Groeningekouter plaatsvond, suggereert de gemeenteraad aan de burgemeester om voor de Vlaamse sjerp te kiezen.
De raad hoort de interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad gaat over tot de stemming over het voorstel van raadslid Wouter Vermeersch, in openbare zitting, waaraan 37 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
5 ja-stemmen : J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul, C. Vannieuwenhuyze, W. Vermeersch.
32 nee-stemmen : M. Ahouna, W. Allijns, P. Avijn, B. Buyse, K. Byttebier, T. Castelein, M. Cattebeke, L. Claassen, P. De Coene, V. Decaluwe, P. Dejaegher, S. Demeyer, R. Deseyn, M. Gheysens, B. Herrewyn, H. Kints, C. Leleu, N. Lybeer, L. Maddens, W. Maddens, N. Maghroud, C. Matthieu, A. Ronse, P. Soens, M. Vandemaele, R. Vandenberghe, A. Vandendriessche, B. Vandorpe, H. Vanhoenacker, M. Veys, D. Wemel, A. Weydts.
Het voorstel is bijgevolg niet aanvaard.
do 14/01/2021 - 11:54BISSEGEM - Het zit er bovenarms op tussen een grote groep buurtbewoners van de Driekerkenstraat en schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). Aanleiding is de geplande knip aan de brug over de Leie, waardoor verkeer vanuit Marke niet langer richting centrum van Bissegem zal kunnen rijden.
“Wij begrijpen niet goed waarom je van de ene dag op de andere zo’n belangrijke verkeersader zou moeten afsnijden”, zegt Rebecca Kints, die een Facebookgroep startte met ondertussen ruim 500 leden.
“Dat er iets moest gebeuren aan de drukte in de Driekerkenstraat, daarmee ga ik volledig akkoord. Maar dit is absoluut te drastisch. We worden gedwongen om ofwel via de Appel in Kortrijk ofwel via de R8 om te rijden. Twee punten die nu al dichtslibben.”
"Veel mensen wisten tot voor kort niet eens dat er een knip zou komen”, reageert Rebecca Kints, woordvoerder van de protestgroep. “De hele vernieuwing wordt enorm gepromoot en ik geef toe, het ziet er heel erg mooi uit. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte kan zijn voor kritiek.”
Is het stadsbestuur bereid om te luisteren naar de honderden protesterende bewoners? Zullen de plannen worden bijgestuurd?
De raad hoort de interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 11:56Op donderdag 17 december 2020 had de schepen van Ruimtelijke Ordening een overleg met vertegenwoordigers van het project Park N50c
1. Kan de schepen verslag brengen aan de gemeenteraad van dit overleg?
2. Wat zal er concreet worden gedaan met de feedback uit de buurt?
3. Hoe zullen de verkeersdruk en parkeerdruk in de buurt worden aangepakt?
De raad hoort de interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Wout Maddens zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 12:04De raad hoort de interpellatie van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Wout Maddens zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 12:07In het CBS van 07/12/2020 werd een voorwaardelijk gunstig stedenbouwkundig attest afgeleverd voor het project Havenkaai. Op zich niets nieuws onder de zon.
In de bijgevoegde bijlage 2_CAAAP_Havenkaai_mobilteitsnota.pdf bij het CBS besluit valt evenwel volgende interessante passage te noteren:
"Uit correspondentie met de stad Kortrijk blijkt dat zij momenteel een nieuw mobiliteitsplan met een circulatieplan voor het centrum opmaken. Hoewel dit nog niet definitief is goedgekeurd en nog onderhevig kan zijn aan veranderingen, kunnen de grote lijnen van dit plan wel als toekomstvisie worden beschouwd.
Het circulatieplan gaat uit van het principe van een viertal enkelrichtingslussen, waarmee het centrum binnen de R36 bereikbaar wordt gemaakt. Één van deze lussen zal mogelijk een traject krijgen via de Hendrik Consciencestraat, Rijselsestraat, Leiestraat, Dolfijnkaai, Handelskaai, Havenkaai en Botenkopersstraat. Het tracé van deze lus ligt nog niet vast en mogelijk zal deze lus kleiner worden gemaakt, maar de uitrit van deze lus via de Havenkaai en de Botenkopersstraat is onlangs mogelijk gemaakt door het omkeren van de rijrichting van de Botenkopersstraat. Het voorstel voor het circulatieplan omvat ook het knippen van de Meersstraat. Afhankelijk van de locatie van deze knip, zal het projectgebied in de toekomst niet meer bereikbaar zijn vanaf de Meersstraat."
Daarom volgende vragen:
De raad hoort de interpellatie van raadslid Benjamin Vandorpe en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 12:10Vanaf dit jaar zal de stad Leuven actiever gebruik maken van haar sociaal beheersrecht om langdurig leegstaande en verkrotte woningen in sociaal beheer te nemen, op te knappen en te verhuren via het sociale verhuurkantoor.
Is de stad Kortrijk, gezien de grote leegstand en de acute nood aan sociale huisvesting, bereid om op een gelijkaardige manier actiever gebruik te maken van haar sociaal beheersrecht? In Leuven wil men in een eerste fase alvast 20 woningen op die manier aanpakken. Als beste stad van Vlaanderen moeten we in Kortrijk voor minstens 21 gaan, toch?
De raad hoort de interpellatie van raadslid David Wemel en het bijhorend antwoord van schepen Wout Maddens zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 12:11Ik citeer uit het Plan Nieuw Kortrijk: ‘Kortrijk is op dit ogenblik waarschijnlijk dé muziekstad van Vlaanderen met groepen als Goose, Balthazar, Zucchine Drive, SX, Amenra, met nieuwkomers als The Lumbers, Stab, Druzhnik, Nouk, N-Trek, Compact Disc Dummies, met initiatieven als De Kreun, Track, Tacticz, Orchestre International du Vetex en Quindo. Alleen, wat doen we ermee? Dagelijks komen we wel één van deze namen tegen in kranten, magazines, radio en televisie met steevast de woorden ‘De groep uit Kortrijk…’ Deze artiesten fungeren als ambassadeurs voor de stad. We moeten dit veel beter promoten en uitspelen. Kortrijk, muziekstad, moet een van de speerpunten van Nieuw Kortrijk worden.’
Voorstel van raadsbesluit:
De raad hoort de interpellatie van raadslid Carmen Ryheul en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad gaat over tot de stemming over het voorstel van raadslid Wouter Vermeersch, in openbare zitting, waaraan 38 raadsleden deelnemen en waarvan de uitslag luidt als volgt :
5 ja-stemmen : J. Demeersseman, J. Deweer, C. Ryheul, C. Vannieuwenhuyze, W. Vermeersch.
33 nee-stemmen : M. Ahouna, W. Allijns, P. Avijn, N. Beugnies, B. Buyse, K. Byttebier, T. Castelein, M.Cattebeke, L. Claassen, P. De Coene, V. Decaluwe, P. Dejaegher, S. Demeyer, R. Deseyn, M. Gheysens, B. Herrewyn, H. Kints, C. Leleu, N. Lybeer, L. Maddens, W. Maddens, N. Maghroud, C. Matthieu, A. Ronse, P. Soens, M. Vandemaele, R. Vandenberghe, A. Vandendriessche, B. Vandorpe, H. Vanhoenacker, M.Veys, D. Wemel, A.Weydts.
Het voorstel is bijgevolg niet aanvaard.
do 14/01/2021 - 12:12Collega's
Aansluitend op de wensen voor een zo normaal mogelijk nieuw jaar, hebben we het logischerwijs over de vaccinatiecampagnes die we als stad mee ondersteunen.
In de media vernemen we dat er nog een hele weg af te leggen is voor een acceleratie en dat we als Stad Kortrijk/ W13 het voortouw namen om 10 dagen sneller dan voorzien de bewoners van de woonzorgcentra te vaccineren. Net als bij de installatie van triagecentra en contacttracing lopen we hier als regio in Vlaanderen voorop.
Zullen de medewerkers van de woonzorgcentra ook tegen die tijd ingeënt zijn?
Kan het ziekenhuispersoneel dan ook sneller aan bod komen?
Daarna staat er ons een belangrijke taak te wachten in het logistiek, maar ook pr-matig ondersteunen van de eerstelijn om alle burgers van Kortrijk in te enten.
Zullen we als Stad en regio opnieuw toonaangevend kunnen zijn?
Wat is de strategie die uitgetekend wordt door de stad om burgers in eerste instantie aan te moedigen en daarna ook de mogelijkheid te geven zich zo snel mogelijk te laten inenten?
Dank voor jullie antwoord.
De raad hoort de interpellatie van raadslid Hannelore Vanhoenacker en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
do 14/01/2021 - 12:13De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Mattias Vandemaele en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Mattias Vandemaele en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Wouter Vermeersch en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Roel Deseyn en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Carmen Ryheul en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Carmen Ryheul en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Carmen Ryheul en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Philippe Avijn en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Philippe Avijn en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid David Wemel en het bijhorend antwoord van schepen Wout Maddens zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Pieter Soens en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Cathy Matthieu en het bijhorend antwoord van burgemeester Ruth Vandenberghe zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.
De raad hoort de mondelinge vraag van raadslid Carol Leleu en het bijhorend antwoord van schepen Axel Weydts zoals terug te vinden op de geluidsopname van de website van de stad Kortrijk.